صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سجاد باقری، موسس استارت‌آپ «همراه مکانیک» در گفتگو با «کسب‌وکار» مطرح کرد

قیمت‌گذاری آنلاین و کارشناسی خودروهای دست دوم

داستان شرکت‌های استارت‌آپی از یک ایده شروع می‌شود؛
داستان شرکت‌های استارت‌آپی از یک ایده شروع می‌شود؛ ایده‌ای که اگر آن را به قطعه‌های به‌هم‌ریخته یک پازل تشبیه کنیم و ایده‌پرداز بتواند باخلاقیت، تک‌تک قطعه‌ها را سریع سر جایش بگذارد، توانسته کسب‌و‌کار موفقی راه‌اندازی کند. البته برای تبدیل یک شرکت‌ استارت‌آپی به یک شرکت قدرتمند در فضای کسب‌و‌کار، ایده تنها بخشی از جریان موفقیت را تشکیل می‌دهد. یافتن سرمایه‌گذار، یک حامی و ارتباط با افراد موفق داخلی و خارجی از دیگر قدم‌هایی است که می‌تواند باعث رشد و گسترش فعالیت شرکت‌های استارت‌آپی شود. از سوی دیگر، بازار فناوری ایران به‌خاطر ریسک‌‌پذیری بالا برای سرمایه‌گذاری، عدم حضور رقبای خارجی در بازار داخلی و... هنوز دست‌نخورده باقی مانده است و بسیاری از بخش‌های این حوزه اشباع نشده‌اند. بنابراین جا برای ورود به این بخش برای فعالان کارآفرین یا شرکت‌های استارت‌آپی بسیار زیاد است. در زمینه خرید‌وفروش خودرو هم نیازمند یک استارت‌آپ بودیم که بتواند ارائه خدمات را در این بخش تسهیل کند.
  به عبارت دیگر، خرید یا فروش یک خودروی کارکرده و دست دوم، سرمایه‌گذاری مهمی است که در عین حال با اندکی ریسک همراه است. اطمینان از صحت عملکرد فنی، اطمینان از کیفیت بدنه و شاسی و عملکرد صحیح آپشن‌ها و امکانات خودرو، به همراه خرید خودرو با قیمت کارشناسی، خدمتی است که «همراه مکانیک» به مشتریان خود ارائه می‌دهد. 
 سجاد باقری، مدیرعامل و موسس استارت‌آپ وبسایت «همراه مکانیک» در گفتگو با «کسب‌وکار» از ایده و اهداف راه‌اندازی این سایت می‌گوید. 
لطفا درباره استارت‌آپ «همراه مکانیک» و خدماتی که در آن ارائه می‌شود، توضیح دهید. 
این شرکت به عنوان ارائه‌دهنده پیشتاز خدمات کارشناسی خودرو، تاکنون بیش از 12 هزار خودرو را کارشناسی در محل کرده است. این شرکت در شرایطی تاسیس شد که خلأ کارشناس سیار میان فروشنده و خریدار احساس می‌شد. خریدوفروش خودروی کارکرده و دست‌دوم، سرمایه‌گذاری مهمی است که در عین حال با اندکی ریسک همراه است.همراه مکانیک به عنوان نخستین و معتبرترین مرکز کارشناسی خودرو، با سابقه کارشناسی بیش از 12 هزار خودرو و از انواع مختلف آن، با بهره‌گیری از کارشناسان فنی مجرب و با حاضر شدن در محل مورد نظر مشتری، خودروی مورد نظر را تست کامل بدنه کرده و با اتصال دستگاه دیاگ (در اکثر خودروهای موجود در بازار) و در صورت فراهم بودن شرایط و تست رانندگی، وضعیت فنی خودرو را اعلام می‌کند. در ضمن، خدمت ارزش‌گذاری دقیق خودرو، پس از اتمام کارشناسی و توسط تیم مستقر در محل شرکت ارائه خواهد شد. 
اطمینان از عملکرد صحیح آپشن‌های خودرو با توجه به گستره و پیچیدگی‌های آن و دریافت گزارش دقیق به همراه عکس، از دیگر دستاوردهای همکاری با همراه‌مکانیک به شمار می‌رود که برای مشتریان خدمت کارشناسی خودرو، فراهم خواهد شد. 
این در حالیست که در حال حاضر ۲۴ درصد از فروشندگان خودروهایی که نقص فنی دارند را بدون نقص معرفی می‌کنند. 
این مرکز چه فایده‌ای برای مردم و تسریع امور مربوط به آنها دارد؟
ما امکان قیمت‌گذاری آنلاین و کارشناسی خودروهای دست‌دوم را فراهم کرده‌ایم. مردم همیشه با ارائه اطلاعات عموما اشتباه در معاملات خرید خودروهای دست‌دوم از سوی فروشنده دچار مشکل می‌شوند. سایت همراه‌مکانیک تلاش دارد با ارائه کارشناسی و قیمت‌گذاری خودرو، از بروز مشکلات پس از خرید خودروی دست‌دوم جلوگیری کند. 
همراه‌مکانیک بیش از 12هزار خودروی کارکرده را کارشناسی کرده و از هر ۵ خودروی کارکرده، کیلومترشمار دو خودرو دستکاری می‌شود و17 درصد فروشندگان، خودروی رنگ‌شده را به نام خودروی بدون رنگ آگهی می‌کنند و خریداران نیز عموما متوجه نمی‌شوند و ضرر سنگینی متوجه آنها خواهد بود. به همین منظور ما در تلاش هستیم تا با کارشناسی 209 نقطه شامل فنی، بدنه و آپشن، خریداران را برای آگاهی از شرایط خودروهای دست‌دوم همراهی کنیم. 
در اینجا بر لزوم کارشناسی خودروهای کارکرده تاکید می‌کنم. علاوه بر کارشناسی حرفه‌ای، با فراهم کردن ابزار آنلاین و رایگان قیمت‌گذاری خودرو، به خریداران برای اطلاع از قیمت دقیق خودروی دست‌دوم مورد نظرشان کمک می‌کنیم. 
آیا تضمینی بر کارشناسی «همراه‌مکانیک» وجود دارد و از کجا معلوم می‌شود که ماشین خراب برای خریدار خریداری نمی شود؟
شرکت همراه‌مکانیک نخستین و بزرگ‌ترین شرکت کارشناسی خودرو در کشور با سابقه کارشناسی اکثر خودروهای موجود در کشور، همواره با جدیدترین تجهیزات و متدهای کارشناسی، به بازرسی کامل از خودروها مبادرت می‌ورزد. در عین حال ما این حق را برای مشتریان خود محفوظ می‌دانیم که در صورتی که به هر دلیل نسبت به کارشناسی همراه‌مکانیک در خرید سفارشی خودرو تردیدی داشتند، از یک کارشناس بی‌طرف قبل از عقد قولنامه با فروشنده استفاده کنند. 
در صورتی که کارشناس بی‌طرف خلاف گفته‌های کارشناس همراه‌مکانیک را ثابت کند، همراه‌مکانیک هزینه کارشناسی کارشناس بی‌طرف را پرداخت خواهد کرد.
در سایت شما خدمتی با عنوان خدمت فروش خودروی سفارشی دیده می‌شود. خودروی سفارشی به چه معناست و چه خدماتی برای آن ارائه می‌شود؟
خدمت فروش خودروی سفارشی مخصوص فروشندگان خودرویی است که نمی‌خواهند دردسرهای پاسخگویی تلفنی و سر و کله زدن با دلالان خودرو و خریداران غیرواقعی و نیز فروش خودرو به قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش کارشناسی آن را داشته باشند و حتی هزینه‌ای هم پرداخت نکنند. کارشناسان همراه‌مکانیک خودروی شما را از نظر فنی و بدنه کارشناسی کرده و همراه با عکس‌های باکیفیت از بخش‌های مختلف خودرو روی سایت همراه‌مکانیک قرار می‌دهند. متقاضیان خرید خودرو، با شرکت تماس گرفته و اطلاعات موردنیاز خود را از کارشناسان ما دریافت می‌کنند. 
پس از انجام توافق بین خریدار و همراه‌مکانیک، اطلاعات تماس خریدار در اختیار فروشنده قرار می‌گیرد. بنابراین فروشندگان بدون نیاز به آگهی کردن خودرو، پاسخگویی به تماس‌های مکرر متقاضیان و همچنین صرف وقت برای کارشناسی خودرو از سوی خریدار و از همه مهم‌تر پرداخت هرگونه هزینه‌ای -این طرح برای فروشندگان خودرو به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود- خودروی خود را با عکس‌هایی بسیار باکیفیت، همراه با گزارش کارشناسی و به قیمت کارشناسی‌شده به فروش خواهند رساند. در عین حال عقد قولنامه و قرارداد خرید خودرو نیز برای این دسته از مشتریان ارائه می‌شود.
خدمت خرید خودروی سفارشی چیست؟
خدمت خرید خودروی سفارشی مخصوص مشتریانی طراحی شده که وقت و زمان کافی برای جستجو جهت یافتن خودرویی متناسب با شرایط خود را نداشته و از سر و کله زدن با فروشندگان حرفه‌ای خودرو خسته شده‌اند. 
در این خدمت، همراه‌مکانیک با توجه به تسلط بر شرایط بازار و قیمت خودروهای معامله‌شده، ضمن مشاوره به خریدار جهت انتخاب خودرویی بهینه که شرایط مدنظر وی را داشته باشد، عملیات جستجو و یافتن مورد مناسب را با توجه به دسترسی کامل به اطلاعات تمامی خودروهای آگهی‌شده، انجام می‌دهد. مواردی که در محدوده قیمت کارشناسی و بودجه خریدار قرار گیرند، کارشناسی شده و در صورت سلامت خودرو، به خریدار پیشنهاد می‌شوند و خریدار می‌تواند از بین آنها، خودروی مدنظر خود را بدون دغدغه و اتلاف وقت و با قیمت کارشناسی‌شده،
 خریداری کند.
چرا خدمت خرید سفارشی را انتخاب کنیم؟
خدمت خرید سفارشی برای افرادی است که وقت کافی جهت جستجو برای خرید خودرو و پیدا کردن خودرو یا تجربه‌ای برای تشخیص مشکلات خودرو از نظر فنی و آسیب‌دیدگی‌های بدنه را ندارند؛ ازاینرو خدمت خرید سفارشی، بهترین راه برای افرادی است که وقت کافی برای جستجو ندارند تا بتوانند یک خودروی کارشناسی‌شده را در محدوده قیمتی کارشناسی
 خریداری کنند. 
آیا ارائه خدمت خرید سفارشی در شهرستان‌ها نیز صورت می‌پذیرد؟
این خدمت در تمام شهرهایی که همراه‌مکانیک نمایندگی فعال دارد، انجام می‌پذیرد. البته این خدمت برای سایر شهرستان‌ها نیز وجود دارد، به نحوی که خریدار، خود یا نماینده مورد اعتمادش را پس از تایید نهایی همراه‌مکانیک به خودرو رسانده، خودرو را تایید کرده و آن را خریداری کنند. همچنین امکان پرداخت بیعانه توسط خریدار جهت نگه‌داشتن خودرو توسط فروشنده نیز وجود دارد.