صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهر تهران عنوان کرد

سیاست‌زدگی مانع از رسیدن نظام مدیریت فرهنگی به اهداف متعالی

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسه هم‌اندیشی نویسندگان و شاعران در خصوص تبیین برنامه پنج ساله سوم شهر تهران گفت: به عقیده اصحاب قلم سیاست‌زدگی در مدیریت‌های فرهنگی کشور باعث شده نظام مدیریت فرهنگی به اهداف متعالی خود دست پیدا نکند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، بابک نگاهداری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: یکی از گروه‌های مرجع که در شکل‌گیری ذائقه شهروندان در امور فرهنگی نقش بسزایی دارد بی‌تردید اصحاب قلم هستند. مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز در جهت بهره‌گیری از نظرات گروه‌های مرجع برای تبیین برنامه پنج ساله سوم شهر تهران از نظرات این گروه‌ها استفاده می‌کند. بر همین اساس نشست هم‌اندیشی با نویسندگان و شاعران برگزار شد تا از رویکردها و پیشنهادات فرهنگی آن‌ها در حوزه توسعه فرهنگی کلانشهر تهران استفاده شود.
وی افزود: رویکرد مشترک اصحاب قلم در این جلسه سیاست‌زدگی در مدیریت‌های فرهنگی بود و پرهیز از سیاست‌زدگی در مدیریت فرهنگی مورد تأکید همه افراد حاضر در جلسه بود.
رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در تشریح رویکرد اصحاب قلم، به موضوع هویت و میراث فرهنگی شهر تهران اشاره کرد و افزود: در این جلسه برداشت این بود که ساخت‌ و سازهای فراوان و توسعه کالبدی شهر تهران در برخی جاها به هویت تاریخی و میراث فرهنگی شهر لطمه وارد کرده و باید در برنامه سوم توسعه شهر تهران الزام قانونی برای حفظ هویت‌های تاریخی و همچنین معرفی و اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص هریک از مصادیق هویتی شهر و آثار تاریخی و همچنین شخصیت‌های بزرگ شهر انجام شود. بی‌تردید این اطلاع‌رسانی به ویژه در خصوص شخصیت‌های فرهیخته و برجسته شهر تهران باید در دوران معاصر و همچنین دوره‌های تاریخی مورد توجه قرار گیرد.
وی معرفی شخصیت‌های بزرگ شهر تهران به نسل جوان را یکی از الزامات توسعه فرهنگی و حفظ سرمایه‌های انسانی از نگاه شاعران و نویسندگان حاضر در جلسه دانست و افزود: قطعاً معرفی افراد برجسته و بزرگان شهر می‌تواند گام موثری در حفظ هویت ملی‌، ایرانی و اسلامی شهر تهران داشته باشد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عقیده شاعران و نویسندگان حاضر در جلسه در خصوص ضرورت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری اشاره کرد و ادامه داد: مدیریت یکپارچه شهر یک ضرورت اصلی برای حفظ و هویت تاریخی و مدیریت فرهنگی شهر تهران است که در زمره درخواست‌های اصحاب قلم نیز قرار دارد لذا در این جلسه درخواست شد دولت لایحه مدیریت یکپارچه شهری را با اولویت بیشتری در دستور کار قرار دهد تا درراستای اجرای مدیریت یکپارچه شهری مدیریت فرهنگی بهتری در شهر اعمال شود.
نگاهداری تأکید کرد: مردمی سازی فعالیت‌ها یکی از تأکیدات شهردار تهران در تبیین برنامه پنج‌ساله سوم شهر تهران است که در ذیل این مردمی‌سازی باید در حوزه‌های اقتصاد شهری و فعالیت‌های فرهنگی با جذب مشارکت‌های مردمی برنامه‌های مدونی برای فعالیت‌های فرهنگی اتخاذ شود. درحقیقت توجه به ذائقه مردم باید در این برنامه اهمیت بارزی پیدا کند تا مردمی‌سازی به درستی انجام شود و اگر مولفه‌های این ذائقه دارای چالش‌هایی است بتوانیم به سمت بهبود این مولفه‌ها حرکت کنیم تا در برنامه سوم با یک نیازسنجی بتوانیم برنامه‌هایی را تبیین کنیم که به صورت متمرکز مردمی‌سازی شده‌اند.