صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیر شعب بانک کشاورزی استان اردبیل:

141 بنگاه راکد را فعال کردیم

رضا نوری، مدیر شعب بانک کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با «کسب‌وکار» با تشریح وضعیت بانک کشاورزی و تصمیماتی که شعب این بانک در استان اردبیل اتخاذ کرده اند از رشد60 درصدی تسهیلات شعب بانک کشاورزی استان می‌گوید.
به گفته وی، با همه موانعی که وجود داشته بانک کشاورزی در تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط خوب عمل کرده و توانسته است با پرداخت مبلغ 808 میلیارد ریال 141 بنگاه راکد ونیمه فعال را فعال کند و به عرصه تولید بازگرداند. 
 به عنوان نخستین سوال، گزارشی از عملکرد بانک کشاورزی در استان بدهید، چکیده‌ای از میزان تسهیلات پرداختی به کشاورزی در یک سال اخیر و... 
شعب بانک کشاورزی استان در نه ماهه سال جاری موفق به پرداخت5241 میلیارد ریال به 27058 فقره تسهیلات در بخش کشاورزی شده که این عملکرد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ مبلغ 60 درصد رشد داشته است و وصول مطالبات نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 48 درصدرشد داشته است. 
 در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی چه برنامه‌هایی از سوی بانک کشاورزی در استان اردبیل دنبال شده است؟ 
در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و بنا به تاکیدات مقام عالی بانک کشاورزی دکتر شهید‌زاده در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل  بانک کشاورزی در استان پرچمدار اجرای طرح تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط راکد و نیمه فعال در بین کلیه بانک‌های استان بوده و توانسته است با پرداخت مبلغ 808 میلیارد ریال 141 بنگاه راکد ونیمه فعال را فعال و به عرصه تولید بازگرداند. 
  در مقابله با رکود اقتصادی و ایجاد رونق چه اقداماتی صورت گرفته است؟
چنانچه قبلا نیز اشاره شد شعب بانک کشاورزی استان علاوه‌بر تمدید بدهی‌های سررسید شده و معوق واحدهای تولیدی در راستای فعال نگه داشتن واحدها و تداوم فعالیت واحدهایی که در سنوات گذشته از بانک تسهیلات گرفته‌اند تا پایان نه ماهه سال جاری برای 141 فقره از طرح‌های بزرگ تسهیلاتی به مبلغ 808 میلیارد ریال پرداخت کرده که تاپایان سال نیز تداوم خواهد داشت. 
  در راستای مکانیزاسیون کردن کشاورزی چه اقداماتی صورت گرفته است و در حال حاضر کشاورزی استان درچه وضعیتی از این نظر قرار دارد؟
برای تداوم توسعه و ارتقای مکانیزاسیون و تامین به موقع ماشین‌آلات و ادوات و تجهیزات کشاورزی در طی سالیان اخیر اعتباری تحت عنوان خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی به متقاضیان خرید ماشین‌آلات کشاورزی در زیر بخش‌های مختلف تخصیص یافته که با پرداخت این تسهیلات ضمن نوسازی ناوگان ماشین‌آلات باعث افزایش جذب مکانیزاسیون استان در حدود 0.4  درصد شده به‌طوری که پایان سال 1391 ضریب مکانیزاسیون حدود 1.31  درصد بوده و در پایان سال 1394 به حدود 1.70درصد رسیده است  که موفقیت قابل توجهی در امر مکانیزاسیون است. 
  چه میزان تسهیلات به کشاورزان برای خرید و نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی داده می‌شود؟ باچند درصد سود؟
از ابتدای شروع برنامه خط اعتباری مکانیزاسیون تاپایان سال 1394 قریب به 907 میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده و از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه 367 میلیارد ریال جهت خرید 839 دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی پرداخت شده است و همچنان روند پرداخت تسهیلات تا پایان سال جاری ادامه خواهد یافت. 
  چرا در برخی موارد بانک کشاورزی از ارائه کارت‌های اعتباری به کشاورزان برای خرید نهاده‌های کشاورزی خودداری می‌کند؟
پرداخت تسهیلات برای تامین نهاده‌های کشاورزی عمدتا در قالب عقد مشارکت مدنی و سلف صورت می‌گیرد که پس از عقد قرارداد وجه مربوط به حساب مشتری واریز می‌شود که مشتری نیز در هزینه‌های خود می‌تواند از کارت مرتبط به حساب خود استفاده کند و عملا نیازی به صدور کارت اعتباری مجزا نیست و طبق اطلاع واصله صدور کارت اعتباری نیز تا سقفی برای تامین نهاده‌های کشاورزی در دست اجرا و در مرحله پایلوت است. 
  در راستای حل مشکل نقدینگی کشاورزان که همیشه برای حل آن به دلال‌ها پناه می‌برند و محصولات‌شان را با قیمت پایین پیش فروش می‌کنند چه اقداماتی کرده‌اید؟
قسمت عمده منابع در اختیار بانک برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی بخش کشاورزی به‌صورت فصلی و درزمان کاشت محصولات در اختیار کشاورزان و دامداران و سایر واحدهای مرتبط تولیدی قرار می‌گیرد و سعی می‌شود فعالان بخش برای حل مشکل نقدینگی به بازارهای غیر مولد مراجعه نکنند. 
  آیا بانک کشاورزی سرمایه لازم برای پشتیبانی از کشاورزان و دامداران را دارد یا با کمبود منابع مواجه است؟
با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه بخش کشاورزی محور توسعه کشور قرار گرفته بنابراین برای نیل به اهداف ترسیم شده سرمایه‌گذاری زیادی برای این بخش نیاز خواهد بود و بانک کشاورزی نیز توانسته است تا75 درصد این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام داده و تلاش خواهد کرد برای تامین نیازهای این بخش منابع مورد نیاز را تامین کند. 
  حجم تسهیلات معوقه‌ای که به کشاورزان پرداخت شده و نتوانسته‌اند برگردانند چه میزان است؟
البته با توجه به خط‌مشی ودستورالعمل‌های سال جاری در راستای تمدید و استمهال و تقسیط بدهکارانی که به هر دلیلی توانایی واریز بدهی را ندارند مساعدت‌های لازم معمول شده و حجم قابل توجهی از مطالبات غیر جاری تعیین تکلیف شده است و همچنین نظر به دستورمقام عالی بانک کشاورزی دکتر شهید‌زاده مبنی‌بر بخشودگی کامل جرایم دیرکرد در وصول نقدی مطالبات بانک تا پایان سال 1395، انتظار بر این است که مابقی مطالبات غیر جاری نیز تعیین تکلیف شود. 
  برای ایجاد کارخانجات صنایع تکمیلی کشاورزی چه تسهیلاتی در استان از سوی بانک کشاورزی داده می‌شود؟
برای تامین سرمایه در گردش واحدهای صنایع تکمیلی کشاورزی هیچ گونه محدودیتی در بانک وجود ندارد و بررسی طرح‌های ایجادی و توسعه‌ای صنایع تبدیلی کشاورزی نیاز به بررسی اقتصادی طرح برای جلوگیری از ایجاد واحدها با ظرفیت مازاد و ضرر و زیان‌بخش است که این مورد باتوجه به ساختار تخصصی بانک کشاورزی و وجود کارشناسان ماهر در اداره مرکزی و با همکاری رابط بررسی اقتصادی استان صورت می‌پذیرد. 
  طرح‌های اولویت‌دار کشاورزی و دامداران استان اردبیل که بانک از آن پشتیبانی بیشتری می‌کند، چه طرح‌هایی است؟
خط‌مشی‌های اعتباری سالانه استان براساس اولویت‌های بخش کشاورزی تهیه وجهت اجرا به استان‌ها ابلاغ می‌شود ودر سال جاری پرداخت تسهیلات تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط، طرح‌های آبیاری تحت فشار، تامین سرمایه در گردش واحدها، مکانیزاسیون بخش کشاورزی وحمایت از طرح‌های گلخانه‌ای و آبزی‌پروری و تامین اعتبار قرض‌الحسنه ازدواج و اشتغال کمیته امداد و بهزیستی در اولویت بانک قرار داشتند که در هر یک از بخش‌ها  عنوان شده مدیریت استان عملکرد قابل قبول و قابل توجهی داشته است.