صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس شورای صنایع دستی منطقه غرب آسیا توضیح داد:

عملکرد دیپلماسی ایران در یک شاخه از هنر

حضور مرکز صنایع دستی غرب آسیا در کشور ما قابل تمجید است.
رئیس شورای صنایع دستی منطقه غرب آسیا، شرکت در مدیریت جهانی، برندسازی و تجاری‌سازی و همچنین استفاده از بازارهای کشورهای منطقه را از مزایای بازگشایی دفتر شورای صنایع دستی منطقه غرب آسیا در ایران دانست. بهمن نامورمطلق درباره تاثیرات قرار داشتن این مقر در ایران و روابط کشور ما با کشورهای منطقه، توضیح داد: کشور ما توانست یک دیپلماسی صنایع دستی فعال داشته باشد، زیرا همه کشورهای منطقه غرب آسیا به‌جز ایران، عرب‌زبان هستند. بنابراین حضور مرکز صنایع دستی غرب آسیا در کشور ما قابل تمجید است.  
او ادامه داد: این اتفاق درپی بزرگواری هنرمندان ایرانی و ارزش و اهمیت بالای کارهای آن‌ها شکل گرفت. از طرفی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دولت کمک کردند تا بتوانیم این کار را انجام دهیم، زیرا برخی کشورها حاضر بودند هزینه‌های بسیاری کنند تا مرکزیت غرب آسیا را در کشور خودشان برپا کنند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور درباره مزایای دفتر صنایع دستی غرب آسیا در ایران توضیح داد: با این کار ایران دوباره سر زبان‌ها می‌افتد و علامت برجسته‌ی تجاری صنایع دستی خواهد شد. نام ایران به‌عنوان یک برند صنایع دستی با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد مدام در دنیا تکرار می‌شود، همان‌طور که در آلمان نام این کشور با برند اتومبیل عجین شده است. برند ملی باید برندهای تجاری خود را گسترش دهد، برای این موضوع باید یک قدم دولت و یک قدم هم بخش خصوصی بردارد. امیدوارم برندهای ایرانی یکی یکی قد بلند کنند و دیده شوند.
نامورمطلق افزود:‌ ما در منطقه‌ای هستیم که کشورهای همسایه از نظر هنری نمی‌توانند با ما رقابت کنند. ما مهارت‌های بسیاری داریم و در برخی موارد، استان‌های ما با یک کشور دیگر برابری می‌کند. مثلا اصفهان به‌تنهایی می‌تواند با چند کشور از نظر صنایع دستی برابری کند. کشورهای دیگر در حوزه تولید به پای ما نمی‌رسند، اما در حوزه بازار فروش کشورهای حاشیه خلیج فارس، یکی از مهمترین بازارهای فروش در دنیا هستند. بنابراین ما به آن‌ها به‌عنوان یک بازار بزرگ نگاه می‌کنیم تا بتوانیم از این موضوع استفاده کنیم.
او اضافه کرد: ما این امکان را هم به کشورهای دیگر می‌دهیم که اگر می‌توانند آن‌ها نیز از بازارهای ما استفاده کنند. ما در این مبادلات قطعا ضرر نخواهیم کرد. قرار است بازارهای مشترک با کشورهای غرب آسیا داشته باشیم. مطمئنا اگر چنین عرصه‌ای وجود داشته باشد، هنرمندان ما از این موضوع سود خواهند برد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با بیان این‌که ما برای راه‌اندازی دفتر منطقه غرب آسیا در ایران، هزینه‌ای نکرده‌ایم، گفت: ما با موافقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فقط ساختمانی را به‌عنوان دفتر شورای صنایع دستی در منطقه غرب آسیا نامگذاری کردیم و شاید یک ریال هم برای این کار هزینه نکردیم؛ اما در مقابل سود بسیاری خواهیم برد. این یعنی استفاده از هوش ایرانی که کارشناسان ما در معاونت صنایع دستی از آن بهره بردند.
رئیس شورای صنایع دستی در منطقه غرب آسیا همچنین درباره همکاری برخی کشورهای منطقه که روابط دیپلماسی خوبی با ایران ندارند، اظهار کرد: متاسفانه مسائل سیاسی تاثیرات خود را روی مسائل اقتصادی و فرهنگی نیز می‌گذارد و روابط ما را محدود و محدودتر می‌کند. بسیار ناگوار است که ما کشورهای منطقه و اسلامی که منافع مشترک جغرافیایی و تاریخی داریم، ‌ نتوانیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.
نامورمطلق با اشاره به این‌که ریاست شورای منطقه غرب آسیا با عمان مشترک است، توضیح داد: سعی می‌کنیم بخشی از مسائل را به سمت عمان سوق دهیم تا آن‌ها با کشورهایی مثل عربستان و امارات ارتباط برقرار کنند.  به علاوه این‌که اگر این امتیاز در دست کشورهایی که دشمن ما هستند، می‌افتاد، شاید روابط ما با دنیا در حوزه صنایع دستی قطع می‌شد. ما پیش‌دستی کردیم تا مقر این شورا را در ایران برپا کنیم. بالاخره روابط خصمانه این‌طور نخواهد ماند و سرانجام روزی بهتر خواهد شد. ما نیز امیدواریم روابط آنقدر بد نباشد که بازگشتی وجود نداشته باشد.
 
او ادامه داد: از طرفی کشورهایی که در این حوزه با ما رقابت دارند، صنایع دستی آن‌چنانی ندارند. گرچه برای این کار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌اند که بتوانند با ما رقابت کنند.
 
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با بیان این‌که منطقه غرب آسیا یک دفتر دارد که آن هم در ایران و تهران است، گفت: ما با رئیس مشترک غرب آسیا در عمان گفت‌وگو کردیم که فقط یک دفتر، آن هم در تهران وجود داشته باشد، زیرا اگر دو دفتر داشتیم مدیریت این کار دشوار می‌شد. در عین حال امیدواریم بتوانیم بازارچه‌ای را در عمان راه‌اندازی کنیم که رفت‌وآمدها برای هنرمندان ایرانی راحت‌تر باشد.
 
نامورمطلق درباره این‌که این بازارچه تا چه زمانی راه‌اندازی خواهد شد، اظهار کرد: ما طوری تلاش می‌کنیم که گویا این دولت ادامه پیدا خواهد کرد. برنامه‌های معاونت صنایع دستی طوری تنظیم شده که هر دولت عاقلی که روی کار بیاید، با توجه به این‌که منافع ملی و هنرمندان مورد نظر ما بوده و هست، همان اقداماتی را که ما انجام می‌دهیم، ادامه خواهد داد.
 
به گزارش ایسنا، ۳۰ بهمن ماه دفتر شورای صنایع دستی در منطقه غرب آسیا با حضور غدا هیجاوی - رئیس دفتر منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌ دستی - در عمارت «کوشک» تهران افتتاح شد.