صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌د‌‌هد‌‌

بازار شکننده ظروف چینی داخلی

چندی است که ظروف چینی‌ تولید داخل به دلیل استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های مختلف با رقبای خارجی ...
شایلی قرایی
خود به‌شدت رقابت می‌کند و حتی بسیاری از تولید‌کنندگان توانسته‌اند در میان بازارهای جهانی برای خود جا باز کرده و به صادرات محصولات با کیفیت بپردازند. 
رستوران‌ها و هتل‌ها هم از جمله مشتریان همیشگی ظروف چینی هستند که اغلب ظروف چینی مورد مصرف این طیف دارای تنوع شکل و طرح بوده و با کیفیت بالا تهیه می‌شود چرا که علاوه ‌بر زیبایی، ظروف غذاخوری رستوران‌ها و هتل‌ها باید در مقابل ضربه مقاوم بوده و از مرغوبیت بالایی برخوردار 
باشند. 
تولید صنعتی ظروف غذاخوری در ایران از چند دهه گذشته شروع شده و طی دهه اخیر از نظر کیفی و کمی از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است. به ویژه در بخش طراحی بدنه، نقوش و تزئینات روی ظروف پیشرفت‌های قابل قبولی داشته‌ایم و به خودکفایی رسیده‌ایم. با این حال به دلیل رکود اقتصادی و عدم حمایت کافی از سوی دولت و بانک‌ها، بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولیدی در این صنعت با مشکل روبه‌رو بوده و همچنان برای بقا تلاش می‌کنند. این در حالیست که با وجود فناوری و کیفیت بهتر این صنعت در بازارهای داخلی و بین‌المللی، چون قیمت تمام شده چینی در کشور چین پایین‌تر از قیمت تمام شده چینی ایرانی است، ایران با رقابت سرسختانه کشور چین مواجه است. همچنین پایین بودن بهره‌وری نیروی کار، مشکلات قانونی، کم و بیش قاچاق واردات و نبود فرهنگ تولیدی، از جمله مشکلات این صنعت است. این در حالیست که این صنعت از صنایع اشتغالزا و سازگار با محیط‌زیست است. 
در هر حال تولیدات فعلی نیاز داخل را با کیفیت بالا و با همان قیمت ثابت تامین می‌کند، از اینرو چنانچه برای طرح‌های توسعه فعلی و واحدهای جدید، بازار صادراتی تامین نشود، خود واحدهای تولیدی نیز به خاطر رقابت با یکدیگر به تعطیلی کشیده خواهند شد.
 از اینرو با تلاش متخصصان و حمایت دولت با برنامه‌ریزی برای بهبود کیفیت و کمیت تولید و با مطالعه و تحقیق و شناسایی بازارهای جهانی و حضور در آن، این صنعت سرپا می‌ماند و تولید تداوم خواهد داشت.