صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع آرایشی و بهداشتی:

۶۰ درصد بازار آرایشی کشور کالای قاچاق است

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع آرایشی و بهداشتی با اشاره به سهم ۶۰ درصدی محصولات قاچاق در بازار آرایشی و بهداشتی ایران، گفت: ظرفیت نصب شده تولید در این صنعت ۲ برابر نیاز داخل است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، علیرضا کیانی در یک نشست خبری با اشاره به ارزش 7500 میلیارد تومانی بازار محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران، اظهار داشت: از این رقم، حدود 30 درصد به تولیدات داخل، 10 درصد به واردات رسمی و 60 درصد به قاچاق اختصاص دارد.
وی ادامه داد: بزرگترین چالش تولیدکنندگان داخلی، موضوع قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی است، هر چند دولت در مبارزه با قاچاق در مرزهای ورودی تلاش زیادی می‌کند، اما مبارزه با قاچاق باید در سطح عرضه صورت گیرد و با افرادی که کالای قاچاق عرضه می‌کنند، برخورد شود. 
به گفته وی، با توجه به اینکه کالای قاچاق مشمول پرداخت عوارض گمرکی و همچنین مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود، فروش کالاهای قاچاق سود بیشتری نسبت به محصولات ایرانی دارد و فروشندگان تمایل بیشتری به عرضه محصولات قاچاق دارند.
کیانی با اشاره به فعالیت 50 هزار نفر در صنعت آرایشی و بهداشتی ایران، گفت: مبارزه با قاچاق باعث تقویت تولید داخل و حفظ اشتغال این بخش خواهد شد. وی همچنین در مورد وضعیت صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی ایرانی، گفت: تحریم‌ها بر وضعیت صادرات تأثیرگذار بوده است، هر چند شرایط اقتصادی بهتر شده، اما هنوز آثار آن بر وضعیت صادرات خیلی مشهود نیست.
وی ابراز امیدواری کرد با رفع تحریم‌ها، صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی نیز رونق بگیرد. 
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع آرایشی و بهداشتی با بیان اینکه نظارت‌های بهداشتی بر صنایع آرایشی و بهداشتی ایران در دنیا کم‌نظیر است، گفت: محصولات ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند که در صورت اصلاح ساختارهای سیاسی و رفع معضلات مرتبط با نقل و انتقال ارز، شاهد شکوفایی صادرات در این بخش خواهیم بود.
وی، ظرفیت تولید صنایع آرایشی و بهداشتی را در ایران دو برابر نیاز داخل عنوان کرد و افزود: به اندازه کل تولیدات داخلی، امکان صادرات داریم اما در سال‌های اخیر موفقیتی در این زمینه نداشته‌ایم. 
کیانی همچنین با اشاره به طرح وزارت صنعت برای حمایت از صنایع داخلی، گفت: بر اساس این طرح، شرکت‌های خارجی می‌توانند با برندهای ایرانی مشارکت داشته باشند و محصولاتشان را به بازار ایران و همچنین بازارهای صادراتی عرضه کنند. 
وی در ادامه از تولید کرم ضد آلودگی هوا در کشور برای اولین بار خبر داد و گفت: این محصول از خستگی و تیرگی پوست، افتادگی و پیری پوست، التهابات و حساسیت‌های پوستی که در اثر آلودگی ایجاد شده‌اند، پیشگیری می‌کند. 
وی با بیان اینکه 85 درصد مردم دنیا در معرض آلاینده‌ها هستند، گفت: کرم ضد آلودگی هوا که در کشور تولید شده، در مقایسه با محصولات مشابه وارداتی از کیفیت مناسب و قیمت بسیار پایینی برخوردار است.
گفتنی است علیرغم توانمندی بالای کشورمان در تولید لوازم آرایشی ،چندی پیش سفیر ایران در فیلیپین بدون توجه به این توانمندی در اظهاراتی عجیب ازصادرکنندگان فیلیپینی خواست برای ورود به بازار لوازم آرایشی ایران تلاش کنند.