صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان:

طرح ملی نوروزگاه در گنبدکاووس برگزارمی شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از اجرای طرح ملی نوروزگاه در تعطیلات نوروز 96 در شهر گنبدکاووس و در جوار برج قابوس به عنوان بلندترین بنای آجری جهان دراین شهر خبر داد.
ابراهیم کریمی روز پنجشنبه در نشست با فرماندار ویژه، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر و نیز رئیس صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس، اظهار داشت: با توجه به اجرای موفقیت آمیز طرح ملی نوروزگاه درسال گذشته در این شهرستان، امسال نیز این طرح ملی در گنبدکاووس اجرا می شود.
وی با تاکید برضرورت همکاری همه ادارات و نهادهای مرتبط بویژه شهرداری، شورای شهر و صنعت، معدن و تجارت با میراث فرهنگی در برگزاری مطلوب طرح ملی نوروزگاه، بالاخص برپایی نمایشگاه آن گفت: براساس مصوبه جدید هیات وزیران، میراث فرهنگی متولی اصلی برپایی جشنواره ها و نمایشگاه ها در ایام مختلف سال ازجمله تعطیلات نوروز و تابستان است.
کریمی همچنین از راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی در گنبدکاووس با مشارکت بخش خصوصی در یک مجتمع تجاری نزدیک برج قابوس این شهر خبر داد و اضافه کرد: این بازارچه که موافقت نامه آن نیز امضا شده است، در ایام تعطیلات نوروز 96 افتتاح می شود.
وی، احداث سرویس بهداشتی و نمازخانه را از دیگر برنامه های میراث فرهنگی برای توسعه محوطه برج قابوس اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی این طرح رفاهی که زمین مورد نیاز آن توسط شهرداری و شورای این شهر تامین شده، بزودی آغاز و تا قبل از شروع تعطیلات نوروزی 96 به بهره برداری می رسد. 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در ادامه از پیش بینی 9 میلیارد ریال اعتبار استانی برای طرح توسعه محوطه برج قابوس درسال جاری خبر داد و گفت: هنوز اعتباری دراین خصوص تخصیص نیافته است.
کریمی، راه اندازی مرکز تخصصی زیورآلات در گنبدکاووس را از دیگر برنامه های این اداره کل برشمرد و افزود: برای راه اندازی این مرکز و نیز معرفی این شهرستان به عنوان شهر جهانی زیورآلات نیاز به ساختمان داریم که باید تامین و واگذار شود.
وی به راه اندازی پایانه تخصصی صادرات صنایع دستی در گنبدکاووس نیز اشاره کرد و گفت: راه اندازی این مرکز نیز نیاز به مکان دارد که مسئولان صنعت، معدن و تجارت شهرستان باید دراین خصوص همکاری بیشتری داشته باشند.
کریمی احداث موزه بزرگ گنبدکاووس را از دیگر اقدامات اداره کل میراث فرهنگی گلستان دانست و اضافه کرد: مطالعات این طرح پایان یافته و منتظر تخصیص اعتبار 10 میلیارد ریالی آن از منابع ملی و استانی هستیم که استاندار گلستان قول مساعد برای تخصیص اعتبار داده است.
به گزارش ایرنا، معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین نشست، برلزوم اجرای طرح ها در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان از جمله راه اندازی پایانه صادراتی صنایع دستی، بازارچه دائمی صنایع دستی، احداث موزه بزرگ باستانی و اجرای طرح نوروزگاه به عنوان مطالبه مردمی تاکید کرد.
عبدالقدیر کریمی گفت: با توجه به فرصت اندک باقی مانده تا تعطیلات نوروز 96، همه ادارات و نهادهای مرتبط با حوزه میراث فرهنگی و نیز اجرای نوروزگاه بایستی همکاری و اقدامات لازم را انجام دهند.
شهرستان 360 هزار نفری گنبدکاووس واقع درشرق استان گلستان، ظرفیت های تاریخی و گردشگری زیادی دارد که برج قابوس با بیش از هزار سال قدمت و به عنوان بلندترین بنای آجری جهان، شهر تاریخی جرجان، سه تالاب بین المللی، امامزاده یحیی بن زید (ع) و مجموعه سوارکاری از جمله آنها محسوب می شوند.