صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مولاوردی

شرایط پسابرجام نویدبخش توانمندی حوزه زنان و خانواده در کشور است

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: شرایط پسابرجام می تواند نویدبخش توانمندی زنان و خانواده و پایداری ، سلامت و بالندگی آن در کشور باشد
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،شهیندخت مولاوردی روز سه شنبه به مناسبت اولین سالگرد اجرای توافق برجام در گفت و گو با خبرنگار حوزه زنان افزود: برجام اولین گام در مسیر تغییر شرایطی است که نتیجه بیش از چند دهه تحریم های مختلف و چندلایه ای است که بر کشور ما اعمال شده است.
وی تصریح کرد: به طور قطع آثار آن، نه تنها در یک بعد که در ابعاد مختلف جامعه ما در آینده نمود خواهد یافت. 
مولاوردی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از این آثار نمود عینی به عنوان ماحصل مستقیم برجام ندارد ولی طی یکسال گذشته در بعد داخلی، کنترل تورم و مهار نقدینگی و ایجاد ثبات در اقتصاد، در بعد بین المللی نیز تعامل و توسعه روابط با کشورهای مختلف، حضور هیات های بلندپایه و تجاری در کشور، نوید پایداری بیشتری را در شرایط داخلی و خارجی نشان داده است.
وی اضافه کرد: تجربه ثبات در ابعاد اقتصادی و سیاست خارجی این فرصت و امید را در این حوزه فراهم کرده است تا سرمایه گذاری بیشتری روی طرح ها و برنامه های دارای بار مالی، انجام شود.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه درباره آثار برجام و مشکلات ناشی از تحریم ها گفت: بررسی آثار برجام باید در مقایسه بین شرایط قبل و بعد از آن مورد ملاحظه قرار گیرد، به عبارت دیگر از منظر اینکه اگر برجام نبود شرایط به کدام سو حرکت می کرد و ادامه روند تحریم ها تا چه اندازه هزینه های ملی را بالا می برد؟
وی خاطرنشان کرد: نگاهی به شرایط قبل از برجام می تواند چشم انداز روشنی از آثار آن را نشان دهد.
مولاوردی اظهار کرد: بدون شک حوزه زنان و خانواده نیز مشابه سایر حوزه ها از شرایط ناشی از تحریم های ظالمانه و غیر انسانی و زورمدارانه به شدت متاثر بود و آسیب‌ های زیادی از وضع تحریم ‌ها تجربه کرد؛در حالی که خانواده به عنوان یکی از محوری ‌ترین نهادهای اجتماعی و به عنوان کوچک ترین سلول جامعه نقش مهمی در انسجام و همبستگی جامعه دارد و وابستگی زیادی نیز به تحولات و تغییرات در دیگر نهادهای جامعه دارد. 
مولاوردی تاکید کرد: البته نهاد آموزش، دین، سلامت و نهاد اقتصاد در یک ارتباط متعامل بر پایداری خانواده تاثیر دارند و اشکالات و آسیب های حاصل در هر یک از این نهادها، در نهاد خانواده به صورت مضاعف هویدا خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از مهم ترین مسائلی که طی دهه گذشته در قالب تحریم های یک جانبه بر ساختار اجتماعی و اقتصادی کشور تحمیل شد، منجر به ناپایداری اقتصادی و تورم مهار گسیخته و در نتیجه ناپایداری در خانواده، کاهش کیفیت زندگی و شکاف طبقاتی، افزایش جمعیت دو دهک اول شد. 
مولاوردی اضافه کرد: بدون شک، بحران در اقتصاد خانواده اولین تاثیر خود را بر کودکان و زنان که آسیب پذیری بیشتری دارند می گذارد و همین امر در یک بازه زمانی طولانی منجر به کاهش سلامت روانی خانواده و در طولانی مدت کیفیت زندگی و رفاه خانواده و سرانجام بالا رفتن ریسک انحلال خانواده را در پی دارد.
معاون اموز زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: این وضعیت از منظر دیگری نیز تاثیرات جدی بر حوزه زنان و خانواده داشته است؛ محدودیت های اعمال شده ناشی از تحریم ها تا اندازه زیادی فعالیت های تجار و بازرگانان زن دارای نقش مهم در سرمایه گذاری برای اشتغال و توانمندسازی این قشر را محدود کرد. 
وی اظهار کرد:اعمال این محدودیت و تحریم های اقتصادی در بسیاری از موارد حتی منجر به تضعیف بنگاه ها، شرکت ها و فرصت های موجود در اقتصاد خرد شده است.
مولاوردی تاکید کرد: حوزه کارآفرینی از مهم ترین بخش هایی است که تسهیل گر مشارکت و نقش آفرینی اقتصادی زنان در جامعه تلقی می شود و ما در طول مدت تحریم ها شاهد از بین رفتن بسیاری از این فرصت ها بودیم.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از تاثیرات تحریم ها کاهش بودجه کشور و در نتیجه کاهش سرمایه گذاری در بخش های بنیادی و خدماتی و رفاهی خانواده و زنان بود، البته آنچه اشاره شد تنها قطعه کوچکی از پازل پیچیده ای بود که در آن زمان در این حوزه پدید آمده بود.
27 دی ماه اولین سالگرد اجرای توافق جامع و نهایی هسته ای وین با عنوان شناخته شده و رسمی «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام است.
این توافق در تاریخ 14 جولای 2015 ( 23 تیر 1394 ) میان ایران و کشورهای گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین صورت گرفت.