صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل شرکت هنر عمران ایرانیان در گفتگو با « کسب و کار» :

زندگی دوم در شهرهای اینترنتی را طراحی کردیم

کام‌دین حاجی‌میرزایی، مدیرعامل شرکت هنر عمران ایرانیان دارای مدرک کارشناسی عمران....
محمد جواد قاضیانی
از دانشگاه آزاد قزوین و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات است.
به گزارش کسب و کار نیوز، کام‌دین حاجی‌میرزایی، مدیرعامل شرکت هنر عمران ایرانیان دارای مدرک  کارشناسی عمران از دانشگاه آزاد قزوین و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات است. او موفق به تولید محصولی تحت‌عنوان فناوری واقعیت مجازی آنلاین (ovr) شده است. محصول این شرکت نخستین نسخه از موتور پردازش تصاویر با فناوری micro image جهت تولید انواع شبیه‌ساز آنلاین براساس استانداردهای وب بدون نیاز به نصب نرم‌افزار جانبی است. در ادامه حاجی‌میرزایی از ویژگی‌های این محصول می‌گوید.
  درباره این محصول توضیح دهید. فناوری واقعیت مجازی آنلاین چیست؟
از سال 88 در زمینه سرویس‌های آنلاین و‌ آی‌تی آغاز به کار کردیم. ابتدا در زمینه سامانه‌های آنلاین، پورتال‌ها و سرویس‌های پیامکی مشغول بودیم تا اینکه فعالیت اصلی خود را با یک تخیل و تصور آغاز کردیم. مشاهده کردیم که همه مردم، زمان خود را در سامانه‌های آنلاین می‌گذرانند و ما گفتیم که سیستمی را پیاده کنیم که دنیای واقعی را در دنیای مجازی قرار دهد و طراحی سامانه‌‌ای را به نام ساعت صفر آغاز کردیم که زندگی دوم مردم در محیط مجازی بود. این سامانه نیاز به یک فناوری داشت که محیط واقعی را در محیط مجازی شبیه‌سازی کند و ما فناوری واقعیت مجازی آنلاین (ovr) را در این زمینه طراحی کردیم که این فناوری نسخه آنلاین برای کاربردهای واقعیت مجازی (vr) است. تا قبل از این در دنیا از واقعیت مجازی استفاده می‌شد، ولی این نوع از خدمت، واقعیت مجازی به صورت آنلاین است. من مدت‌ها پیش به این فکر کردم که آینده دنیا به سمت زندگی مجازی و آنلاین پیش خواهد رفت و به این فکر افتادم که ما اگر می‌خواهیم کاری انجام بدهیم که پیشرفت کنیم و از بقیه افراد جلوتر باشیم، باید بیاییم به زمان آینده فکر کنیم و ببینیم که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و محصول خود را به آن سمت سوق دهیم و اینطور شد که ما زندگی دوم در شهر‌های اینترنتی را طراحی کردیم. 
 محصول شما چه کاربردی دارد؟
به طور مثال ما شبیه‌ساز‌های خودرو را طراحی کرده‌ایم که هیچ‌کدام از شرکت‌های خودروساز تا قبل از این، از این نوع سامانه بهره‌مند نبوده‌اند. ما گفتیم که باید این سامانه را طوری طراحی کنیم که کاربر بتواند با کلیک روی قسمت‌های مختلف خودرو با گزینه‌های مختلف آن کار کند، به مثابه اینکه در آن محیط حضور دارد و می‌تواند با آن خودرو کار کند. 
از نظر شهری هم سامانه ساعت صفر یک زندگی واقعی در دنیای مجازی است که هرکس آنجا خانه و زندگی خود را دارد و از خانه خود می‌تواند وارد خیابان‌ها و مراکز مختلف شهرهای این سامانه شود و از امکانات مختلف آن استفاده کند. از نظر فروشگاه‌  هم ما در حال پیاده‌سازی فروشگاه‌هایی با فناوری واقعیت مجازی آنلاین هستیم که یک کاربر وارد محیط فروشگاه شود و کالاها را انتخاب کند و خریدش را انجام دهد. 
با چه سرمایه‌ای کار را شروع کردید؟
روز اول در سال 88 که قصد شروع کار را داشتیم، سرمایه  کمی داشتیم و سرمایه ما حدودا یک میلیون تومان می‌شد و تمام هزینه‌هایی که لازم داشتیم را از پروژه‌هایی که در زمینه وب انجام می‌دادیم، تامین می‌کردیم. 
تاکنون  از وام و تسهیلاتی استفاده نکرد‌ه‌ایم، ولی از اینجا به بعد نیاز به سرمایه‌های بیشتری داریم و اگر سرمایه‌گذار و حامی داشته باشیم، می‌توانیم خیلی بیشتر پیشرفت کرده و ایران را به نخستین کشوری تبدیل کنیم که در زمینه واقعیت مجازی آنلاین حرفی برای گفتن دارد. حمایت مستقیمی تاکنون نشده و ما خیلی وقت است که به کمک نیاز داریم و خیلی‌ها هم می‌دانند اما این حرف‌ها فقط گفته می‌شود، ولی کمکی صورت نمی‌گیرد و این فرایند وام گرفتن اینقدر طولانی و پیچیده است که رشد و توسعه شرکت را کند می‌کند و پیشرفت شرکت را به تعویق می‌اندازد. 
چه افراد یا شرکت‌هایی مشتری محصولات شما هستند؟ 
دو گروه مشتری داریم؛ کسانی که از ما شبیه‌ساز می‌خواهند مثل خودرو‌سازها، هتل‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز خرید و مناطق گردشگری یا اینکه کاربران نهایی هستند، یعنی افرادی که می‌خواهند یک کسب‌وکار یا سرگرمی برای خود داشته باشند، از امکانات و خدمات ما استفاده می‌کنند. 
ما در آینده نزدیک برای تمام قسمت‌های بازار آی‌تی مثل بازار‌های بازی، گردشگری، خبری، مدیریت محتوا، بانک مقالات و فروشگاه‌ها برنامه داریم و با توجه به انحصاری بودن خدمات‌مان پیش‌بینی ما این است که بخش اعظمی از بازار‌ آی‌تی در اختیار ما قرار بگیرد. 
 محصول شما پتانسیل ورود به بازارهای صادراتی را دارد؟
در حال حاضر خیلی از شرکت‌های خودرو‌ساز و مراکز خرید برای محصول ما اعلام نیاز کرده‌اند و چند قرارداد هم در این زمینه بسته‌ایم. از نظر سرویس‌های دیگر هم شرکت ما الان در حال ارائه دادن سامانه‌های فروش وب‌سایت آنلاین است اما از نظر واقعیت مجازی آنلاین که انحصارا در ایران بوده و شاید کل دنیا در اختیار شرکت ماست، مشتریان زیادی داریم و در حال برنامه‌ریزی برای صادرات به شرکت‌های بزرگی مثل بنز، BMW و دیگر شرکت‌های داخلی که نمایندگی محصولات خارجی را دارند، هستیم و با توجه به جدید و انحصاری بودن آن، بازار و درآمد خوبی خواهیم داشت. 
با چه پروژه‌های بزرگی تاکنون همکاری داشتید؟
شبیه‌ساز خودروی لکسوس ‌آی ‌اس 250، شبیه‌ساز مرکز خرید پالادیوم، مرکز خرید مگامال، سامانه فروش پورتال شرکت مادوی، شرکت ملی استاندارد آلایندگی خودرو و خیلی موارد دیگر از پروژه‌هایی هستند که انجام داده‌ایم. 
 در حال حاضر چند نفر در شرکت شما مشغولند؟
تقریبا 4-3 نفر به صورت مستقیم و بقیه افراد به صورت پاره‌وقت و پروژه‌ای با مجموعه ما همکاری می‌کنند. 
 برنامه شما برای آینده و توسعه شرکت و محصولات‌تان چیست؟
هدف ما این است که در آی‌تی و واقعیت مجازی آنلاین ایران را در دنیا پیشتاز کنیم و در رقابت با شرکت‌هایی مثل گوگل، فیسبوک و... قرار بگیریم. 
چگونه فعالیت و همکاری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را شروع کردید؟
از سال 89-88 به خاطر کارم که طراحی نرم‌افزار بود، یک بار یک بازی آنلاینی را دیدم و وارد آن داستان شدم و در آن بازی افراد بزرگی حضور داشتند که با یکی از این افراد درباره طرحم صحبت کردم و ایشان به من گفتند که به پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بیایم. 
ما به پارک مراجعه کردیم و خیلی از طرح‌مان استقبال شد و دفتری را در پارک به شرکت مااختصاص دادند. 
پارک جدیدا به شرکت‌های رشدی تسهیلات می‌دهد و ما تا قبل از این جزو شرکت‌های رشدی نبودیم و از این تسهیلات استفاده
 نمی‌کردیم. 
اما پارک حمایت‌های غیرمستقیمی را دارد که بسیار موثر هستند، مثل رسانه‌ای شدن، کمک‌های فکری، کمک‌های مشاوره‌ای، جلسات با شرکت‌های پارک که به هم‌افزایی کمک می‌کند و...