صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

فناوری در خدمت نابینایان؛

گجتی که تصاویر را به موسیقی تبدیل می‌کند

تیمی از‌ محققان، گجتی جدید به نام Eyemusic ساخته‌اند که می‌تواند اجسامی را که می‌بینیم...
به موسیقی تبدیل کرده و صدای موسیقی را در اختیار افراد نابینا و کم بینا قرار دهد. 
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از نوپانا، این فناوری جدید در قالب یک عینک طراحی شده است تا فرد نابینا آن را روی چشم خود قرار دهد، روی فریم این عینک، یک لنز دوربین قرار دارد که با هدفونی که در انتهای یکی از دسته‌های عینک قرار گرفته، در ارتباط است.
زمانی که کاربر، این عینک مخصوص را روی چشمان خود قرار می‌دهد، دوربین شروع به اسکن اجسام از سمت چپ به راست می‌کند. به این تصاویر اسکن شده SoundScape گفته می‌شود، این عینک براساس هر صحنه اسکن شده، یک موسیقی پخش می‌کند و فرد نابینا از طریق هدفون، صدای آن را می‌شنود.
هنگام استفاده از این گجت هر چه فرد نابینا به اجسام نزدیک‌تر شود، به همان میزان صدای موسیقی نیز بلندتر می‌شود. در واقع نشانه‌های صوتی از طریق میزان پخش صدا به فرد نابینا اطلاع می‌دهد که او نسبت به اجسام‌های محیط، چقدر دور یا نزدیک است.
سازوکار این گجت یادآور یکی از بازی‌های کودکانه است که در آن چشم کسی را می‌بستیم و با ایجاد صدای قوی و ضعیف او را هدایت می‌کردیم.
در این گجت، برای هر رنگ نیز یکی از آلات موسیقی در نظر گرفته می‌شود. با این وسیله فرد نابینا می‌تواند با گوش‌هایش دوری و نزدیکی و رنگ اجسام را بشنود. احتمال می‌رود با این وسیله در آینده، افراد نابینا نیاز چندانی به کمک دیگران نداشته باشند.