صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در گفتگو با پژوهشگر ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد:

نقبی بر لایحه بودجه سال ۹۶

از نظر درآمدی به نظر می رسد دولت شرایط سختی را در پیش دارد و درآمدزایی از محل مالیات، استقراض و ارز در کنار شرایط حاکم بر بازار جهانی نفت کمی چالش برانگیز است
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اگزیم نیوز، لایحه بودجه سال 96 در شرایطی به مجلس تقدیم شد که بسیاری از کارشناسان و اقصاددانان بر این باورند این بودجه با خوشبینی نوشته شده است و امکان تحقق آن وجود ندارد. به طور مثال در بودجه سال جاری به رشد 23 درصدی درآمدهای مالیاتی اشاره شده است و تحلیلگران این بازار بر این باورند که با توجه به رکودی که گریبانگبر اقتصاد کشور ماست، چگونه انتظار می رود بتوان از صنایعی که موتور آنها خاموش شده و به زور کمک های مصنوعی زنده اند مالیات های آنچنانی دریافت کرد و امکان ندارد این رشد محقق شود.
در طرف دیگر اتکای 40 درصدی به درآمدهای نفتی در این برنامه از موضوعات مورد انتقاد دیگر است. کارشناسان با طرح این سوال که با توجه به حرکت آرام بهای نفت که انتظار می رود به ۶۰ دلار در هر بشکه تا پایان سال آینده برسد و از طرفی افزایش فروش نفت انتظار می رود میزان وابستگی نسبت به دو سال گذشته افزایش یافته باشد و این در حالی است که وابستگی ۴۰ درصدی درامدهای بودجه به نفت نیز به خودی خود در منافات با سیاست غیرنفتی کردن دولت است.
در طرف دیگر با توجه به این موضوع که صنایع ما هر روز به سمت انحطاط می روند و نیاز ما به واردات محصولات از کشورهای خارجی روز به روز بیشتر می شود آیا رقم 40 درصد وابستگی به نفت هنوز می تواند تامین کننده همه نیازها باشد یا این که این سهم باید بالاتر رود. در این خصوص مسعود امجدی پور، پژوهشگر ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص بودجه سال 96 گفت: با بررسی لایحه سال 96، به نظر می رسد این سند حساب ویژه ای بر روی درآمدها دارد و امیدواریم که این خوش بینی محقق شود.
وی در ادامه اظهار کرد: البته این در حالی است که یکسان سازی نرخ ارز از جمله مسائلی است که سال ها بحث آن داغ بوده و به نظر می رسد اگر در سال 96 محقق شود، با توجه به واقعیت هایی که در بازار و شرایط اقتصادی کشور وجود دارد می تواند از نظر درآمدزایی دولت را یاری برساند؛ هرچند برای فعالان اقتصادی به خصوص تولیدکنندگان نگران کننده است.
امجدی پور بر این باوراست که در صورت تحقق این امر دولت تصمیم دارد بر روی بحث زیر ساخت ها بیشتر هزینه کند و پروژه هایی را که در بخش زیر ساختی نیمه تمام مانده اند را تمام کرده و نیرو محرکه ای برای استارت پروژه های جدید شود.
پژوهشگر ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص رشد 23 درصدی درآمدهای مالیاتی نسبت به سال گذشته می گوید: به باور من در نظر گرفتن این مقدار رشد از درآمدهای مالیاتی رقم بالایی است و به نظر نمی رسد تحقق یابد و بتواند کمکی به وضعیت فعلی کند.
وی افزود: نباید این نکته را فراموش کرد که بخشی از این رقم از طریق برخی از بخش ها برای دولت محقق می شود اما نمی توان انتظار داشت همه بخش ها از پس پرداخت مالیات های هنگفت و آنچنانی برآمده و این رشد را که در بودجه امسال پیش بینی شده محقق کنند.
امجدی پور با اشاره به وضعیت مالیات دهنده ها ادامه داد: انتظار می رود برای تحقق این رشد 23 درصدی قسمتی از بار درآمدهای مالیاتی بر دوش کارمندان دولت بیفتد که این امر هم انصاف نیست؛ علت هم آن است که سبد مصرفی کارمندان کشوری و لشگری کوچک شده است.
وی در خصوص قیمت نفت و اتکایی که بودجه 96 بر بهای طلای سیاه داشته و رشدی 7 درصدی را بر اساس این درآمدها برای اقتصاد کشور متصور شده، گفت: با بررسی روند قیمت نفت، احتمال اینکه قیمت نفت بالا رود زیاد است اما با این شیب قیمتی که در شرایط فعلی وجود دارد تحقق رشد 7 درصدی عجیب و دور از ذهن به نظر می رسد. وی در ادامه با اشاره به اتکای 40 درصدی دولت بر درآمدهای نفتی در بودجه سال 96 می گوید: امیدواریم در سال جاری اتکای دولت بر درآمدهای نفتی بیشتر از این عدد نشود.
پژوهشگر ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: زمانی که پیش بینی که از درآمدهای مالیاتی داشتیم محقق نشد دولت از دلارهای داغ ( دلار های نفت و گاز ) استفاده می کند. وی در ادامه به ضرورت ایجاد بستری مناسب در جهت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی اشاره کرد و گفت: ما برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی اقدامی نکرده و شرایطی را فرآهم نکرده ایم که از منابع دیگر تامین درآمد کنیم. تعداد زیادی از صنایع ما شرایط خوبی را ندارند و بحران در برخی از آنها به گونه ای است که به سمت انحطاط و نیستی روانه اند.
امجدی پور می گوید: وقتی چرخ صنعت کشور به درستی نچرخد، با معظل بی کاری رو به رو می شویم و صادرات کشور روز به روز ضعیف تر شده و نابود می شود و نیاز ما به واردات بیش از پیش افزایش یافته و اتفاقا برای خرید کالا، محصول و خدمات بیش از پیش متکی به درآمدهای نفتی می شویم.
وی در ادامه در خصوص نرخ ارز و رقم 3 هزار و 600 تومانی که دولت در بودجه سال 96 برای نرخ ارز در نظر گرفته و جهت گیری برای تک نرخی شدن ارز می گوید: سال ها صحبت از تک نرخی شدن ارز نقل مجلس هاست و به مزایای آن قبلتر اشاره شده است. وی در ادامه افزود: این در حالی است که تک نرخی شدن بهای ارز در هیچ جای دنیا محقق نشده و نرخ ارز در سراسر دنیا شناور است. وی در آخر افزود: در صورت تحقق چنین امری ضربه مهلک و جبران ناپذیری به صادر کنندگان می خورد.
امجدی پور بهای 3 هزار و 600 تومانی را برای نرخ ارز رقم مناسبی دانست و گفت: سهم واسطه گری و دلالی در دلار 3 هزار و 800 تومانی که در بازارهای آزاد معامله می شود بسیار زیاد بوده و اگر این نقش واسطه ها حذف شود رقم دلار پایین  میاید. به باور من رقم 3 هزار و 600 تومانی که در بودجه سال آینده آمده رقم مناسبی است و می توان گفت به رقم واقعی نزدیک تر است.