صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

احمد پور فلاح، رئیس اتاق ایران و ایتالیا در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران تائید کرد:

هواپیماهای کوچک ایتالیایی درراه آسمان ایران

20فروند هواپیما از شرکت ایتالیایی خریداری می‌شود. این هواپیما پهن‌پیکر نیست و برای پروازهای داخلی مناسب است.
نوسازی ناوگان هوایی از ضرورت‌های پسابرجام است که از ابتدای لغو تحریم‌ها و حتی پیش از آن توسط دولت دنبال می‌شد. گزینه‌های متفاوتی پس از لغو تحریم‌ها برای خرید هواپیما روی میز متصدیان حمل‌ونقل کشور قرار گرفت. ایرباس اولین شرکت پیش‌قدم در ارتباط با ایران برای فروش هواپیما بود و پس‌ازآن بوئینگ و سوخو هم به جمع این شرکت‌ها اضافه شد. شرکت‌های هواپیما ساز کشورهای دیگر هم بیکار ننشستند. ازجمله این شرکت‌ها، شرکت ای تی آر بود که خبر امضای قرارداد با آن برای خرید 20 فروند هواپیما بهمن‌ماه سال گذشته منتشر شد.
در آن زمان رسانه‌ها خبر دادند که شرکت ای تی آر که متعلق به شرکت‌های ایرباس فرانسه و گروه هوافضای ایتالیایی فینمکانیکا است در بیانیه‌ای اعلام کرده که با امضای این قرارداد جدیدترین نسل هواپیماهای ساخت این شرکت وارد ایران می‌شود. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) برای خرید 20 فروند هواپیمای سبک 70 نفره «ای‌تی‌آر» با این شرکت هواپیماسازی ایتالیایی-فرانسوی قرارداد منعقد کرده است.
رویترز به نقل از کریستین شرر، مدیرعامل ای تی آر نوشت که این شرکت مذاکرات با ایران ایر را تکمیل کرده است و به‌زودی قراردادی را امضا می‌کند.
اظهارات شرر در واکنش به گزارش‌های برخی از رسانه‌های داخلی صورت گرفت که اعلام کرده بودند ای تی آر امضای قرارداد را اعلام کرده است.مقامات کشور در دسامبر اعلام کرده بودند قرارداد برای ۲۰ فروند هواپیمای توربوپراپ دو موتوره ۶۰۰-۷۲ ای تی آر نزدیک است. ایران ایر و ای تی آر برای سفارش ۲۰ فروند از این مدل به ارزش ۵۴۰ میلیون یورو (۵۶۷ میلیون دلار) بر مبنای قیمت لیست اعلام شده و اختیار برای خرید ۲۰ فروند دیگر، ماه‌ها سرگرم مذاکره بوده اند.
احمد پور فلاح، رئیس اتاق ایران و ایتالیا در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران با تائید خرید هواپیما از ایتالیا  گفت:  قرار است ایران از ایتالیا 20 هواپیما خریداری کند. این هواپیماها در ایتالیا با مشارکت ایرباس ساخته می‌شود.
پور فلاح با اشاره به اینکه کیفیت این هواپیماها بسیار خوب است گفت: این هواپیماها پهن‌پیکر نیست  و برای پروازهای داخلی مناسب است. کیفیت و برد این هواپیماها بالاست.
رئیس اتاق ایران و ایتالیا با اشاره به اینکه روابط خوب تجاری ایران و ایتالیا به تسریع فرایند تحویل این هواپیماها به ایران کمک می‌کند گفت: با اتمام بحث‌های مربوط به قرارداد، ایتالیایی‌ها مسلماً کار را سریع‌تر پیش می‌برند. از سوی دیگر این هواپیماها کوچک هستند و احتمالاً زودتر از سایر خریدهای ایران به کشورمان تحویل داده شود.