صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر

مشکلات قانونی مبارزه با مواد مخدر برطرف شود

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی اعلام کرد: اشکالاتی قانونی در برخورد با متهمان در زمینه مواد مخدر وجود دارد که باید مرتفع شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،محمد مسعود زاهدیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا افزود:در هر صورت قاضی حکم می دهد؛ اما قاضی باید در این زمینه چنانچه خارج از قانون، حکمی را صادر می کند، جوابگو باشد.
پاسخ به این سئوال که چرا متهمانی که توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر دستگیر می شوند به راحتی از زندان آزاد می شوند و بار دیگر به چرخه مواد مخدر باز می گردند و آیا تعامل خوب و سازنده ای با قوه قضائیه در این زمینه وجود ندارد؟ این توضیحات را ارائه داد.
وی در این خصوص گفت: در مباحث مشترک مبارزه با مواد مخدر با قوه قضائیه صحبت شده است و درمواردی که توانسته ایم، نهایت تلاش خود را انجام داده ایم تا مشکلات برطرف شود.
زاهدیان تاکید کرد: باید با عزم مشترک، مشکلات موجود برطرف شود؛ چرا که بحث مواد مخدر چند وجهی است و به همین علت نمی توان به آن به صورت تک بعدی نگاه کرد.
**قوه قضاییه بودجه کافی برای نگهداری متهمان مواد مخدر ندارد
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی همچنین به نکته ای درخصوص آزاد شدن متهمان مواد مخدر از زندان اشاره کرد و افزود: قوه قضائیه، بودجه چندانی ندارد که این متهمان را در زندان نگهداری کند چرا که هزینه هایی همچون درمان، لباس، تغذیه، نگهداری هم وجود دارد.
سردار زاهدیان خاطرنشان کرد:باید قوانین اصلاح شود و در این زمینه موانع قوه قضائیه را در نظر بگیریم که البته نیروی انتظامی پیشنهادات خود را به قوه قضائیه انتقال داده است.
وی اظهار کرد: به عنوان مثال آزاد کردن متهمان به دلایل مختلف، مورد آسیب شناسی قرار گرفته و به مراجع قضائی منعکس شده است و نیروی انتظامی نیز اظهارات و پیشنهادات را شنیده و جلسات مشترکی را با ستاد مبارزه با مخدر و قوه قضاییه برگزار کرده است.
سردار زاهدیان تصریح کرد: موانع موجود در این زمینه تا حدودی حل شده است و تعدادی از موارد هم در دست اقدام است.
به گزارش ایرنا ، پلیس بارها اعلام کرده است که در کسری از ثانیه می تواند معتادان کارتن خواب و خرده فروشان مواد را جمع آوری کند؛ اما این امر ، نیازمند بستری سازی و ایجاد مراکزی برای نگهداری این افراد است. 
به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر هر روز 2 میلیون تن انواع مواد مخدر توسط ماموران این پلیس کشف می شود که مخاطرات خود را همراه دارد.
این مقام ارشد انتظامی ، روز گذشته در نشست خبری هم اظهار کرد که بیش از یک هزار و 825 باند فعال در 9 ماه اول امسال متلاشی و به مراجع قضائی و بالغ بر 108 هزار معتاد متجاهر و پر خطر جمع آوری و به مراکز درمان و بازپروری و مراجع قضائی، معرفی شدند که نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.
وی تاکید کرد: باید ظرفیت متناسب با حجم تهدید، ایجاد شود در این صورت آمادگی پاکسازی معابر را داریم که امیدواریم منابع لازم در این زمینه به موقع تامین شود.
زاهدیان همچنین با اشاره به افزایش 2 درصدی دستگیری در این مدت گفت: این افزایش با تمرکز اقدامات اطلاعاتی پلیس و کیفی سازی حاصل شده است.
زاهدیان همچنین در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای ماموران مبارزه با مواد مخدر که مدام در آسیب های جسمی و روانی قرار دارند، اتخاذ شده است؟ گفت: با هماهنگی های انجام شده، انجام آزمایش های دوره ای کارکنان به صورت اجباری مطرح شده است و قرار است تعداد آزمایش های دوره ای پلیس های مبارزه با مواد مخدر نسبت به سایر رده های انتظامی افزایش یابد.
گفته می شود در زمان حاضر یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور بسر می برند.