صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک جامعه شناس گفت:

زنان باید سواد استفاده از از فیسبوک و اینستاگرام را داشته باشند

یک جامعه شناس گفت: زنان باید سواد استفاده از فضای مجازی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام را داشته باشند ...
و محدودیتی برای آنان در این زمینه ایجاد نشود زیرا اگر سواد وجود داشته باشد می‌توانند از فرصت‌های فضای مجازی استفاده کنند و همین امر باعث کاهش تهدیدات این فضا خواهد شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،دکتر اعظم راودراد - عضوهیات علمی دانشگاه تهران- در همایش ملی زنان خانواده و شبکه‌های اجتماعی مجازی- در خصوص سواد رسانه های اجتماعی گفت: با مراجعه به شبکه‌های اجتماعی و تحقیق درباره پست‌های کاربران زن در شبکه‌های اجتماعی می‌توان به شناخت بی‌واسطه درباره ویژگی‌ها، خواسته‌ها و آگاهی‌های زنان دست یافت و این امرمی‌تواند به شناخت بهتری از زنان در جامعه و موفقیت بیشتر در برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها منجر شود.
این جامعه‌شناس ادامه داد: اهمیت رسانه‌های ارتباطی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. دنیای کنونی بدون رسانه معنایی ندارند. شبکه‌های اجتماعی و  اینترنت از جمله رسانه‌های جمعی هستند که کارکردهایی مانند آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی، آموزش، ایجاد مشارکت اجتماعی، توسعه انسجام اجتماعی، نقش تفریحی و سرگرمی را دارند.
افزایش ضریب نفوذ اینترنت در بین ایرانیان در مدت ۱۶سال ازسه درصد به ۶۸درصد رسید
وی افزود: در سال ۲۰۰۰، ۳.۸ درصد جمعیت ایران به اینترنت دسترسی داشت که این روند سال به سال افزایش یافت و در سال ۲۰۱۶ این رقم به ۶۸.۵ درصد جمعیت ایران رسید. یعنی در فاصله زمانی ۱۶ سال، تعداد کاربران ۲۲۶ برابر شد.
این جامعه‌شناس ادامه داد: ضریب نفوذ اینترنت طی ۱۶ سال از سه درصد جمعیت به ۶۸ درصد جمعیت ارتقاء یافت همچنین ایران بالاترین میزان استفاده از شبکه مجازی فیس‌بوک را در مقایسه با کشورهای همسایه و خاورمیانه دارد. بعد از فیسبوک شبکه اجتماعی اینستاگرام اهمیت بیشتری دارد و در حال حاضر هم فیسبوک و هم اینستاگرام به شدت مورد استفاده کاربران ایرانی است.
راودراد اضافه کرد: شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر اینترنت هستند. رسانه‌های ارتباط جمعی به روابط اجتماعی، شکل جدیدی داده‌اند بگونه‌ای که امروزه تصور زندگی بدون رسانه ممکن نیست. در واقع ما در دو دنیای واقعی و مجازی همزمان زندگی می‌کنیم و این دو دنیا ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند.
وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم در دو دنیای مجازی و واقعی زندگی می‌کنیم یعنی آنچه که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، تاثیراتش را در فضای واقعی می‌گذارد و برعکس. بنابراین هرآنچه در دنیای واقعی خوب است، در دنیای مجازی هم به همین صورت خواهد بود.
این جامعه‌شناس تصریح کرد: وقتی صحبت از فضای مجازی می‌شود ذهنمان به تهدیدهای موجود در این فضا  متمایل می‌شود اما بد و خوب هم در دنیای مجازی و هم در دنیای واقعی وجود دارد. در دنیای واقعی آسیب‌ها تا زمانی که کشف شوند، پنهان می‌ماند ولی آسیب‌ها در فضای مجازی بیشتر به چشم می‌آید زیرا وقتی زندگی روزمره وارد فضای رسانه می‌شود تشدید می‌شود و بزرگ به نظر می‌رسد .
وی با بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم تهدیدها در فضای مجازی بیشتر است اما این تهدیدات در این فضا بیشتر به چشم می آیند اظهارکرد: باید از فرصت‌های فضای مجازی در به فعلیت رساندن توانایی‌های بالقوه خود در سطح فردی و جمعی استفاده کنیم. 
این جامعه شناس افزود: مطالعات فضای مجازی در ایران مدتی است که آغاز شده اما در زمینه مطالعات دقیق‌تر راجع به شبکه‌های اجتماعی و نقش زنان در ابتدای راه هستیم.
به گزارش ایسنا، تهمینه شاوردی- دبیر علمی همایش ملی زنان، خانواده و شبکه‌های اجتماعی- با بیان اینکه لازم است شبکه‌های اجتماعی مجازی از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرند، اظهارکرد: از مهمترین یافته‌های این همایش، تقویت این نگاه است که متولیان و سیاستگذاران کشور متوجه شوند که شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌توانند هم پیامدهای مثبت و هم نتایج منفی به همراه داشته باشند. این موضوع باید در سیاستگذاری‌ها مد نظر قرار گرفته شود و با ارائه راهبردهای مناسب زمینه استفاده درست از این رسانه جمعی در مسیر توسعه اجتماعی و فرهنگی فراهم شود.