صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

همزمان با برگزاری کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری

انتشار دو کتاب مهمان داری و مهمان نوازی ایرانی و تاریخ سفر در ایران

به گزارش کسب و کار نیوز همزمان با برگزاری کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری، دو کتاب "مهمان داری و مهمان نوازی ایرانی" و "تاریخ سفر در ایران" با حمایت کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری ایران چاپ و منتشر شد. 
کتاب "مهمان داری و مهمان نوازی ایرانی" را لیدا علی نژاد سلیم و کتاب "تاریخ سفر در ایران" را مریم ناوی به نگارش درآورده و در انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی ایران به چاپ درآورده اند. 
کتاب مهمان داری و مهمان نوازی ایرانی در هشت فصل شامل ادبیات و مهمان نوازی، مهمان نوازی و جامعه شناسی ایرانی، مهان نوازی در گذر تاریخ، دیدگاههای مذهبی درباره مهمان نوازی، مصداق مهمان نوازی در ادبیات عامه، مهمان نوازی در فرهنگ مردم ایران، جلوه های مهمان نوازی در معماری ایران و خاطرات راهنمایان گردشگری ایران نگارش شده است. 
انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی ایران، کتاب مهمان داری و مهمان نوازی ایرانی را در 170 صفحه به قیمت یازده هزار تومان در تیراژ یک هزار نسخه به چاپ رسانده است. 
آرش نورآقایی رئیس کانون انجمن های صنفی راهنمایان ایران مسئول پیگیری و انتشار این کتاب بوده است در مقدمه کتاب مهمان داری و مهمان نوازی ایرانی با اشاره به اینکه فرهنگ مهمان نوازی در بین ایرانیان سرشار از زیبایی های خاص خود است نوشت: از گذشته تاکنون فرهنگ ما آداب و رسوم بسیاری را برای مهمان نوازی و مهمان داری در خود جای داده است که در هنگام حضور مهمان در بین اقوام مختلف ایران جلوه گر می شود. 
همچنین لیدا علی نژاد سلیم نویسنده این کتاب در مقدمه یادآور شده است که فرهنگ مهمان نوازی در بین ایرانیان سرشار از زیبایی های خاص خود است، به طوری از گذشته تاکنون فرهنگ ما آداب و رسوم بسیاری را برای مهمان نوازی و مهمان داری در خود جای داده است که در هنگام حضور مهمان در بین اقوام مختلف جلوه گر می شود. این کتاب بر آن است تا دریچه ای به روی فرهنگ گسترده و رنگارنگ مهمان نوازی ایرانی بگشاید و با بهره گیری از مستندات موجود و معتبر، زوایای مغفول و کم تر توجه شده در مهمان نوازی ایرانی را نشان دهد. 
اما کتاب دیگری که در آستانه برگزاری کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری منتشر شد، تاریخ سفر در ایران به قلم مریم ناوی نام دارد. 
کتاب تاریخ سفر در ایران در هشت فصل شامل سفر در اساطیر، سفر از دیدگاه تصوف و عرفان، سفر در آیینه ادبیات پارسی، تاریخچه راههای ارتباطی، تاریخچه مراکز اقامتی، تاریخچه وسایل حمل و نقل، ملزومات سفر و سیری در سفرنامه نگارش شده است. 
انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی ایران، کتاب تاریخ سفر در ایران را در 140 صفحه به قیمت نه هزار و پانصد هزار تومان در تیراژ یک هزار نسخه به چاپ رسانده است. 
مریم ناوی در پیشگفتار این کتاب نوشته است: تاریخ سفر هم با تاریخ مهاجرت، تجارت و زیارت پیوند دارد هم با تاریخ سفرهای جنگ و صلح یادآور شد: تا به امروز مطالب چندانی درباره تاریخ سفر در ایران نگاشته یا منتشر نشده است. کم پیش آمده که سایت های باستانی و بناهای تاریخی از منظر سفر مورد بررسی قرار گیرند. 
همچنین آرش نورآقایی رئیس کانون انجمن های صنفی راهنمایان ایران در مقدمه کتاب تاریخ سفر در ایران با اشاره به اینکه این کتاب ماحصل دو کار مداوم کتابخانه ای و میدانی است متذکر شده است: از آن روزگاران که قطار کاروان های به هم پیوسته با بانگ درای شتران، کویرهای تفتدیده و صحاری پهناور ایران به عزم سیر و سیاحت، با رنج و تعب فراوان در می نوردیدند و لختی درنگ در کاروان سرای میانه راه چنان غنودن در فردوس برین برایشان جلوه گر می شد تا اکنون که پیمودن هزاران کیلومتر جنگل و کوه و صحرا تنها در ساعاتی چند، میسر شده است؛ هنوز هم چنان سفر در جریان است.