صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

چگونگی ساخت فونداسیون برند برای استارتآپی جدید

اگر فکر میکنید که میتوانید لوگویی خوب طراحی کنید، در مورد برخی رنگها تصمیم گیری کنید، برخی موکاپها (mockups) را کنار هم بگذارید و آن را به عنوان «برند» استارتآپ جدیدتان اعلام کنید، سخت در اشتباه هستید. لازم است که بیشتر فکر کنید.
شروع کسب و کار، تلاش خودکاوانه محسوب می‌شود. به آینه نگاه کنید. شما چه کسی هستید؟ چه دغدغه‌هایی دارید؟ تیم شما چه کسانی هستند؟ آنها چه دغدغه‌هایی دارند؟ این کار ممکن است احمقانه به نظر برسد اما به حدی اهمیت دارد که باید برای ساخت فونداسیون برند خود در نظر بگیرید.
حتی اگر در حال راه‌اندازی پلتفرم تدارکات جمع‌آوری مواد زائد هستید یا چیزی مانند برق اپل یا نایک چشمتان را نمی‌گیرد، درک سوالات عمیق در مورد اینکه در قالب تیم چه کسی هستید و چرا این سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کنید، برای موفقیت شما حیاتی خواهد بود.
ارزش از نظر شما چیست؟
اگر پیش از این به فکر ایجاد فونداسیون برند خود نبوده‌اید، اکیداً توصیه می‌شود که این کار را تجربه کنید. به طور کلی، دبیر اجرایی شما و تیم‌تان را به جایی خوب خواهد برد و این آغاز روز یادگیری در مورد اینکه به عنوان تیم چه کسی هستید و در مجموع ارزش شما چگونه است، خواهد بود. این روند می‌تواند چیزهایی مثل صداقت، جاه‌طلبی، ثبات، مخاطره، سرگرمی، دوستی، حس کنجکاوی و غیره باشد.
در نتیجه، این ارزش‌های تیمی راهنمای ایجاد ارزش‌های اصلی شرکت شما خواهند بود که در ادامه بدان می‌پردازیم:
توصیف برند استارت‌آپتان به عنوان یک فرد
یکی دیگر از تمرین‌های مهم برای انجام این کار، شرح برندتان به عنوان یک فرد است. برای نمونه، اگر برند شما یک خانم است، چند ساله است؟ دوران کودکی‌اش چگونه بوده است؟ کجا زندگی می‌کند؟ دوستان او چه کسانی هستند؟ در میهمانی چه کارهایی انجام می‌دهد؟
برای نمونه
برند ما میانسال، فوق‌العاده سازمان‌یافته، قابل اعتماد و قابل اطمینان است. او خوش برخورد است، به خوبی گوش می‌کند و افکار زیادی برای به اشتراک گذاشتن در موضوعات بحث دارد. گاهی اوقات، پایان دادن یک مکالمه با او سخت است. او در کاراته کمربند قهوه‌ای دارد اما بسیاری افراد این مسئله را نمی‌دانند.
او عاشق شرکت در کنفرانس‌ها، ملاقات با مردم و یادگیری چیزهای جدید است. او در ماشین و هنگام رانندگی، مجدانه به پادکست‌ها گوش می‌کند زیرا از ترافیک متنفر است. او مردمی که نسبت به وقت او بی‌ملاحظه هستند خوشش نمی‌آید. به همین دلیل، در برخورد با مردم صبور است اما به شدت از اینکه به لحاظ شخصیتی متزلزل باشد گریزان است.
برند شما وعده‌هایتان محسوب می‌شود
در انتهای روز، ساخت برند با واژگان و تصاویر دشوار است، اما برند شما به «وعده‌ای» تبدیل می‌شود که به طور معمول به کارکنان، فروشندگان، سرمایه‌گذاران و مشتریان ارائه می‌شود. او مایل است به نخستین میهمانانی که آماده ترک مجلس هستند بپیوندد. آنچه افراد براساس رفتار شما انتظار دارند، به برندتان تبدیل می‌شوند.
عقیده بر این است که هنگامی که ارتباطات بصری و نوشتاری شما با خدمات و فرهنگ همراستا می‌شود نهایت قدرت را با شرکت تجربه می‌کنید. این روند، موجب توسعه وفاداری شده و اشتراک گذاری محصولات / خدمات را با دوستانتان آسان‌تر می‌سازد.
به هر روی، شمشیری دو لبه نیز محسوب می‌شود. مشابه زندگی واقع، اگر برندی خلف وعده کند، اعتماد از بین می‌رود و ایجاد دوباره آن کار آسانی نیست.
ارزش‌های اصلی
با در نظر گرفتن تمام موارد فوق، باید تیم خود را با مجموعه‌ای از ارزش‌های اصلی گسترش دهید:
برای نمونه، در اینجا به ارزش‌های اصلی Zappos Family اشاره شده است:
تحویل WOW از طریق خدمات
تغییر راهبرد
ایجاد سرگمی و تفریحات کوچک
ماجراجویی، خلاقیت و فکر باز
به دنبال رشد و یادگیری
ایجاد روابط آزاد و صادقانه
ایجاد تیم مثبت
انجام بیشترین کار با کمترین
پرحرارت و مصمم بودن
فروتنی
البته این ارزش‌ها به صورت کلمه واحد بی‌معنی هستند مگر اینکه با آنچه که در قبل آمده و به مرور زمان سازگاری یابد.
تابلو گرایشات (MOODBOARD)
به عنوان مرحله نهایی گسترش فونداسیون برند اولیه خود، مجموعه‌ای از تصاویر و رنگ‌ها را کنار هم بگذارید تا به نقطه فکری در جهت صحیح برسید. این به معنای الهام بخشیدن به توسعه رنگ های واقعی برند و عناصر بصری است.
در اینجا نمونه‌ای ذکر شده است:
تابلوگرایشات، به ما ایده‌ای از آنچه که می‌خواهیم به عنوان رنگ فونداسیون و رنگ لهجه‌ها پیشنهاد دهیم، ارائه می‌کند، اینکه می‌خواهیم دفتر ما چگونه به نظر بیاید، چه نوع عناصر UI در نرم‌افزارهای موبایل / وب خود بگذاریم و غیره را پیشنهاد می‌کند.
با فونداسیونی از تابلوگرایشات، ارزش‌ها و برندهای شخصیتی می‌توانید به نام، لوگو و سایر عناصر بصری استارت‌آپ توجه کنید.