صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از ضرورت ورود هزینه هتل به سبد مسافران ایرانی‌ها گزارش می‌دهد

ارزان‌سازی اسکان مسافران نوروزی

هتلداری به‌عنوان مهم‌ترین حلقه از زنجیره صنعت گردشگری جایگاه مهمی در ارتقای این صنعت در کشورمان دارد.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز،  در ایام نوروز هم استقبال از این اماکن افزایش می‌یابد. به عبارت بهتر، فرهنگ مسافرت نوروزی در میان مردم ایران رونق زیادی گرفته است. شهروندان به‌طور معمول با هر وضعیت مالی که باشند، سعی‌ می‌کنند در ایام عید به یکی از شهرهای کشور سفر کنند هرچند طول این سفر کوتاه باشد. 
 اما از سوی دیگر، هزینه هتل‏ها هم بالاست و این فاکتور را نمی‌شود، نادیده گرفت. بسیاری از مسافران قادر به پرداخت هزینه هتل‏ها نیستند و به همین دلیل مردم تمایل دارند به اماکن غیررسمی بروند و در آنجا اقامت کنند. به عقیده کارشناسان این حوزه، متاسفانه در کشور زیرساخت‌های کافی برای اسکان طیف‌های مختلف درآمدی وجود ندارد و این موضوع موجب شده مسافران به سمت اقامتگاه‌های ارزان قیمت گرایش بیشتری داشته باشند. اگر هدایت مسافران نوروزی به سمت اسکان مدارس به‌صورت کارشناسی و فقط در قالب سرریز اقامتی هتل‌ها و مسافرخانه‌ها صورت گیرد، علاوه بر پاسخگویی به نیاز کارکنان آموزش‌وپرورش، خواسته و نیاز هتلداران نیز تامین می‌شود. 
به‌نظر می‌رسد طرح اسکان مدارس هرچند به‌عنوان یکی از راهکارهای ارزشمند ساماندهی اقامتگاه‌های مسافران اجرا شده است و در طول سال‌های گذشته عده بی‌شماری از مردم از این طرح بهره برده‌اند اما اجرای نادرست آن بدون درنظر گرفتن ظرفیت خالی هتل‌ها و مسافرخانه‌ها به‌ویژه در ایام نوروز، سکه فعالان این عرصه را از رونق انداخته است و ادامه این روند می‌تواند ظرفیت جذب گردشگر کشور را تحت تاثیر قرار داده و به این صنعت پاک و ارزآور ضربه بزند. 
نکته قابل توجهی که می‌توان از میان صحبت‌ها و دغدغه‌های هتلداران استخراج کرد، حکایت از این حقیقت تلخ دارد که حذف اقامت در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها از سبد گردشگری مردم، به ورشکستگی صنعت هتلداری که ارتباط نزدیکی با رونق گردشگری خارجی دارد، خواهد انجامید. 
هتل‌ها به دنبال افزایش مسافر و جذب بازارهای جدید 
جمشید حمزه زاده، رئیس هیات‌مدیره جامعه هتلداران ایران
تصمیمی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و جامعه هتلداران ایران برای تعیین نرخ اقامت به صورت استانی گرفته شده و نرخ اقامت برای سال آینده به صورت استانی و با توجه به ظرفیت و شرایط مسافرپذیری هر منطقه طی توافقی مشترک میان اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان و تشکل تابع آن، تعیین خواهد شد. 
این در حالیست که بی‌میلی برخی از هتل‌ها برای افزایش نرخ تحت تاثیر کاهش ظرفیت اشغال اقامتگاه‌ها در طول یک سال را نیز نمی‌توان نادیده انگاشت. هر سال این موقع، درصد افزایش نرخ اقامت برای سال آینده تعیین شده بود اما امسال تعداد مسافران هتل‌ها آنقدر کم شده که افزایش نرخ برای بسیاری از هتلدارها توجیه مالی ندارد. به خاطر شرایط حاکم، جامعه هتلداران بیشتر دنبال افزایش مسافر و جذب بازارهای جدید است، نه بالا بردن نرخ‌ها. معتقدیم باید کاری کنیم که اقامت در هتل به سبد مسافران به ویژه ایرانی‌ها وارد شود. لازم است بیشتر اعتمادسازی کنیم. 
همچنین آسیب‌شناسی وضعیت اقامت در هتل‌های کشور نیز ضرورت دارد. باید پیگیری‌های جدی داشته باشیم که جامعه هتلداران این کار را شروع کرده است اما از آنجا که ماهیت صنعت گردشگری فرابخشی است تا وقتی هر کسی راه خود را می‌رود، نمی‌توانیم کار مفیدی انجام دهیم. باید برای رفع چالش‌های این صنعت همسو و باهم حرکت کنیم تا مشکلات را رفته رفته از سر راه‌برداریم. از سوی دیگر، امسال نسبت به سال گذشته با کاهش مسافر مواجه شدیم که دلیل آن هم افزایش خانه مسافرها و اقامتگاه‌های غیررسمی بود. 
ما در بیشتر هتل‌های ایران از اول سال تاکنون نسبت به همین مدت در سال گذشته با کاهش ۱۰ درصدی مسافر مواجه بوده‌ایم. یکی از دلایل آن وضعیت اقتصادی است. موضوع دیگر به توسعه مراکز غیرمعتبر و غیررسمی برمی‌گردد. اکنون شهر مشهد نسبت به چند سال گذشته خانه‌های اجاره‌ای بیشتری دارد و تعداد این مراکز اقامتی غیرمجاز چند برابر شده است. این خانه‌ها ملاحظات قانونی ندارند. حتی عوارض نیز نمی‌پردازند. در نهایت باعث می‌شوند که بازار کسب و کار هتل‌ها افت کند. 
۹۰ درصد مسافران هتل‌ها ایرانی هستند و میانگین حضور مسافران خارجی در هتل‌های ایران ۱۰ درصد است برخی از هتل‌ها همیشه مسافر خارجی می‌پذیرند ولی ما متوسط اشغال هتل‌ها را در نظر می‌گیریم. کاهش آمار اشغال هتل‌ها نیز بیشتر متوجه بازار ۹۰ درصدی مسافران ایرانی هتل‌هاست. 
ما هر سال از اول مهرماه نرخ هتل‌ها را تعیین می‌کنیم اما امسال به دلیل کاهش مسافر و رکود بازار تغییری در نرخ اتاق هتل‌ها به وجود نیاوردیم و بیشتر هتلداران علاقه‌ای به افزایش نرخ ندارند. حتی اگر الان یک هتلدار، نرخ اتاق را بالا ببرد کار غیرقانونی انجام نداده چون مهر ماه افزایش نرخ نداشته است اما اکنون بسیاری از هتل‌ها رغبتی به این کار ندارند و حتی برخی از آنان به سمت کاهش نرخ نیز رفته‌اند چون بازار جذب مسافر خوب نیست. 
در هفت ماه نخست سال ۹۴ حدود ۱۵ درصد کاهش اقامت مسافر در هتل‌ها داشته‌ایم و دلیل عمده آن تبلیغ، ترویج و توسعه اقامتگاه‌های غیررسمی همچون مدارس دولتی و خانه‌مسافرهاست که از یکسو به ارائه خدمات باکیفیت آسیب می‌رساند و از سوی دیگر مسافر را با مشکلات مواجه می‌کند.
تخفیف ۴۰ درصدی هتل‌های تهران در ایام نوروز
محمد علی فرخ مهر، رئیس اتحادیه هتلداران و هتل آپارتمان تهران
در ایام نوروز شرایط رقابت بین هتل‌ها افزایش می‌یابد. آنچه شرایط رقابت را مهیا می‌کند، تجربه و تحلیل وضعیت رقبا و شناسایی مزایای رقابتی است تا هتل‌ها بر اساس ساختار و ماهیت وجودی خود، همواره رشد و تکامل جایگاه خود را بر اساس استانداردهای جهانی و شاخصه‌های بومی تعیین کنند. در مدیریت هتل بالقوه رقابت‌پذیری نهفته است و بر این اساس، انتخاب رای مشتری بر اساس ارائه خدمات هر هتل و تاثیر‌پذیری در سطح اشغال آنهاست که به وضوح بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. 
درباره کاهش هزینه هتل‌ها و راهکارهای ارزانی آنها باید گفت که اتحادیه آمادگی دارد برای ارزان‌سازی سفر، کمیته‌ای متشکل از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، جامعه تور گردانان و تعزیرات حکومتی تشکیل شود تا با نظارت کمیته‌ نسبت به تعیین قیمت‌گذاری پکیج اعلامی با سودی متعارف برای ذی نفعان اقدام توسط آژانس به گردشگران خارجی و داخلی فروخته شود و در صورت هر گونه تخلف در قیمت‌ مصوب این کمیته، بر اساس قانون تعزیرات حکومتی برخورد شود. 
این در حالیست که در طول ایام عید نوروز هتل‌های تهران تخفیف ۴۰ درصدی را در اقامت مسافران اعمال خواهند کرد. از روز اول عید تا روز سیزدهم، هتل‌های تهران به مسافران تخفیف ۴۰ درصدی در اقامت خواهند داد. با توجه به اینکه تهران در ایام عید خلوت می‌شود، مسافران می‌توانند از پتانسیل‌های گردشگری تهران در این ایام استفاده کنند. 
هتل غیرمجاز و بدون مجوز در تهران نداریم و در حال حاضر تمام هتل‌های تهران دارای مجوز از اتحادیه و سازمان گردشگری و میراث فرهنگی هستند، بعضی از محل‌های اسکانی که با عنوان خانه مسافر و به صورت آپارتمان مبله در اختیار بعضی مسافران قرار می‌گیرند، ممکن است بدن مجوز باشند که در حال شناسایی و پلمب اینگونه واحدها هستیم. 
از سوی دیگر، این اماکن، با شیوه‌های مختلف در قالب‌های اقامت گاهایی شبیه پانسیون یا آپارتمان‌های گروهی که پذیرش‌های متفاوتی را دارند، توسط اتحادیه با رصدهایی که صورت می‌پذیرد، به نهادهای متولی ونظارتی منعکس می‌شود. این گروه از اقامتگاه‌ها اختصاص به ملیت‌های خاص دارد و البته حتی ایرانیان را نیز پذیرش می‌کند که از دید اتحادیه خارج نبوده و بنا به مسئولیتی که داریم به نهادهای مربوطه اطلاع‌رسانی خواهد شد. اخیرا با توجه به جایگاه اقتصادی اجتماعی که تهران دارد، آپارتمان‌های اختصاصی با ملیت چینی و نیز با ملیت‌های دیگر ایجاد شده که شرکت‌های مقیم تهران در یک اقدام غیرمجاز با اجاره یا تملک این آپارتمان‌ها، این مسافران خارجی را اسکان می‌دهند که نوع پذیرش آنها از طریق شبکه‌های از پیش طراحی شده از خارج کشور با هماهنگی قبلی است. 
به طور حتم، رویه اسکان ملیت‌های خارجی و گسترش آن در شرایط غیرعرف و غیرقانونی نه تنها از دید نهادهای امنیتی به دور است بلکه هنجارشکنی اجتماعی و ایجاد بحران‌های منطقه‌ای بسیاری در شهر تهران ایجاد خواهد کرد، چراکه چنین اقداماتی دقیقا فرهنگ اجتماعی ایران اسلامی ما را نشانه‌گیری کرده است و نهادهای امنیتی و سازمان های متولی می‌بایست به این امر رسیدگی و این معضل را برطرف کنند. همچنین نرخ نامه باید در معرض دید مشتری قرار گیرد. نرخ نامه مصوب اتحادیه و سازمان گردشگری و صنایع دستی با توجه به تعداد ستاره و نوع هتل تعیین می‌شود و این نرخ نامه علاوه بر اینکه در معرض دید مشتری قرار می‌گیرد، در سایت هتلداران تهران و سازمان گردشگری نیز موجود است. درباره جریمه واحدهای متخلف نیز باید اشاره شود که در صورتی که تخلف محرز شود، علاوه بر برگشتن پول مسافر، سازمان تعزیرات حکومتی واحد متخلف را متناسب با نوع تخلف جریمه خواهد کرد. 
افزایش غیرقانونی نرخ واحدهای اقامتی و هتل‌ها در ایام نوروز
رضا اصیل نژاد، کارشناس هتلداری
هر چند بر واحدهای اقامتی نظارت وجود دارد اما افزایش غیرقانونی نرخ واحدهای اقامتی و هتل‌ها در ایام نوروز توسط برخی هتلداران را نمی‌توان انکار کرد. باید اقدامات لازم قبل از این ایام انجام شود و تمهیداتی اندیشیده شود که هیچ هتل و اقامتگاهی در این ایام هزینه‌های اضافی دریافت نکند. 
به نظر می‌رسد تفاوت میان نرخ اتاق در هتل‌ها بسیار زیاد است. روزهای نوروز به مشخص‌ترین زمان برای سفر بدل شده است و در این روزها افرادی که خانه‌ای در شهر دیگر ندارند یا نمی‌خواهند به خانه اقوام بروند، معمولا مراکز اقامتی مانند هتل را که شرایط بهتری در مقایسه با ‌مهمانپذیر‌ها دارند، برای اقامت در طول ایام سفرشان انتخاب می‌کنند اما انتخاب آنها برای اقامت در اتاق‌هایی با حداقل دو تخت در هتل‌هایی با درجه‌ها و ستاره‌های مختلف بستگی به میزان درآمدشان و مبلغی که می‌خواهند در سفر هزینه کنند، دارد. 
به عنوان مثال، افزایش آشکار و پنهان قیمت‌ واحدهای اقامتی باعث شده تا برخی از مسافران و به ویژه در سفر به استان‌های شمالی ترجیح دهند تا از چادرهای مسافرتی و اتاق‌های اجاره‌ای استفاده کنند. چرا که همزمان با افزایش ورود مسافران به مازندران، قیمت اجاره واحدهای اقامتی به خصوص در شهرهای ساحلی سربه فلک می‌کشد و به همین دلیل گردشگران ترجیح می‌دهند در چادرهای مسافرتی‌شان در پارک‌های جنگلی و کنار سواحل اسکان یابند تا هزینه گزاف سفر را متحمل نشوند. 
برای کمتر شدن مشکلات هتل‌ها در زمان غیرپیک، نیاز است با حمایت دولت، کاهش قیمت حامل‌های انرژی در این اماکن مدنظر قرار بگیرد. با توجه به زیبا بودن مسافرت با آغاز بهار، باید برنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که مسافران سالانه بتوانند سفر کنند و تنها سفر آنها مختص به ایام خاصی مانند نوروز و تابستان نباشد.