صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رامین نورقلی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

تحرک صنعت خودرو با طرح های نوسازی ناوگان عمومی

امضای قرارداد طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با خودروهای پایه گازسوز و هیبریدی با مشارکت وزارت نفت و اتحادیه تعاونی‌های تاکسیرانی سراسر کشور را باید نقطه عطفی در پیوند دو بخش صنعت و انرژی برای جلوگیری...
از هدررفت منابع انرژی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌شمار آورد. جدا از مزایایی که این طرح در کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در منابع سوخت گران‌قیمت دارد، باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که بخش صنعت ما به چنین طرح‌هایی برای رونق‌بخشی به زنجیره تولیدات خود نیاز مبرم دارد.
صنعت خودروسازی یکی از بخش‌هایی است که در تحرک‌بخشی به سایر بخش‌های صنعتی نقش عمده‌ای دارد و صنایع فولادسازی، قطعه‌سازی، رنگ و بسیاری از صنایع وابسته به پتروشیمی‌ها نیز بخشی از رونق خود را در گرو تحرک صنعت خودرو می‌بینند. ناوگان حمل‌ونقل شهری به‌دلیل استهلاک بالا نیازمند نوسازی در زمان کوتاه‌مدت است و این امر فرصت مناسبی برای صنعت خودروی کشور ایجاد می‌کند. درباره طراحی موتور خودروهای پایه گازسوز، خودروسازان ما اقدامات قابل توجهی داشته‌اند اما لازم است این اقدامات ادامه پیدا کند و موتورهای با قدرت و کیفیت و ایمنی بالاتری برای ارائه به ناوگان حمل‌ونقل شهری طراحی شود. بخش‌های دیگر حمل‌ونقل عمومی نیز می‌توانند نظیر این تعامل را با وزارت نفت و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت داشته باشند تا از رهگذر این تعامل ضمن کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های زیست‌محیطی، چرخ صنایع داخلی نیز بهتر به گردش درآید.