صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

ایران ارزانترین فولاد دنیا را عرضه می کند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران معتقد است: جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی ارزانترین فولاد را در دنیا عرضه می کند و در دو سال گذشته این فلز از سایر کشورهای جهان توسط کشورمان ارزانتر فروخته شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، سید بهادر احرامیان گفت: قیمت مناسب ایران در مورد تمام تولیدات فولادی اعم از ورق‌های فولادی، میلگرد و دیگر محصولات با در نظر گرفتن میانگین قیمت صادق است و ایران تولیدات خود را از چین هم ارزانتر به بازار عرضه کرد. 
به گفته وی، ایران اکنون مازاد تولید فولاد دارد و از کشورهای صادرکننده محصولات فولادی است و در بیشتر فصول سال ارزان‌ترین فولاد در کشور عرضه می شود.
براساس اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) سال گذشته بالغ بر 4.1 میلیون تن فولاد خام از سوی ایران به بازارهای صادراتی عرضه شده است .
مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در آذرماه اعلام کرد: پیش بینی می شود امسال میزان صادرات فولاد ایران به بیش از 6 میلیون تن برسد .
احرامیان گفت : ماه‌های گذشته نوسان قیمت ورق‌های فولادی منجر به اعتراض سندیکای لوله و پروفیل فولادی شد و فعالان این بخش معتقدند، کاهش عرضه اینگونه تولیدات به بروز مشکل در بازار فولاد کشور منجر شده است.
وی یادآور شد: صنعت فولاد تولیدات مختلفی را به بازار مصرف عرضه می کند که ازجمله آن‌ها ورق‌های فولادی برای کالاهای ساختمانی، میلگرد، نبشی و فولادهای خاص و ... است.
به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، اختلافی که بین یکی از تولیدکنندگان فولاد کشور و سندیکای لوله و پروفیل رسانه‌ای شده مربوط به 10 درصد از بازار فولاد است.
وی افزود: ورق‌های دو میلیمتر و اندازه‌های خاص آن که از سوی یک واحد فولاد سازی تولید نمی شود، به دلیل توجیه اقتصادی و مسایل درون بنگاهی آن است، اما امکان تهیه آن از بازار وارداتی وجود دارد.
احرامیان گفت : قیمت‌های جهانی به دلیل دامپینگ ( عرضه کالا پایین تر از قیمت تمام شده ) چینی‌ها به کف رسید و وارد دره مرگ شد، اما قیمت فولاد در بازار داخلی ایران سقوط نکرد و در همان زمان هم ( دوماهه آخر 94 و نیمه 95 ) فولاد ایران گران نبود، اما در مقایسه باقیمت فولاد چین و بیش از 40 کشور دنیا به دلیل دامپینگ چینی‌ها گرانتر بود.
به گزارش ایرنا، براساس سند چشم انداز 1404 ، قرار است ظرفیت فولاد ایران به 55 میلیون تن برسد که از این رقم حدود 15 میلیون تن برای بازارهای صادراتی در نظر گرفته شده است.
جمهوری اسلامی چهاردهمین فولاد ساز جهان است و انتظار می رود تا پایان 95 بیش از 18 میلیون تن فولاد خام در کشور تولید شود .