صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نشست تجاری ایران و دانمارک؛

رئیس اتاق بازرگانی تهران: برجام فرصتی برای حضور اروپایی ها در اقتصاد ایران است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در شرایط پس از تحریم و اجرایی شدن برجام، موقعیت بسیار خوبی برای کشورهای اروپایی به وجود آمده تا در فضای اقتصادی و رقابتی ایران حضور پیدا کنند.
مسعود خوانساری امروز در نشست تجاری ایران و دانمارک که با حضور فعالان اقتصادی دو کشور در کنفدراسیون صنایع دانمارک برگزار شد، افزود: زمینه همکاری ایران و دانمارک فراهم است و موافقت نامه ای در سال گذشته بین اتاق بازرگانی تهران و کنفدارسیون صنایع دانمارک امضا شد. 
وی ادامه داد: روابط تجاری ایران و دانمارک به حدود یک قرن قبل برمی گردد و این روابط فراتر از خرید و فروش بوده و در زمینه های زیربنایی و کارخانجات همکاری های مشترک داشته ایم. اولین کارخانه شیر پاستوریزه در ایران توسط دانمارکی ها احداث شده و در صنایع داروسازی و سیمان نیز همکاری های گسترده ای با یکدیگر داشته ایم. 
رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: از این بابت اقتصاد ایران می تواند تکمیل کننده اقتصاد اروپا باشد، به خصوص با وجود ایرانیان زیادی که در سالهای گذشته به اروپا مهاجرت داشته اند و عمدتا مناصب اجتماعی بالایی دارند و صاحبان سرمایه گذاری های موفق در اروپا هستند. 
خوانساری افزود: بعد از برجام، ایران به یک اقتصاد نوظهور در اقتصاد جهانی تبدیل شده است؛ در این شرایط موقعیت مناسبی برای حضور کشورهای مختلف به ویژه اروپایی ها برای همکاری اقتصادی با ایران فراهم شده است. 
وی به ظرفیت های اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: بسیاری از زیرساخت های صنعتی در ایران فراهم است، ایران دارای موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد است و بیش از یکهزار و 800کیلومتر مرز آبی دارد؛ علاوه بر این، ایران با هفت کشور محصور در خشکی همسایه است و از نظر امنیتی نیز کشوری امن در منطقه خاورمیانه است. 
خوانساری اضافه کرد: ایران دارای جمعیتی 80 میلیون نفری است و با توجه به جمعیت منطقه، بازاری 400 میلیون نفری را پوشش می دهد. 
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به منابع و ذخایر طبیعی ایران گفت: ایران در ذخایر گاز مقام نخست را دارد و در نفت نیز جزو اولین هاست؛ در صنایع معدنی نیز بیش از 50 عنصر معدنی در ایران یافت می شود که این ظرفیت نیز جزو زمینه های همکاری شناخته می شود. 
خوانساری افزود: در دوران اعمال تحریم ها، رشد اقتصادی ایران کمی کاهش پیدا کرد؛ اگر چه در خیلی از صنایع از جمله نانو توانستیم پیشرفت های خوبی داشته باشیم؛ اما سرعتی که باید از نظر اقتصادی داشته باشیم، مقداری کند شد. 
وی اضافه کرد: در برنامه پنج ساله ایران، رشد 6 درصدی اقتصادی پیش بینی شده است که دستیابی به این رشد به 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد. 
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ورود بیش از 200 هیات تجاری به ایران در طول سال گذشته گفت: خیلی از قراردادهایی که در خلال این مذاکرات منعقد شده، به عنوان نمونه قراردادهایی با شرکت های فرانسوی، ایتالیایی و اتریشی در حال اجرا است. 
خوانساری گفت: در این دوره زمانی ارتباط ایران همچنان با کشورهایی مانند هند، چین و کره جنوبی که در طول تحریم با ایران کار می کردند نیز ادامه پیدا کرد. 
وی گفت: تنها موضوعی که هنوز به طول کامل حل نشده، مشکلات بانکی است و انتظار داریم دانمارک در این زمینه پیش قدم شود و برای به جریان انداختن این روابط اقدام کند. 
به گزارش ایرنا، هیات 30 نفره فعالان اقتصادی ایران از طرف اتاق بازرگانی تهران به سرپرستی مسعود خوانساری یکشنبه هفته جاری عازم دو کشور اروپایی جمهوری چک و دانمارک شد؛ این هیات نخست به چک رفت و با فعالان اقتصادی این کشور دیدار و مذاکره کرد. 
بازدید از مجموعه های صنعتی جمهوری چک ( که آن را آلمان کوچک می خوانند)، شرکت در نشست تجاری با اعضای اتاق بازرگانی مشترک چک و ایران و همچنین حضور در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از دیگر برنامه های هیات تجاری ایران در سفر به جمهوری چک بود. 
هیات اقتصادی ایران صبح امروز با شرکت در نشست تجاری ایران و دانمارک، برنامه های خود را در کپنهاگ آغاز کرد؛ فعالان اقتصادی ایران پس از این نشست با طرف های دانمارکی خود مذاکرات رو در رو (B to B) خواهد داشت. 
زمینه همکاری بیشتر اعضای هیات ایرانی، صنایع غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی است اما فعالانی در حوزه انرژِی و صنعت نیز در هیات اقتصادی ایران حضور دارند. 
هیات اقتصادی ایران امروز از مرکز غذایی «کریستین هنسن» Christian Hensen بازدید خواهد داشت و عصر امروز نیز در نشست تخصصی دیگر در اتاق بازرگانی نوردیک- ایران شرکت خواهد داشت. 
در کنار این نشست ها، مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران با خانم «سوزانا هیلدلوند» Sosana Hildvend رئیس شورای تجاری وزارت امور خارجه دانمارک و «آندرو کریچتون» Androu Krichton معاون قائم مقام وزیر صنعت، کسب و کار و امور مالی دانمارک دیدار و گفت و گو خواهد داشت. 
هیات اقتصادی ایران فردا نیز از یک مرکز بهداشتی و یک مرکز غذایی دیدار خواهند داشت و رئیس اتاق تهران نیز مذاکرات خود را با خانم کارن هکروپ رئیس شورای غذا و کشاورزی دانمارک و خانم صوفی نیلسن رئیس انجمن صنایع داروسازی دانمارک ادامه خواهد داد. 
هیات اقتصادی ایران فردا شب کپنهاگ را به مقصد تهران ترک خواهد کرد. 
به گزارش ایرنا، دانمارک با بیش از 43 هزار کیلومتر مربع و 5.5 میلیون نفر جمعیت، در شمال اروپا واقع شده است؛ تولید ناخاصل داخلی این کشور در سال 2015 معادن 257 میلیارد دلار گزارش شده و در این سال رشد اقتصادی 1.6 درصدی را تجربه کرده است.
آلمان، سوئد، بریتانیا، آمریکا، نروژ و هلند مهمترین شرکای صادراتی این کشور به حساب می آیند. 
این کشور تولید کننده جو، گندم، سیب زمینی، چغندر قند، لبنیات و ماهی است و در صنایع آهن، فولاد، تولید توبینهای بادی و صفحات خورشیدی، صنایع شیمیایی، فرآورده های غذایی، تجهیزات حمل و نقلی و ماشینی، منسوجات و لباس، لوازم الکتریکی، تولیدات چوبی، کشتیرانی، دارو و تجهیزات پزشکی نیز فعالیت دارد. 
صادرات دانمارک به ایران در سال 2015 حدود 168 میلیون یورو بوده که این رقم در 10 ماه نخست سال 2016 افزایش یافته و به 222.5 میلیون یورو رسیده است. 
بر اساس این گزارش، صادرات ایران به دانماکر نیز در سال 2015 معادل 6.5 میلیون یورو بوده که این رقم در 10 ماه نخست سال 2016 افزایش یافته و به 10 میلیون یورو رسیده است.