صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یادداشت

عدم وجود فرانشیز و معافیت مالیاتی در بیمه‌نامه‌های عمر و سرمایه‌گذاری

در صنعت بیمه کشور فرانشیز به مبلغی اطلاق می‌شود که بیمه‌گذار در پرداخت خسارت با بیمه‌گر شریک است،
 آدرین درودی‌نیا
در صنعت بیمه کشور فرانشیز به مبلغی اطلاق می‌شود که بیمه‌گذار در پرداخت خسارت با بیمه‌گر شریک است، انواع فرانشیز به شرح زیر است: 
الف) در بسیاری موارد فرانشیز رقمی معین و ثابت است که از خسارت کسر می‌شود. 
ب) در بعضی موارد فرانشیز درصدی از مبلغ بیمه است و هرقدر مبلغ بیمه بیشتر باشد فرانشیز به همان نسبت بالاتر خواهد بود. 
ج) در موارد دیگر خسارت درصدی ثابت از خسارت است. به عبارت دیگر بیمه‌گذار براساس درصدی معین که معمولا کوچک است با بیمه‌گر در خسارت سهیم می‌شود. 
- دلایل وجود فرانشیز در بیمه‌نامه به شرح زیر است: 
الف) وجود فرانشیز در همه بیمه‌نامه‌ها مقداری از تعهد بیمه‌گر می‌‍‌کاهد و همین می‌تواند موجب تخفیف و ارزان‌تر شدن حق بیمه شود. 
ب) وجود فرانشیز اگر نه همیشه، بلکه در بسیاری موارد موجب توجه بیشتر بیمه‌گذار به رعایت تدابیر احتیاطی و از جمله مقررات رانندگی و ضوابط حرفه‌ای می‌شود و این به سود جامعه است. 
ج) در بعضی موارد وجود فرانشیز موجب کاهش استفاده بیمه‌گذار از پوشش بیمه‌ای می‌شود مثلا در بیمه درمان وجود فرانشیز مانع از مراجعات مکرر و صرفا احتیاطی و ناشی از وسواس بیمه‌شده به مراکز درمانی و پزشک می‌شود. 
د) وجود فرانشیز مراجعات بیمه‌گذاران را برای دریافت خسارت‌هایی جزئی منتفی می‌کند و این خود در هزینه‌های اداری بیمه‌گر اثر فراوانی دارد. کاهش هزینه‌های اداری نیز می‌تواند موجی برای ارزان‌تر شدن حق بیمه‌ها باشد. 
حال پس از آشنایی با مفهوم فرانشیز و دلایل وجود آن در انواع بیمه‌نامه‌ها، به استحضار می‌رسانم در بیمه‌نامه‌های عمر و سرمایه‌گذاری هیچ نوع فرانشیز وجود ندارد و بیمه‌گر عینا همان تعهدات مکتوب در بیمه‌نامه را زمان بروز خسارت انجام خواهد داد. این یکی دیگر از مزایای بیمه‌نامه‌های عمر و سرمایه‌گذاری است که آن را از دیگر بیمه‌نامه‌ها متفاوت کرده است. 
شایان ذکر است این بیمه‌نامه با هیچ کدام از بیمه‌نامه‌های پایه مانند تامین اجتماعی و خدمات درمانی که بیمه شده را تحت پوشش دارد و حتی در صورت داشتن بیمه درمان تکمیلی تلاقی ندارد و پرداخت غرامت از طرف آن بیمه‌نامه‌ها به معنای عدم پرداخت غرامت از طرف بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری نیست و این بیمه‌نامه جداگانه به پرداخت تعهدات مالی خود اقدام خواهد کرد. 
در شاخه بیمه‌های اشخاص یادتان باشد به علت آنکه حیات انسان و اعضای بدن انسان غیرقابل نرخ‌گذاری است، افراد می‌توانند حتی چند بیمه‌نامه عمروسرمایه‌گذاری از چند شرکت بیمه‌ای داشته باشد البته به علت قوانین موجود در کشور فعلا سقف سرمایه فوت به هر علت 2میلیارد ریال (معادل 200.000.000 تومان) است. 
در بحث معافیت مالیاتی بیمه‌نامه‌های عمر باید اشاره کرد که در قانون بخشی از اموال متوفی مشمول مالیات بوده و بخشی دیگر از اموال که حائز شرایط اعلام شده در قانون است، از پرداخت مالیات معاف می‌شود. اموال متوفی معاف از مالیات سازمان امور مالیاتی طبق مواد ۲۴ و ۲۵ قانون مالیات‌های مستقیم، اموال معاف از مالیات مستقیم را تعیین کرده است. وجوهات بازنشستگی و معوقات کارمندی و حقوقی، در این قانون معاف از مالیات تعیین شده است. پس‌انداز و مزایای پایان خدمت، مطالبات مربوط به خسارت اخراج، بازخرید خدمت و مرخصی استحقاقی استفاده نشده، در این دسته قرار می‌گیرند. در همین حال وجوهات پرداختی از موسسات بیمه نیز در این قانون مشمول معافیت از مالیات هستند. خسارت فوت، دیه و مانند آنها که پس از متوفی به ورثه منتقل می‌‍شوند نیز از پرداخت مالیات معاف است. همچنین اموالی که نذر یا وقف شده‌اند نیز معافیت مالیاتی دارد. 
همانطور که بیان شد به علت آنکه سرمایه فوت پس از فوت بیمه شده جاری می‌شود و به ذی‌نفعان تعلق می‌گیرد، و در زمان حیات بیمه شده این سرمایه فوت وجود خارجی نداشته است جزو ماترک شخص متوفی محسوب نمی‌شود و بنابراین از مالیات بر ارث معاف است.