چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

انتظار کشدار سهامداران برای روشن شدن وضعیت گروه های بورسی

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان دادوستدهای آخرین روز معاملاتی هفته 57 واحد افت کرد و در ارتفاع 80 هزار و 683 واحد قرار گرفت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روزنامه فرصت امروز، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان دادوستدهای آخرین روز معاملاتی هفته 57 واحد افت کرد و در ارتفاع 80 هزار و 683 واحد قرار گرفت. روز گذشته بازار سهام در محاصره معاملات درون گروهی و بلوکی سهامداران عمده تلاش کرد اندکی از فضای بی اعتمادی تالار شیشه ای را در پشت این معاملات پنهان کند.در این بین نماد معاملاتی ذوب آهن اصفهان پس از مدت ها درجا زدن در گروه فلزات اساسی با صف خرید 3 میلیون سهمی به کار خود پایان داد. در گروه خودرویی ها نیز انتشار نامه هیأت مدیره ایران خودرو برای واگذاری بلوک بیش از 30درصدی بانک پارسیان و آغاز آگهی این دارایی در هفته آینده قیمت این سهم را در بالاترین دامنه نوسان قیمتی هماهنگ کرد.اما با افزایش عرضه سهام از سوی معامله گران حقیقی و حقوقی نتوانست معاملات پرحجمی را به نمایش گذارد و روندی متعادل را تجربه کرد. نماد معاملاتی پتروشیمی خارک در کنار پارس پامچال و پتروشیمی فناوران تنها تک سهم های گروه پتروشیمی ها بودند که باوجود افزایش عرضه سهام از سوی سهامدار عمده حقوقی، همچنان با اقبال خریداران روبه رو بودند. در نماد گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو نیز اقبال خریداران اغلب حقیقی زمینه متعادل شدن قیمت این سهم را برای معامله گران این گروه فراهم کرد.
غلبه استراتژی انتظار در پی افزایش بی اعتمادی سهامداران
آنچه در بازار سهام مشهود بود این بود که با افزایش بی اعتمادی سهامداران به نظر می رسد اغلب معامله گران حرفه ای بازار فعلا تک سهم ها و شرکت های کوچک را برای نوسان گیری کوتاه مدت انتخاب کرده اند.در حال حاضر ریسک های داخلی بورس آنچنان سهامداران را سرگرم کرده که کمتر کسی فرصت فکر کردن به متغیرهای بنیادی مانند حضور ترامپ و نرخ های جهانی و وقایع سیاسی را دارد. از سوی دیگر شرایط بورس به گونه ای است که به سختی برآیند سرمایه گذاری های سهامداران مثبت می شود. با این اوصاف سهامداران بورسی ترجیح می دهند نظاره گر معاملات بلوکی باشند و کمتر دست به خریدوفروش گسترده می زنند.
افت 2 واحدی شاخص کل فرابورس
بازار اوراق با درآمد ثابت روز گذشته میزبان نقل وانتقال بیش از 2میلیون ورقه به ارزش تقریبی 2هزار و 155 میلیارد ریال بود که 75درصد از کل ارزش معاملات دیروز بازارهای فرابورس را در اختیار گرفت. در این بازار همچنین برای چندمین روز متوالی اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم با ثبت بیشترین حجم و ارزش معاملات، صدرنشینی خود را حفظ کرد. در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس همچنین روز گذشته شاهد گشایش نماد اسناد خزانه اسلامی کوتاه مدت با نماد  «سخا1» با قیمت 985هزار و 500 ریال بودیم.به منظور تسویه بخشی از بدهی های دولت به طلبکاران غیردولتی و تداوم جریان پرداخت های خزانه داری کل کشور دو سری اسناد خزانه اسلامی کوتاه مدت در نمادهای  «سخا1» و  «سخا2» از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر و در فرابورس پذیرش شده که سررسید آنها به ترتیب 19 دی ماه و 19 بهمن ماه سال جاری است.بر این اساس دیروز شاهد گشایش نماد اخزا1 با قیمت 985 هزار و 500 ریال بودیم که حجم معامله آن یک هزار و 610 ورقه به ارزش بیش از یک میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس نیز 24 آذرماه در ادامه روند روز گذشته با دو واحد افت مواجه شد و به سطح 865 واحد نزول کرد. نمادهای  «مارون» و  «ذوب» تا سقف 1.6 واحد تأثیر مثبت، مانع از افت بیشتر آیفکس شدند.اما در مقابل نمادهای  «هرمز» و  «شاوان» به ترتیب از گروه های فلزات اساسی و پالایشی ها تا سقف 1.2 واحد اثر منفی بر شاخص گذاشتند. در مجموع نزدیک به 232 میلیون ورقه به ارزش 2هزار و 875 میلیارد ریال در بازارهای پنج گانه فرابورس دست به دست شد که از این میزان، 159 میلیون سهم به ارزش بیش از 488 میلیارد ریال به بازار سهام تعلق گرفت.همچنین نـقـل  وانـتقال های صورت گرفته در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه در 13 هزار دفعه معاملاتی انجام گرفت. در جریان معاملات روز گذشته، نمادهای  «خفناور»،  «غفارس» و  «ارفع» تا 3.8 درصد بهترین عملکرد را از نظر رشد قیمت به نام خود ثبت کردند، درحالی که نمادهای  «میهن»،  «زنگان» و  «وگستر» با بیشترین افت قیمتی مواجه شدند.در این میان نماد شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با مبادله 25 میلیون سهم به ارزش 68 میلیارد ریال در صدر بازار سهام به لحاظ بالاترین حجم و ارزش ایستاد.