صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از بی‌اعتمادی مردم به تولیدات و برندهای داخلی گزارش می‌دهد

ترس از تـولید کالای ایـرانی

بعد از اجرای تحریم‌های سنگین هسته‌ای مسئولان اقتصادی بر اجرای اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان و تولیدات و مصرف داخلی تاکید داشته‌اند. افزایش تولید داخل به افزایش صادرات کمک خواهد کرد و آن نیز به نوبه خود ضمن افزایش درآمدهای کشور به افزایش تولید منجر خواهد شد.
شایلی قرایی
بعد از اجرای تحریم‌های سنگین هسته‌ای مسئولان اقتصادی بر اجرای اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان و تولیدات و مصرف داخلی تاکید داشته‌اند. در این میان قانون‌های مختلفی تصویب شد و درنهایت توسط مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی اجرای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد اما این روزها اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تنگناهای فرهنگ عمومی مردم گیر کرده و مردم از مصرف کالاهای موجود ایرانی طفره می‌روند. 
ار اینرو باید اول به فکر تغییر فرهنگ مصرف بود و باید حس وطن دوستی و نوع‌دوستی درونی و تعصب مصرف کالاهای ایرانی را ایجاد کرد. 
این تغییر فرهنگ و فرهنگ‌سازی باید با برنامه‌ریزی فرهنگی توسط متخصصان علوم اجتماعی و رفتاری تدوین و توسط چهره‌های فرهنگی و مورد اعتماد و وثوق مردم و جوانان ترویج شود تا طی یک برنامه مدون زمان‌دار به نتیجه برسد. 
زاویه دیگر پرداختن به اهمیت و ضرورت تولید داخلی نگاه به آن از منظر آثار و پیامدهایی است که مترتب بر آن است. در صورت شکل‌گیری و سامان یافتن تولید داخلی تحولات بنیادینی در اقتصاد ملی و درنتیجه در معیشت مردم و به‌ویژه در حل مسائل و مشکلات اقتصادی زندگی رخ خواهد داد. 
افزایش تولید داخل به افزایش صادرات کمک خواهد کرد و آن نیز به نوبه خود ضمن افزایش درآمدهای کشور به افزایش تولید منجر خواهد شد. سرمایه‌گذاری و مشکل جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را برطرف خواهد کرد و سرمایه‌های سرگردان که گاهی بسیار مضر به‌حال اقتصاد عمل می‌کند را قابل مدیریت می‌کند و از امکانات و زیرساخت‌های موجود به نحو مطلوب‌تری
 استفاده می شود. رشد علمی و صنعتی را به‌دنبال خواهد داشت هزینه‌های سنگین اقتصادی کشور را همچون هزینه‌های واردات، حمل‌ونقل و وابستگی‌ها کاهش خواهد داد.
 به‌طور کلی خرید و حمایت از تولیدات و محصولات ساخت داخل کشور در ابعاد بین‌المللی، ملی و محلی می‌تواند آثار مثبت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، فنی، قانونی، علمی و تحقیقاتی فراوانی برجا گذارد.