پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

قائم مقام دبیرکل کانون کارفرمایان عالی ایران:

بخشودگی جرائم بیمه ای اقدامی مناسب در راستای اقتصاد مقاومتی است

قائم مقام دبیرکل کانون کارفرمایان عالی ایران با بیان اینکه بخشودگی جرائم بیمه ای کارفرمایان خوش حساب اقدام مناسبی در راستای اقتصاد مقاومتی است، گفت: این عمل کمک شایانی به کارگاه هایی که در رکود بودند یا به تازگی از رکود خارج شده اند، می کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مرتضی رجبی اظهار داشت: کارفرمایان انتظار دارند دستگاه های اجرایی دیگر از جمله سازمان مالیاتی و بانک ها نیز بابت طلب های معوقی که از کارفرمایان دارند و با جرائم مواجه شده اند، مانند سازمان تامین اجتماعی عمل کنند.
وی با بیان اینکه کارگاه ها به علت نوسانات اقتصادی و کاهش نقدینگی حتی در پرداخت روزانه حقوق کارگران مشکل داشتند، افزود: عدم پرداخت حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی صرفا ناشی از عدم توان مالی کارفرمایان بوده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بدهی کارفرمایان به دو دسته تقسیم می ‌شود؛ تصریح کرد: بخشی از آن مربوط به تولیدکنندگانی است که به دلایل مشکلات اقتصادی که در سال ‌های اخیر داشتند، با کمبود نقدینگی رو به‌ رو شده ‌اند و قاعدتا با این نوع بخشودگی، مشکلاتشان کاهش پیدا می‌ کند. 
رجبی ادامه داد: اما بخش دیگری از این بدهی مربوط به پیمانکارانی می ‌شود که به دلیل عدم اطلاع از قوانین مربوطه نوعی بدبینی نسبت به میزان بدهی ‌های خود دارند.
قائم مقام دبیرکل کانون کارفرمایان عالی ایران تصریح کرد: انتظار می رود سازمان تامین اجتماعی با بررسی و شناخت این کارگاه ها و ایجاد اقساط بلند مدت برای پرداخت بدهی کارفرمایان، همکاری لازم را با واحدهای اقتصادی کم توان داشته باشد.
رجبی تاکید کرد: اقدام سازمان تامین اجتماعی در خصوص بخشودگی جرائم بیمه ای کارفرمایان خوش حساب بسیار مناسب و مساعدت بزرگی برای تمامی کارگاه ها و واحدهای اقتصادی است.
قانون بخشودگی جرائم بیمه ای کارفرمایان خوش حساب توسط هیات وزیران از دوشنبه هفته گذشته به تصویب رسید و به مدت سه ماه اجرایی می شود و کارفرمایان می توانند از این فرصت استفاده کنند.
کارفرمایان در صورت پرداخت بدهی های معوقه، ظرف ١٨ ماه از بخشودگی معادل ٨٥ درصد؛ درصورت پرداخت ظرف مدت ٢٤ ماه از بخشودگی معادل ٧٥ درصد؛ درصورت پرداخت بدهی های معوقه ظرف مدت ٣٠ ماه از بخشودگی معادل ٦٠ درصد و در صورت پرداخت بدهی های معوقه حداکثر ظرف مدت ٣٦ ماه نیز از بخشودگی معادل ٥٠ درصد جرائم مربوطه برخوردار خواهند شد.
براساس آمار سازمان تامین اجتماعی، یک میلیون و 200 هزار کارفرما در بخش های مختلف تولیدی و اقتصادی فعالیت دارند که هشت هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار هستند.
همچنین کارفرمایان کارگاه ها، حدود 2 هزار میلیارد تومان، بابت جرائم بدهکارند که اگر این مبلغ بخشوده شود کمک بسیار خوبی به کارفرمایان خواهد شد.