صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از افزایش قدرت خرید با راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای گزارش می‌دهد

چشمک تخفیف به سبد خرید خـانوار

با توجه به مزایای راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نقش مهمی که این فروشگاه‌ها می‌تواند....
شایلی قرایی
در اصلاح نظام توزیع کشور به عهده داشته باشد، موج جدیدی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور شروع به فعالیت کرد.
از دهه 80 به این سو، با توجه به مزایای راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نقش مهمی که این فروشگاه‌ها می‌تواند در اصلاح نظام توزیع کشور به عهده داشته باشد، موج جدیدی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور شروع به فعالیت کرد. اکنون اگر ساکن کلانشهرها هستید، می‌توانید با نگاهی به خیابان‌ها و میدان‌های اطراف محل سکونت یا کار خود دستکم یکی از این فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای را مشاهده کنید. فروشگاه‌هایی مانند هایپراستار که اغلب از ظاهری مدرن و امروزی برخوردار بوده و طیف بسیار وسیع‌تری از کالاها را نسبت به فروشگاه‌های قبلی در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. برخی از این فروشگاه‌ها، اغلب کالاهای خود را با بهای صددرصد پایین‌تر از قیمت مصرف‌کننده به مشتریان عرضه می‌کنند که همین مساله موجب رضایت بسیاری از مشتریان شده است. این سوپرمارکت‌های مدرن در کنار بخش فروشگاهی خود، اقدام به تاسیس واحدهای تفریحی و فرهنگی نیز کرده‌اند که همین امر بر جذابیت آنها افزوده است.  توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی و افزایش رقابت میان این فروشگاه‌ها برای جذب مشتری بیشتر باعث شده است تا هر روز خلاقیت‌ها و ابتکارات جدیدی در مدل‌ها و روش‌های فروش این شرکت‌ها به مشتریان عرضه شود. در حال حاضر سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران بین 10 - 7 درصد است و در بحث فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم شاغل هستند. در حالی که سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دنیا بیش از ۵۰ درصد عنوان شده و بعضا در کشورهای پیشرفته سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد. 
در این میان اما مخالفت‌هایی هم با راه‌اندازی این فروشگاه‌ها وجود دارد که برخی از کارشناسان و مسئولان مربوطه برای این مخالفت‌ها دلایلی را نیز عنوان کرده‌اند. مخالفان معتقدند که در حالی که رکود حاکم بر جامعه سبب کاهش خرید مردم شده و برخی از کارگاه‌های کوچک و بزرگ در بخش‌های مختلف تولیدی و اقتصادی نیز دچار مشکل یا تعطیلی شده‌اند، چطور می‌توان شاهد راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ با توان مالی و اقتصادی بالا بود؟ فروشگاه‌هایی که تا چندی قبل تامین‌کننده زندگی یک خانواده بوده‌اند، امروز به دلیل نبود توان رقابت با فروشگاه‌های زنجیره‌ای که با تبلیغات مختلف و بعضا نادرست، تخفیفات 50 - ۵ درصدی را به رخ مردم می‌کشند و آنان را از خرید کالا از فروشگاه‌های کوچک منصرف می‌کنند، امروز با تعطیلی، ورشکستگی و زیان‌های مالی فراوانی مواجه شده و صاحبان آنان نیز از کار بیکار شده‌اند.