صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

از سوی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران صورت گرفت

رونمایی از 10 محصول دانش بنیان

فن‌بازار و مراسم رونمایی از محصولات شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دیروز (یکشنبه) 17بهمن‌ماه جاری برگزار شد.
گروه کار و کارآفرینی
 روز گذشته 10 محصول دانش‌بنیان به تولیدرسیده در شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در دانشکده مدیریت این دانشگاه با حضور محمود نیلی‌احمدی‌آبادی، ریاست دانشگاه تهران، محمدجعفر صدیق رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس, محمد صاحبکار معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری، حسین دباغیان معاون صندوق شکوفایی نوآوری و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد. 
محصولات رونمایی‌شده در این مراسم شامل پویشگر مغزه‌های حفاری، پرس قرص تک عددی 10 تن با ظرفیت تولید ۴۵۰۰ قرص در ساعت، ماسک تنفسی FFP3، سامانه پایش مکانی گیتا و دستگاه الکتروکاردیوگراف تک کاناله یاشام ۱۱۰ بودند. محصولات دیگر در این مراسم چون مبدل حرارتی صفحه‌ای «پوسته – پلیت»، نرم‌افزار یکپارچه تحت وب تیم‌یار، نرم‌افزار جامع مدیریت استراتژیک و عملکرد پوینتر، شامپو رکوبیزول و فناوری واقعیت مجازی آنلاین رونمایی شدند. 
 
به ۸۰۰ محقق پژوهانه ۵ میلیون تومانی می‌دهیم
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در این مراسم از گردش مالی ۸۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان این پارک در سال خبر داد و گفت: به ۸۰۰ محقق پژوهانه ۵ میلیون تومانی می‌دهیم. محمدجعفر صدیق‌دامغانی در مراسم رونمایی و فن بازار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، ضمن تبریک ایام‌ا... دهه فجر اظهار داشت: امروز از ۱۰ محصول شرکت‌های دانش‌بنیان این پارک رونمایی کردیم که این ۱۰ محصول از ۲۵ محصول کاندیدا شده انتخاب شده‌اند. 
وی اظهار داشت: ما محصولات شرکت‌های دانش‌بنیانی را رونمایی می‌کنیم که از طریق تحقیق و توسعه یا مهندسی معکوس توانسته‌اند محصول خود را به بازار برسانند و در دسترس مردم قرار دهند. 
صدیق با اشاره به گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اظهار داشت: طبق برآوردهایی که داشته‌ایم شرکت‌های این پارک بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان در سال گردش مالی دارند. 
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران افزود: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که کرده‌ایم می‌توانیم دانشجویان توانمندی که علاقه‌مند به راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان هستند را حمایت کنیم.  به گفته صدیق، درواقع شرایط ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در این پارک برای دانشجویان تسهیل شده است. 
وی با بیان اینکه در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گرنت ۵ میلیون تومانی به محققان ارائه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: تاکنون به ۱۰۰ نفر از پژوهشگران این پارک گرنت ۵ میلیون تومانی ارائه کرده‌ایم.  صدیق ادامه داد: در تلاش هستیم میزان ارائه این گرنت‌های ۵ میلیون تومانی را افزایش دهیم و در برنامه داریم که به ۸۰۰ نفر گرنت ۵ میلیون تومانی بدهیم. 
 
توسعه بدون تحول در آموزش ممکن نیست
محمود نیلی‌احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز در این مراسم رونمایی با ذکر اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری برای یکدیگر توضیحاتی ارائه داد. 
وی با اشاره به جدایی دانشگاه و شرکت‌ها و مرز میان دانشگاه و جامعه گفت: بحث رونمایی از محصولات و برگزاری پنل‌های تخصصی خود یک نوآوری است اما آنچه به نظر قابل طرح است، این است که برنامه‌های توسعه‌ای به شکل جزیره‌ای برگزار می‌شوند. صنعت منفک از دانشگاه است و از طرفی جهت‌گیری آموزش روشن نیست. بخش خصوصی و دولتی مستقل از هم هستند و با این شیوه ادامه می‌دهند. به این دلیل که منابع همه آنها به نفت وابسته است. 83 سال پیش دانشگاه تهران بر اساس یک ساختار مدرن ایجاد شد اما اکنون تعداد دانشگاه‌ها زیاد شده است و بسیاری از آنها حتی خارج از نرم بین‌المللی هستند. همه این دانشگاه‌ها شبیه دانشگاه‌های دیگر هستند و در این مورد نوآوری وجود ندارد. در حالی که تکنولوژی‌ها در حال پیشرفت است و صنعت الکترونیک فضای جدیدی ایجاد کرده اما ما هنوز از شیوه‌های سنتی استفاده می‌کنیم. باید بدانیم که توسعه در کشور و اقتصاد، بدون ایجاد تحول در آموزش عالی ممکن نیست. تمام کشورهای موفق کشورهایی هستند که در آموزش عالی آنها تحول ایجاد شده است البته شاید دانشگاه‌هایی باشند که در یک جامعه در حال توسعه به توسعه دست یافته باشند یا خود دانشگاه توسعه‌یافته باشد اما نمی‌توان کشورهای توسعه‌یافته‌ای را دید که در آن دانشگاه‌ها به توسعه نرسیده باشند. دانشگاه‌ها در هر کشور موتور متحرک آن کشور هستند. 
 
اتصال به پارک‌های علم و فناوری؛ لازمه اقتصاد رقابتی
رئیس دانشگاه تهران در ادامه افزود: دانشگاه تهران نیز نسبت به سایر دانشگاه‌های کشور بزرگ‌ترین و معتبرترین دانشگاه کشور است که پتانسیل‌های ویژه‌ای هم دارد. به جرات می‌توان گفت هیچ دانشگاهی پتانسیل‌های دانشگاه تهران را به لحاظ تنوع رشته‌ها و وسعت سرزمینی ندارد. ایده‌هایی که در دانشگاه تهران مطرح می‌شوند، آنقدر ظرفیت لازم را دارند که قابل پیاده‌سازی هستند. دانشگاه تهران توانسته است در کنار آموزش و پرورش، تعامل با جامعه را شکل بدهد. یک کار مهم این است که ما باید مرز بین دانشگاه و جامعه را‌ برداریم. اگر مرز‌ها برداشته نشوند ما نمی‌توانیم اطمینان پیدا کنیم که دانشگاه توسعه‌یافته است. متاسفانه پایان‌نامه‌های ما ارتباطی با مسائل جامعه ندارند. البته در جامعه و کشور هم برای یافته‌های دانشگاه تقاضایی نیست. باید مرزها برداشته شوند و بدانیم چگونه می‌شود علم در دانشگاه را به ثروت تبدیل کرد و ‌چگونه می‌توان از دانشجو کارآفرین و اشتغال‌آفرین آفرید. به همین منظور دانشگاه تهران دو حرکت را آغاز کرده که ما می‌خواهیم آن دو را تشدید ‌سازیم؛ 1. راه‌اندازی پارک علم و فناوری که در کنار دانشگاه و متصل به آن است. البته پارک‌ها می‌توانند مستقل از دانشگاه‌ها باشند اما باید علم و فناوری در کنار آنها شکل بگیرد. پارک‌ها باید به درون دانشگاه‌ها متصل شده تا دانشجویان به مقوله کسب‌وکار متصل شوند. باید ارتباط برقرار شده و از شکل جزیره‌ای خارج شویم و پایان‌نامه‌های دانشگاهی نیز به این سمت هدایت شوند. 2. ما تصویب کردیم شرکت‌هایی که در پارک هستند سیاست‌های تشویقی درباره هزینه‌های حضور در پارک ارائه بدهند تا اتصال شرکت‌ها با دانشجویان حفظ شود چرا که در اقتصاد جهانی و اقتصاد رقابتی این اتصال لازم است و شورای پارک باید این اتصال را حفظ کند. 
البته مشکلی که اکنون هست، این است که ما با کمبود فضا روبه‌رو هستیم. فکر می‌کنیم پارک نتوانسته اطراف خود را تحت‌تاثیر قرار دهد. یکی از اقداماتی که در این مورد صورت‌گرفته ساماندهی دانشگاه تهران است. به همین منظور سعی داریم فضایی را به پارک اختصاص دهیم تا مفهوم کسب و کار در کنار درس، دانشگاه و... باشد و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند از آزمایشگاه‌ها و امکانات دانشگاه استفاده کنند. زمانی تهران به عنوان یک شهر باهویت شناخته می‌شود که به این سمت حرکت کرده باشیم. 
امیدوارم که دانشگاه تهران بتواند این توانمندی‌ها را جذب کند و در این خصوص تصویری جدید و رهیافتی جدی برای دانشگاه‌های کشور داشته باشد چرا که کار دانشگاه استفاده از همه ظرفیت‌های کشور است. در این مراسم چند نفر از مسئولان کشوری درباره حمایت‌ از کارآفرینان به سخنرانی پرداختند که به اختصار به بخش‌های مهم سخنان آنان اشاره می‌کنیم. 
 
وظیفه ما سرعت بخشیدن به کارآفرینان است
 سید محمد صاحبکار‌خراسانی، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ضمن برشمردن حمایت‌های این سازمان از کارآفرینان گفت: موضوعی که در این زمینه مهم است، این است که افق‌های پیش‌روی ما چه هستند و چه کار‌هایی را باید انجام دهیم و نکته اصلی این است که کار اصلی را شرکت‌های فناور خودشان باید انجام دهند و کار ما فقط بیشتر کردن سرعت آنهاست. 
 
دولت نباید نقش مانع را در کارآفرینی داشته باشد
خسرو سلجوقی از سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: اگر کتاب جامعه‌های استارت‌آپی که ویژگی استارت‌آپ ویکند‌ها را در آمریکا معرفی می‌کند، خوانده باشید توصیه می‌کند که دولتی‌ها وارد این معرکه نشوند و البته ما نمی‌خواهیم به‌طور کامل از آنها الگوبرداری کنیم ولی می‌گوییم که اگر دولتی‌ها هم قصد ورود و دخالت دارند این مهم باید به صورت هوشمندانه و کمک‌کننده باشد نه اینکه مانع آنها باشیم. 
ما در حال حاضر برای کسب‌وکار‌های نوپا تا سقف 100 میلیون تومان با سود 4 درصد از طریق پارک‌های علم و فناوری در نظر گرفتیم و این کمک برای شرکت‌های بزرگ و توسعه‌یافته که بر حوزه‌هایی مثل صادرات و تحقیق و توسعه و... تمرکز کرده‌اند تا سقف 3 میلیارد تومان با سود 10 تا 16درصد افزایش می‌یابد. 
 
69 میلیارد تومان تجویز منابع داشتیم
امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران نیز در پنل دیگر این همایش با اشاره به چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس گفت: در بازار سرمایه اقدامات زیادی برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است. به همین منظور طی سه سال گذشته اقداماتی انجام دادیم که به موفقیت نیز دست پیدا کردیم. برای مثال در حال حاضر در این حوزه تا سقف 69 میلیارد تومان تجویز منابع داشته‌ایم. 
وی توضیح داد: راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه در بورس یکی از مراحل مهم تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس است. این نوع شرکت‌ها معمولا برای کمک به سمت تقاضای شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شد. در بورس علاوه بر آن تابلوی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شد تا شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های مورد نظر حضور پیدا کرده و سهام خود را عرضه کنند. علاوه بر آن برای تامین مالی جدید سعی کردیم دو چالش جدید پیش‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان را حل کنیم. 1. حاکمیت شرکتی: بیش از 100 شرکت به ما مراجعه کرده‌اند برای درج نام آنها در حوزه فرابورس باید حاکمیت شرکتی را جدی گرفت. شاید این شرکت‌ها خانوادگی مراجعه کرده باشند؛ ممکن است ارکان حاکمیت شرکتی آنطور که باید ارکان بازار را نداشته باشد به همین دلیل باید خیلی سریع آن را حل کرد. 
2. دومین چالش بحث شفافیت و حسابرسی صورت‌های مالی است که باید حسابرسی شده باشد؛ اگر شرکت‌ها می‌خواهند بزرگ شوند، باید حسابدار حرفه‌ای استخدام کنند. شرکت‌هایی در این زمینه می‌توانند موفق باشند و برندی معروف داشته باشند که در این مقوله سرمایه‌گذاری کنند. اگر می‌خواهند وارد بازار شوند، باید شفاف، روراست و صورت‌های مالی حسابرسی‌شده داشته باشند. اگر شرکت‌ها این دو مقوله را رعایت نکنند، روند رسیدگی آنها در بورس طولانی خواهد شد. 
 
کارآفرینی باعث حرکت ما به سمت اقتصاد مقاومتی می‌شود
خسرو پیری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: سیاست‌های وزارتخانه در حوزه معاونت پژوهش فناوری سه بخش سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و ارزیابی را شامل می‌شود که ما با ایجاد شرایط و پلتفرم‌هایی که به عنوان یک فرهنگ عملیاتی باشد، با ابلاغ مقام وزارت و کمک خود دانشجویان این فعالیت را دنبال کرده‌ایم. 
برنامه‌های راهبردی پارک‌ها را تمام کرده‌ایم و ماموریت آنها براساس همکاری نزدیک با دانشگاه‌هاست و باید علم به فناوری تبدیل شود و بخش خصوصی وظیفه اجرایی شدن آن را بر عهده بگیرد و اعتقاد ما به هم‌افزایی است. در حال حاضر 2 هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که این مقدار کافی نیست و باید تعداد آنها افزایش یابد. 4 هزار شرکت در پارک‌های علم و فناوری هستند که همه آنها از صفر شروع کرده‌اند و با سرمایه فکری‌شان توانستند وارد بازار شوند. ما در این زمینه 40میلیارد هزینه کرده‌ایم ولی آنها 2 هزار میلیارد درآمد داشته‌اند. پس اگر به این حوزه‌ها توجه شود، خیلی برای کشور مفید است و باعث ایجاد اشتغال پایدار می‌شود. 
ما باید به اینطور شرکت‌های داخلی کمک کنیم و با استفاده از آنها وارد بازار جهانی شویم و باید در صنعت ما نوآوری و فناوری نفوذ کند تا بتوانیم در جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم و یکی از گزینه‌ها برای حرکت به این سمت تعامل پارک‌های علم و فناوری با شرکت‌هاست. 
 
صاحبان ایده نگران مالکیت معنوی ایده‌های خود نباشند
محمدحسن کیانی، رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از برنامه چهارم توسعه به بعد موضوع اهمیت مالکیت معنوی مورد توجه قانون‌گذاران قرار گرفته و قانون، ظرفیت‌های لازم را برای تجاری‌سازی اختراعات و ایده‌ها فراهم کرده است و در حوزه نظام بررسی ماهیتی اختراعات برای نخستین بار از طرح‌های صنعتی حمایت می‌شود و تجار و مدیران می‌توانند از نام برند خود در تجارت با خارجی‌ها استفاده کنند و نگران اینکه نقض حق‌شان اتفاق بیفتد، نباشند. 
سید حسین دباغیان، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی از طرح‌های مراجعه شده به این سازمان و حمایت‌های‌شان از طرح‌ها و ایده‌ها و همینطور دکتر محمدرضا فیروزمنش، مدیر بخش توسعه صنایع نوین سازمان گسترش و نو‌سازی صنایع ایران به نمایندگی از دکتر معظمی، مدیرعامل این سازمان به حمایت‌های‌شان از ایده‌ها و طرح‌ها پرداختند. 
در پایان مراسم هم با حضور سرمایه‌گذاران و افراد و شرکت‌هایی که ایده‌ها را تجاری می‌کنند، درباره تجاری‌سازی ایده‌ها و اینکه سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر روی چه نوع طرح‌ها و ایده‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند و سرمایه‌گذاری و مشارکت آنها به چه شکل است، بحث و گفتگو شد و جلسه‌ای هم برای ارتباط بین صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران 
ترتیب داده شد.