صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از خروج سالانه ۱۰۰ میلیون یورو برای واردات گیاهان زینتی گزارش می‌دهد

بی‌مهری به گیـاهان زینتی در کشور چهار فصل

ایران کشوری چهار فصل است، آن زمان که در شمال این سرزمین تاریخی برف بر زمین می‌نشیند، در جنوب کشور موسم پرورش گل‌های زینتی است.
شایلی قرایی
این ویژگی کشور بستر بسیار مناسبی برای پرورش گل‌وگیاه و به‌تبع آن توسعه اشتغال در این بخش است اما متاسفانه باوجودظرفیت های بالقوه در ایران که به‌دلیل آب‌وهوایی خشک و نیمه‌خشک به‌چشم می‌خورد اما سهم آن در تجارت جهانی گل و گیاهان زینتی که سالانه بالغ بر چندین میلیارد دلار است، ناچیز است.
 این مشکلات که سال‌هاست به آنها اشاره می‌شود، مانع بزرگی برای بهره‌گیری بهینه از استعدادهای موجود در زمینه پرورش و صادرات گل و گیاهان زینتی است. 
توسعه صنعت گل‌وگیاه علاوه برآنکه از بعد زیباشناختی قابل توجه است، همان‌گونه که اشاره شد، نقش قابل توجهی در توسعه اشتغال به‌ویژه در میان فارغ‌التحصیلان این بخش دارد.
در این بخش نیز مانند بسیاری از بخش‌های دیگر بیکاری فارغ‌التحصیلان از نمود زیادی برخوردار است و باوجود بستر توسعه اشتغال، اما شاهد گسترش بیکاریهستیم. 
این در حالیست که درصورت استفاده از فناوری‌های روز در این بخش، اشتغال از گسترش بیشتر و پایدارتری برخوردار خواهد بود.
بهترین راه برای افزایش میزان و کیفیت تولیدات گل‌وگیاه داخل کشور آشنا شدن تولیدکنندگان با علم روز است چراکه با این اقدام تولیدات داخل کشور به تولیدات صادراتی نزدیکمی‌شوند. 
درصورت استفاده از روش‌های جدید علمی، میزان تولید گل و گیاهان زینتی کشور دستکم 50 درصد افزایش می‌یابد. باوجود فعالیت شماری از هموطنان در بخش تولید گل‌وگیاه در ایران، ایجاد یک مرکز اطلاع‌رسانی برای آموزش و تبادل اطلاعات آنها الزامی است.
چنانچه این مرکز راه‌اندازی شود، بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها فرصت اشتغال و همکاری با تولیدکنندگان سنتی گل‌وگیاه را خواهند یافت و در چنین فضایی امکان آموزش و بهره‌گیری از فنون جدید در زمینه پرورش گل‌ها و گیاهان زینتی به‌وجود خواهد آمد.