صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

شیوه کسب و کار کمپانی آی. بی. ام در زمینه تجارت الکترونیک

چند سال پیش، اندکی دانش آموز از پتانسیل و قابلیت تجارت الکترونیک آگاه بودند. امروزه ممکن است بخواهید کتاب مورد نیازتان را از وب سایت Amazon. com خریداری کنید یا اطلاعات مربوط به دانشگاه مد نظر خود را از طریق Studentnet.com به دست آورید.
انقلاب تجارت الکترونیک، به شکل وسیعی در زندگی روزمره  ما، گسترش پیدا کرده است.
آی. بی. ام یکی از شناخته شده ترین نام ها در عرصه تجارت و فناوری اطلاعات در قرن بیستم به شمار می رود. فعالیت برند آی. بی. ام در زمینه های مختلفی از  جمله رایانه های شخصی، نرم افزار ها و نیز سیستم های پیشرفته به چشم می خورد.
 
ماهیت تجارت و کسب و کار الکترونیک
تجارت الکترونیک، خریدوفروش محصولات و خدماتی است که از طریق اینترنت و سایر لوازم الکترونیکی صورت می گیرد. تجارت الکترونیک زمانی اتفاق می افتد که یک کمپانی بخواهد کسب و کار خود را به روشی موثر تر و به کمک فناوری وب، پیش ببرد.
تجارت الکترونیک، پدیده ای نوظهور نیست. آی. بی.ام، یکی از شرکت های قدیمی است که در این زمینه فعالیت داشته است. سازمان ها طی چندین سال برای تبادل اطلاعات تجاری، از این روش استفاده می کردند. گسترش و رشد روز افزون اینترنت نیز در تسریع مبادلات تجاری، تاثیر چشمگیری داشته است. تا همین اواخر، تجارت الکترونیک به صورت معاملات تجاری بین تولید کننده با مصرف کننده نهایی (B2C) بوده. اگرچه توسعه فضای وب، معاملات بین شرکت های تجاری (B2B) را امکان پذیر کرد و مبادلات اینترنتی را گسترش داد.
 
اقتصاد نو ظهور
در دنیای امروز، صحبت در مورد اقتصاد، در بین اقشار مختلف مردم گسترش پیدا کرده، یکی از موضوعات اقتصادی جامعه امروز ما، در رابطه با تجارت و فناوری اطلاعات بوده است. در بریتانیا، در نیمه دوم سال 1999، رشد کمپانی هایی که از com. بهره می بردند به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد. سرمایه گذاران در پی این بودند که پول خود را روی کمپانی هایی نظیر  lastminute. com که خریداران، فروشندگان، بلیت ها و پکیج های مسافرتی دقیقه نودی را در اختیار افراد می گذاشتند، سرمایه گذاری کنند.
در بهار سال 2000، با مشخص شدن این نکته که تنها تعداد کمی از این کمپانی ها در عرصه رقابت موفق خواهند شد، سرمایه گذاری ها روی این دست وب سایت ها کاهش پیدا کرد. انقلاب اصلی در اقتصاد های قدیمی شروع به شکل گرفتن کرد؛ کمپانی هایی که مدت زمان طولانی تری از راه اندازی آنها می گذشت، از  جمله بانک ها، شرکت های بیمه ای و تولید کنندگان خودرو، از تجارت الکترونیک برای ارتباط با مشتریان شان بهره گرفتند.
تحقیقاتی که توسط آی. بی. ام صورت پذیرفت، نشان داد که دسترسی به اینترنت در اروپا، تنها از طریق رایانه های شخصی صورت نمی گیرد. تلفن های همراه، یکی از پر کاربرد ترین ابزار در تجارت الکترونیکی اروپا به شمار می رود. بنابراین مصرف کنندگان آی. بی. ام در اروپا سعی دارند تا از طریق تجربه این کمپانی در زمینه تجارت الکترونیک، به دنبال بهترین راه برای ارتباط با مشتریان خود باشند، بنابراین نخستین سوالی که از آی. بی. ام خواهند پرسید این است که چطور می توان با استفاده از فناوری تجارت الکترونیک، با مشتریان، کارکنان، فروشندگان و تامین کنندگان مان ارتباط برقرار کرده و نیاز های آنها را بشناسیم؟
 
تاثیر گذاری تجارت الکترونیک
آی. بی. ام با استفاده از تجارت الکترونیک این راهکار ها را ارائه می کند:
-کمک به شرکت ها برای ایجاد شبکه های ارتباطی داخل اینترنت
-ساخت نسل جدیدی از اپلیکیشن های تجارت الکترونیک برای مدیریت بهتر ارتباط با مشتری و نیز هوش کسب و کار که عملکرد مشتریان را پیگیری می کند.
در فضای اینترنت، وب سایت HMV. com، هر هفت روز هفته و هر 24 ساعت، برای کاربران موسیقی پخش می کند. اینترنت، کانال بسیار قوی برای ارائه موسیقی و کتاب است، زیرا می تواند محصولات متعدد و گسترده ای را بدون نیاز به گشتن در خیابان ها در اختیار افراد قرار بدهد.
یکــــی دیـــگـــر از وب سایت هایی که با آی. بی. ام همکاری دارد وب سایت Handelsbanken است که بزرگ ترین بانک حوزه اسکاندیناوی به شمار می رود. به این ترتیب با ایجاد سیستمی مشتریان از طریق تلفن های همراه خود به حساب های بانکی شان دسترسی پیدا می کنند. تحقیقات نشان داده که کشور های اروپای شمالی بیشترین استفاده را از تلفن های همراه دارند.
 
سایر وب سایت هایی که آی. بی. ام راه اندازی کرده شامل:
www. toycity. com که یک وب سایت دانمارکی بوده و به مشتریان این امکان را می دهد که به صورت مجازی در مغازه اسباب بازی فروشی گشت بزنند و هر چه می خواهند را به صورت آنلاین سفارش بدهند. 
پیشرو بودن درتجارت الکترونیک پیش بینی می شود که در طول سال های آینده، بیش از نیمی از سود آی. بی. ام، از خدماتی که ارائه می کند حاصل شود.
امروزه آی. بی. ام نقش مهمی در کمک به سایر کسب و کار ها برای راه اندازی تجارت الکترونیک شان ایفا می کند. بنابراین رشد استفاده از وب سایت های اینترنتی به مشتریان این امکان را می دهد که هر کجا که تمایل داشته باشند بروند. کمپانی ها به این نتیجه رسیده اند که برای باقی ماندن در بازار، باید روش های بهتر و موثر تری را جهت خدمت به مشتریان شان انتخاب کنند.
با ترکیب منحصربه فرد سخت افزار، نرم افزار، خدمات و تجربه های کسب شده، آی. بی. ام به شرکت ها در جهت رشد مدیریت ارتباط مشتریان آنها کمک می کند. بررسی های آی. بی. ام نشان داده که بیشتر مدیران شرکت های اروپایی، رشد خدمات مشتریان را یکی از اولویت های کسب و کار خود می دانند.
با انقلاب عظیمی که در وب سایت ها ایجاد شده، مشتریان یک سازمان به دنبال خدمات سریع تر هستند. آنها انتظار دارند که اطلاعات، خدمات تحویل دهی و موجودی کالا ها به طور دائم به روز رسانی شود. به این ترتیب، از پشت خط ماندن مشتریان و پرسه های خسته کننده و زمان برگذشته رها خواهیم شد.
آی. بی. ام کمک کرد تا بریتیش ایر ویز، روش کسب و کار خود را تغییر بدهد. با استفاده از وب سایت بریتیش ایر ویز، مسافران قادر خواهند بود زمان درست پرواز یا فرود هواپیما ها را مشخص کنند. مسافران حتی قادرند که صندلی مورد نظر خود را نیز از قبل انتخاب کنند.
نرم افزار های هوشمند آی. بی. ام همچنین به سازمان ها این امکان را می دهند که نیاز های مشتریان را بررسی کنند. آی. بی. ام این کار را برای یک برند مد انجام داد. این روش نشان می داد که کدام کالا فروش بهتری نسبت به سایرین داشته است.
 
نتیجه گیری
تجارت الکترونیک در حال حاضر به یکی از روش های کسب و کار تبدیل شده است. تمام اقتصاد ها چه قدیمی و چه جدید، باید به دنبال راهی باشند که بیش از پیش برای پیشبرد کسب و کار خود، از تجارت الکترونیک بهره ببرند.
امروزه شرکت های موفق آنهایی هستند که راه های ارتباطی با مشتریان شان را موثر تر و سریع تر کرده اند. آی. بی. ام در این زمینه نسبت به شرکت های دیگر از تجربه بیشتری بر خوردار بوده و کمپانی ها با کمک آی. بی. ام در پی راه اندازی تجارت الکترونیکی خود هستند تا به موفقیتی که این کمپانی داشت، دست پیدا کنند.