صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

صدرا امامی، متخصص بازاریابی دیجیتال

بازاریابی درونگرا:پرسونا مشتری

در مقاله قبل این موضوع بررسی شد که ضرورت حضور در فضای آنلاین چیست و بازاریابی درونگرا چه راه‌حلی برای آن ارائه کرده است. بازاریابی درونگرا می‌گوید:
یادداشت
تولید و نشر هدفمند محتوا به همراه ایجاد فضایی به‌طور خاص برای مخاطبان طراحی شده تا نیازهای آنان را پاسخ دهد؛ با این شرط که برای فرد درست، در زمان درست و مکان درست باشد. در ادامه برای اجرای آن 4 مرحله جذب، تبدیل، نزدیک شدن و خوشحال‌سازی را معرفی کردیم. قبل از ورود به فعالیت‌های مربوط به این 4 مرحله لازم است چند گام ‌برداریم: 
 
گام اول؛ پرسونا مشتری
 چرا؟
با پرسونا مشتری می‌توانید مشتری خود را بهتر بشناسید. در نتیجه به تولید محتوای درست برای مخاطب بپردازید. همچنین می‌توانید با پیش‌بینی مشکلات به ساده‌سازی و شخصی‌سازی مراحل بازاریابی اقدام کنید. در نهایت باید گفت تعریف پرسونا در تعریف و بهبود سرویس یا محصول نیز بسیار موثر است. 
چه چیزی نیست؟
پرسونا تعریف بازار هدف، شغل فرد و توصیف افراد واقعی با ویژگی خاص نیست. 
تعریف پرسونا مشتری
 «توصیفی داستانی است از مشتری ایده‌آل شما براساس داده‌هایی واقعی و برخی گمانه‌ها براساس ویژگی‌های جمعیت شناختی، الگوهای رفتاری، انگیزه‌ها و اهداف.»
سوال‌هایی برای پاسخبرای ساختن یک پرسونا باید به چنین سوالاتی پاسخ دهیم: 
سن و تحصیلات مشتری چیست؟ چه توانایی‌هایی دارد؟یک روز او چگونه می‌گذرد؟ با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟ اهداف او چیست؟ شغلش چیست؟ در چه صنعتی است و اندازه سازمان چقدر است؟ در اینترنت چگونه اطلاعات به دست می‌آورد؟ از چه شبکه اجتماعی ای استفاده می‌کند؟ چگونه محصول یا خدمت مانند شما را می‌خرد؟ مشکلاتش در فرایند خریدچیست؟
چگونه اطلاعات جمع‌آوری کنیم؟
با مشتریان فعلی مصاحبه کنید، رفتار خریداران رقیب را بررسی کنید، با همکاران صحبت   و نظرات مشتریان در صفحات اجتماعی را پیگیری کنید. این پرسونا باید براساس داده‌هایی واقعی باشد و نه فرض‌ها. به این نکته توجه کنید که انگیزه پشت رفتارها مهم است، اینکه فردچه چیزی انجام می‌دهد، مساله اصلی نیست؛ اینکه چرا انجام می‌دهد، مسالهماست. 
داستان پرسونا
مانند یک فیلمنامه‌نویس یک شخصیت را شکل دهید و داستان پرسونای  خود را بنویسید ؛  از صبح که بیدار می‌شود تا شب که به خواب می‌رود. تمام اطلاعات را در آن قرار دهید. این داستان مشتریان اصلی شما را توصیف می‌کند. 
یک یا چند پرسونا؟
می‌توان چند پرسونا داشت اما نباید تعداد آنها زیاد باشد، سعی کنید یک پرسونای اصلی و چند پرسونای فرعی در کنار آنداشته باشید. 
قدم آخر
پرسونای منفی خود را تعریف کنید. باید با استفاده از همین مراحل بگویید چه کسانی مشتریان شما نیستند.در گام بعدی به معرفی مفهوم «سفر مشتری» می‌پردازیم.
برای مشاهده بخش‌های گذشته سلسله مقالات مربوط به موضوع بازاریابی درونگرا می‌توانید به سایتروزنامه «کسب‌وکار» مراجعه کنید.