صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دولت انگلیس تحت فشار است

جنجال بر سر پذیرش کودکان پناهجوی بدون همراه در انگلیس

دولت انگلیس تحت فشار است تا در تصمیم خود برای توقف روند ویژه پذیرش کودکان پناهجو تجدیدنظر کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، در تازه‌ترین واکنش، نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند در نامه‌ای به ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، این طرح را یک "مسیر حیاتی برای امنیت" کودکان پناهجو خوانده و خواهان ادامه اجرای طرح شده است.
طرح "اصلاحیه دابز" در انگلیس به منظور تسهیل روند پذیرش کودکان پناهجویی ارائه شده است که بدون همراه و سرپرست هستند. براساس اعلام دولت، تاکنون ۳۵۰ کودک در چارچوب این طرح وارد بریتانیا شده‌اند.
ولی دولت انگلیس اعلام کرده است که در ماه مارس (کمتر از دو ماه دیگر) به اجرای این طرح پایان می‌دهد.
در نامه نیکولا استورجن به نخست‌وزیر انگلیس آمده است که این طرح "تنها مسیر قابل اعتماد و قانونی" برای کودکان پناهجویی بوده است که بدون همراه و سرپرست، درخواست پناهندگی کرده‌اند.
وزیر اول اسکاتلند از توقف احتمالی پذیرش کودکان پناهجوی بدون همراه در بریتانیا انتقاد کردپیش از این، امبر راد، وزیر کشور انگلیس گفته بود که این طرح فرصت بیشتری برای قاچاقچیان انسان فراهم می‌کند.
وزارت کشور انگلیس تاکید کرده است که همچنان به حمایت از کودکان آسیب‌پذیر ادامه می‌دهد و پناهجویان کم‌سن‌وسال همچنان از سراسر دنیا و از طریق دیگر طرح‌های اقامتی و سازوکار پناهجویی، در این کشور پذیرفته خواهند شد.
بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، برآورد می‌شود که حدود ۹۰ هزار کودک پناهجوی بدون همراه در سراسر اروپا به سر می‌برند.
این طرح به عنوان بخشی از اصلاحات پیشنهادی به قانون مهاجرت انگلیس و از طرف "لرد دابز" ارائه شده بود. لرد دابز که از چهره‌های سرشناس حزب کارگر است در کودکی به انگلیس مهاجرت کرده است.
در چارچوب این طرح، وزارت کشور انگلیس ملزم شده است که "تعداد مشخصی" از کودکان آسیب‌پذیر بدون همراه را به عنوان پناهجو بپذیرد. لرد دابز و حامیان طرح او پیش از این گفته بودند که تعداد این کودکان می‌تواند تا ۳۰۰۰ نفر باشد، ولی دولت انگلیس گفته است که در نهایت، شرایطِ تنها ۳۵۰ کودک با آنچه در این طرح مطرح شده، انطباق داشته است.
راساس اعلام رابرت گودویل، وزیر مهاجرت انگلیس در چارچوب این طرح، تاکنون ۲۰۰ کودک وارد بریتانیا شده‌اند و ۱۵۰ کودک دیگر قبل از پایان ماه مارس به این کشور می‌رسند.
دولت انگلیس همچنان از سوی افکار عمومی و فعالان حقوق‌بشر تحت فشار است تا گروهی از کودکان ساکن اردوگاه "جنگل" در کاله را پناه دهد. وزیر مهاجرت انگلیس گفته است که در سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از ۹۰۰ کودک از کاله به این کشور منتقل شده‌اند.
نیکلا استورجن در نامه به نخست‌وزیر انگلیس نوشته است که برایش سخت است درک کند که چرا اصلا دولت انگلیس موضوع لغو اجرای چنین طرحی را بررسی کرده است.
او با تاکید بر حمایت دولتش از چند طرح دیگر انگلیس برای پذیرش پناهجویان، نوشته است که اسکاتلند آماده است تا برای کمک به انگلیس جایی امن برای کودکانی فراهم کند که در سخت‌ترین شرایط گرفتار شده‌اند.