صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

10 نکته از صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهوری در اتاق اصناف

به ناحق می‌گویند دولت مسئول اقتصاد مقاومتی است

اسحاق جهانگیری می‌گوید:«یکی از چاره های اقتصاد مقاومتی این است که این اقتصاد مردمی شود. نماد اقتصاد مردمی هم همین، اصناف هستند. اصناف نهادهای کوچک هستند که به عنوان حلقه آخر اتصال میان تولیدات با مردم فعالیت می کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، اسحاق جهانگیری می‌گوید:«یکی از چاره های اقتصاد مقاومتی این است که این اقتصاد مردمی شود. نماد اقتصاد مردمی هم همین، اصناف هستند. اصناف نهادهای کوچک هستند که به عنوان حلقه آخر اتصال میان تولیدات با مردم فعالیت می کنند. ما انتظار داریم تا این حلقه ها در بخش های تولیدات، کشاورزی و خدمات فعال تر از گذشته حرکت کنند.»اسحاق جهانگیری امروز در هفتمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران به سخنرانی پرداخت و نکات اقتصادی مختلفی را بیان کرد. مهم‌ترین این نکات به شرح زیر است:
1- یکی از بسترسازی هایی که توسط دولت ایجاد می شود در سیاست خارجی تحقق می یابد.  بخش خصوصی انتظار دارد دولت شرایط را طوری فراهم کند که او بتواند کالاهایش را صادر و نیازهایش را وارد کند. علی رغم شرایط بدی که در چند سال گذشته داشتیم اما امروز می توانیم بگوییم که بسترهای مناسبی برای فعالیت های اقتصادی و گفت‌وگوها ایجاد شده است.
2- دولت موظف است تا شرایط با ثبات اقتصادی را برای فعالین اقتصادی فراهم کند؛ چرا که در شرایط متلاطم اقتصادی هیچ فعال اقتصادی دست به سرمایه گذاری نمی زند. زمانی که وزیر صنعت بودم، متوجه شدم که با ارائه تسهیلات هم صنعتگران به سرمایه گذاری تشوی نمی شوند چرا که به ثبات اقتصادی کشور اعتماد نداشتند.
3- یکی از بدترین اتفاقات در اقتصاد کشور بالا بودن تورم است. الان در دنیا تنها چند کشور خیلی بدبخت هستند که تورمشان دو رقمی است. از این جهت است که دولت تلاشش را کرد تا تورم را کاهش دهد.
4- یکی دیگر از وظایف دولت در مسیر توسعه ایجاد اشتغال است. اشتغال در حال حاضر یکی از چالش های بزرگ جمهوری اسلامی ایران شده است که با حرف زدن هم برطرف نمی شود. راهش این است که به بخش خصوصی پر و بال دهیم تا سرمایه گذاری کند و در ادامه با سرمایه گذاری آنها اشتغال ایجاد شود. من فکر می کنم در حال حاضر هیچ کاری جز ایجاد اشتغال در جمهوری اسلامی ایران اولویت ندارد.
5- دولت با مالیاتی که از سراسر کشور می گیرد و تعرفه هایی که از کالا دریافت می کند و با توجه به آنکه بودجه دارد به سختی امور خود را مرتفع می سازد. این در حالی است که در گذشته با سرمایه گذاری های دولت پالایشگاه ها و کارخانه های بزرگی در ایران ساخته می شد.
6- با همه سهمی که به آموزش و پرورش می دهیم و با احترامی که برای آنها قائلیم وقتی پای حرفشان می نشینیم، می گویند که بودجه ما کم است. درست هم می گویند اما توان دولت همین است. از این رو است که تاکید داریم تا دولت کوچک شود.
7- فعالین اقتصادی باید به علم روز مجهز شوند و در عین حال سیستم خدمات دهنده و نظام بانکی ما هم باید برای آنها تبدیل به بستری امن شوند. از این طریق است که می توانیم انتظار داشته باشیم تا همگان ما را در سرمایه گذاری در حوزه اقتصاد مقاومتی یاری کنند.
8- به ناحق گفته می شود دولت مسئول اقتصاد مقاومتی است. عده ای هم از روی دشمنی مدام می پرسند که اجرای اقتصاد مقاومتی چه شد. باید همین جا اذعان کنم که اقتصاد مقاومتی مربوط به تمام قوا، نهادها و مردم است. باید از تمام فرصت ها استفاده کنیم تا همگان در اجرای اقتصاد مقاومتی کمک کنند.
9- یکی از چاره های اقتصاد مقاومتی این است که این اقتصاد مردمی شود. نماد اقتصاد مردمی هم همین، اصناف هستند. اصناف نهادهای کوچک هستند که به عنوان حلقه آخر اتصال میان تولیدات با مردم فعالیت می کنند. ما انتظار داریم تا این حلقه ها در بخش های تولیدات، کشاورزی و خدمات فعال تر از گذشته حرکت کنند.
10- چون اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و قوای سه گانه به همراه نیروهای مسلح مدعی اجرای آن هستند، می توانیم بگوییم که یک اجماع و اتحاد برای اجرای این ابلاغیه صورت گرفته است. مردم هم وقتی این اجماع را می بینند می خواهند که همراهی کنند. از این طریق است که می توانیم بگوییم اقتصاد مقاومتی اجرا خواهد شد.