صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از ناتوانی رقابت لوسترهای ساخت داخل با کالاهای ارزان وارداتی گزارش می‌دهد

روشنایی لوسترهای چینی در بـازار

لوستر و لوسترسازی سابقه زیادی در کشور دارد و قدمت آن به حدود ۸۰ سال می‌رسد

شایلی قرایی

در کنار قدمت و سابقه طولانی این حرفه در مجموعه صنعت ایران، تولیدکنندگانی هستند که سابقه زیادی در ساخت، پرداخت و فعالیت در صنعت لوسترسازی دارند. 
به عبارت دیگر، تولید لوستر در ایران یکی از تولیدات قدیمی است و چون این کار بسیار ظریف و حساس است، نیاز به دقت و سلیقه بسیاری دارد بنابراین می‌توان گفت این صنعت در ایران یکی از صنایع موفق بوده و ذوق و سلیقه ایرانی در گسترش و ارتقای آن در کشور موثر بوده است. تولید لوستر نیاز به هنر و مهارت فراوان دارد و باید ریزه‌کاری‌های فراوان آن را درنظر گرفت اما این صنعت دیرپا این روزها حال و روز خوشی را تجربه نمی‌کند. رکود فراگیر و کسادی بازار عرصه را بر تولید‌کنندگان لوستر و روشنایی تنگ کرده است. این روزها واردات لوستر‌های بی‌کیفیت و نسبتا ارزان چینی و مشکلات تامین مواد اولیه، صنعت لوستر‌سازی ایران را تهدید می‌کند. ورود اقلام چینی به بازارهای داخلی سد راه توسعه و حضور تولیدات ایرانی در بازارهای جهانی شده است. لوسترهای چینی ظاهری زیبا برای معماری ایرانی ندارند و علاوه بر آن از لحاظ مواد اولیه نیز استانداردهای لازم در آنها رعایت نشده است. 
واردات لوسترهای چینی بزرگ‌ترین ضربه را به تولیدکنندگان داخل وارد کرده و باوجودی که لوسترهای چینی از کیفیت پایینی در به‌کارگیری مواد اولیه در ساخت بهره‌مند هستند و ضمانتی برای این محصولات نیست اما به‌دلیل قیمت پایین رقیب لوستر ایرانی شده است. از این‌رو تولیدکنندگان لوسترهای مرغوب و درجه یک ایرانی بیشتر ترجیح می‌دهند مشتریان خود را در دیگر کشورها پیدا کنند و البته در این راه موفق هم بوده‌اند به‌طوری که هم‌اکنون ایران در عرصه صادرات لوستر جزو پنج کشور اول جهان قرار گرفته و به‌دلیل کیفیت مصالح و طراحی لوستر از کشورهای صاحب‌سبک در لوسترسازی محسوب می‌شود تا جایی که نمونه‌هایی از لوسترهای ایرانی زینت‌بخش موزه‌های جهان است.