صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با وجود تمدید قانون داماتو

شرکت‌های بین المللی با صنعت نفت ایران همکاری می کنند

قانون داماتو در حالی از سوی سنا و کنگره آمریکا تمدید شده است که شرکت‌هایی چون شل با امضای تفاهم نامه همکاری نفتی با ایران نشان دادند، علاقه مند به حضور در کشورمان هستند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, محمد قلی یوسفی، اقتصاددان با اشاره به امضای تفاهم‎نامه مطالعه دو میدان نفتی و یک میدان گازی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت شل، ایران را کشوری برخوردار از پتانسیل بالا برای جذب سرمایه خواند.
وی با اشاره به تهدیدهای آمریکا علیه ایران و تمدید قانون داماتو از سوی کنگره و سنای این کشور، اظهار کرد: ایران به همه تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است و حضور سرمایه گذاران خارجی در کشورمان و امضای تفاهم‎نامه های همکاری حاکی از عملکرد مناسب ایران است.
این اقتصاددان افزود: چنانچه قانون داماتو از سوی رئیس جمهوری آمریکا دوباره تمدید شود، اگر چه به صورت مستقیم نقض برجام نیست با این حال به صورت غیر مستقیم سرمایه گذاران را از حضور در کشورمان منع می کند و از این رو می تواند نقض کننده برجام باشد.
وی با بیان این که در هر حال کشورهای اروپایی طی این مدت نشان دادند که علاقه‎مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند، ادامه داد: باید حضور شل در ایران را به فال نیک بگیریم.
یوسفی گفت: سیاست‌های خوب آقای زنگنه و موضع گیری منطقی او درباره جذب سرمایه‌گذاری در صنعت نفت به گونه‌ای بود که این پیام را به شرکت‎های خارجی داد که ایران مایل به همکاری با همه شرکت هاست و خوشبختانه طی ماه‎های اخیر شاهد امضای تفاهمنامه های بین المللی با شرکت های خارجی بوده ایم.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در شرایط فعلی صنعت ایران برای توسعه و انتقال فناوری برای افزایش تولید به سرمایه گذاری نیاز دارد و سیاست وزارت نفت نیز مبتنی بر جذب سرمایه خارجی است.
در حالی که قانون تحریم ایران از سوی کنگره و سنای آمریکا تمدید شده است، عصر دیروز ( چهارشنبه، ١٧ آذر ماه) شرکت ملی نفت ایران تفاهمنامه مطالعه سه میدان آزادگان، یادآوران و میدان گازی کیش را با شرکت اروپایی شل منعقد کرد.
قانون تحریم ایران (Iran Sanction Act) یا ISA نام طرح پیشنهادی سناتور آلفونسو داماتو در مجلس سنای آمریکاست که در سال ١٩٩٦ با هدف تحریم بخش انرژی و صنعت نفت ایران به تصویب و به امضای رئیس جمهوری وقت آن، بیل کلینتون رسیده است و به قانون داماتو مشهور است.