صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کسی به فکر افزایش کیفیت نان نیست

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی استان تهران گفت: کسی به فکر افزایش کیفیت نان نیست و هیچ دستگاهی برنامه‌ای برای آن ارائه نکرده‌است.
قاسم زراعت‌کار رئیس اتحادیه نانوایان سنتی استان تهران با حضور در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ گفت: کسی به فکر افزایش کیفیت نان نیست و هیچ دستگاهی برنامه‌ای برای آن ارائه نکرده است.
به گزارشکسب و کار نیوز از شبکه خبر ، قاسم زراعت‌کار افزود: وقتی که طرح یکسان‌سازی آرد و مواد اولیه آن به دست نانوا و مصرف کننده انجام شود و فضای رقابتی به وجود آید، می‌توان حرف از خلاقیت و افزایش کیفیت زد.
زراعت کار با اشاره به رضایت ۸۵ درصدی مردم از نان سنتی در سراسر کشور گفت: کارخانه های تولید آرد ماهانه سهمیه خودشان را از دولت در قبال تولید آرد باکیفیت یا بی کیفیت دریافت می کنند و خاطرشان از این بابت آسوده است و تلاشی برای تولید آرد با کیفیت نمی کنند که این رویه باید تغییر کند و قیمت خرید آردهای با کیفیت های متفاوت یکسان نباشد تا فضای رقابتی در کارخانه های تولید آرد گندم به وجود بیاید.
او با اشاره به اینکه تهران مصرف کننده گندم است و تولید کننده آن نیست، گفت: از مراحل کاشت و برداشت گندم تا سیلوی نگهداری و توزیع آرد مانند یک زنجیره به یکدیگر متصل و وابسته اند و برای افزایش کیفیت نان باید به مراحل کاشت و برداشت گندم هم توجه جدی شود تا نان با کیفیت به دست مصرف کنندگان برسد.
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی استان تهران گفت: ۸۰ درصد آرد توزیع شده از سوی دولت یارانه‌ای است که برای نانوایی‌های سنتی است و ۲۰ درصد آن آزاد که به نان‌های فانتزی و آزادپزها تعلق دارد که این مسأله نشان‌دهنده این است که دولت همچنان بر نانوایی‌ها و نان کشور نظارت دارد. در حالی که اگر مسأله نان در کشور یکسان‌سازی شود و نانوا اختیار انتخاب آرد اولیه خود را داشته باشد، می‌توان در فضای رقابتی حرف از افزایش کیفیت و خلاقیت زد اما این در حالی است که هر نانوایی ۴۰۰ کیلوگرم آرد یارانه‌ای دارد و به نانوا دیکته می‌شود که چگونه نان بپزد و هیچ ماده افزودنی نمی‌تواند به آن اضافه کند.
رئیس اتحادیه نانوایان ادامه داد: هیچ دستگاهی از جمله سازمان استاندارد برنامه‌ای برای افزایش کیفیت نان ندارد و به ما ارائه نداده است اما زمانی می‌توان حرف از رقابت زد که زنجیره تولید آرد و نان به یکدیگر متصل شوند و به نانواها اختیار داده شود که با قیمت منصفانه، نان با کیفیت تر به مردم تحویل شود.
مسلم بیات مدیرکل استاندارد استان تهران در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: استاندارهای موجود در زمینه کیفیت نان تشویقی است و نظارت بر پخت نان ها توسط وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی انجام می شود و حیطه نظارت استاندارد بر آرد گندم است که در زمینه استانداردهای آن تجدید نظری اعمال شده است.
بیات افزود: استانداردهای لازم در خصوص کیفیت آرد گندم تدوین شده است در صورتی که تولید نان در یک فرآیندی صورت می گیرد و تدوین استانداردی که قابل اجرا شدن بر روش پخت نان سنتی باشد کاری دشوار است.
مدیرکل استاندارد استان تهران گفت: ما اعتقادی به استفاده از پخت نان با حرارت مستقیم نداریم و بیشتر نانوایی های تهران هم از نظر فضای کافی و استاندارد، توانایی فراهم کردن آنرا ندارند و باید به سمت نان صنعتی برویم چون در روش پخت نان سنتی به علت اینکه عملیات با دست انجام می شوند نمی توان آنرا در غالب استاندارد قرار داد.
او با اشاره به نظارت بر تولید آرد گندم در سراسر کشور گفت: کلیه آردها در سراسر کشور مورد ارزیابی و نظارت قرار می گیرند و اگر مواردی از تخلف و بی کیفیتی مشاهده شود با آنها برخورد می شود و جرایمی هم در نظر گرفته شده است.
او افزود: نظارت های ما بیشتر بر روی ۸ نوع آرد گندم که بیشتر در خبازی ها مورد استفاده قرار می گیرند معطوف می شود و علت مشاهده برخی نان های بی کیفیت به آموزش و شایستگی افراد در نانوایی ها، اتاق خمیرگیری، انبار مواد اولیه و مهارت نیروی انسانی بر می گردد که بر کیفیت نان تولید شده تاثیر مستقیم می گذارند.
صادق نیت دیگر مهمان تلفنی برنامه گفت: وزارت بهداشت از دو منظر بر کیفیت نان و آرد نظارت دارد، یکی کیفیت آرد است که توسط سازمان غذا و دارو انجام می شود و دیگری نظارت بر نانوایی هاست که توسط بهداشت محیط صورت می گیرد.
او افزود: در نظارت هایی که انجام می دهیم به استاندارد بودن دستگاه های مورد استفاده در نانوایی ها توجه می کنیم و در حال حاضر در حال تشدید نظارت هایمان در زمینه کیفیت نان و رعایت بهداشت در نانوایی ها هستیم.