صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یورو به کمتر از 1/1 دلار رسید

یونان در آستانه ورشکستگی

در حالی‌که دولت یونان در ادامه بحران اقتصادی آن کشور و قوت گرفتن احتمال خروج آن از واحد پول اروپایی، تدابیری مانند «کنترل سرمایه» را در پیش گرفته، بهای یورو صبح دوشنبه در بازارهای آسیا به زیر 1/1 دلار رسید.

با باز شدن بازارهای آسیایی در صبح روز دوشنبه، هشتم تیرماه، یورو به 0952/1 دلار سقوط کرد. بهای پیشین آن 1160/1 دلار، روز جمعه در نیویورک بود. البته در توکیو یورو در اواسط صبح کمی افزایش بها نشان داده است. بهای ین ژاپن هم در مقابل یورو و هم درمقابل دلار افزایش داشته است.
الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان، خواستار همه‌پرسی در پنجم ژوئیه شده است که رای آن مربوط به برنامه اصلاحات اقتصادی در مقابل کمک مالی است.
در عین حال گزارش‌ها از آتن حاکی است که دولت از آغاز هفته میلادی جاری رو به پیش گرفتن تدابیری مانند «کنترل سرمایه» می‌آورد. بانک‌ها نیز تعطیل اعلام شده‌اند. به گزارش رویترز، انتظار می‌رود بانک‌ها تمام هفته پیش‌روی میلادی را در آن کشور تعطیل باشند. در عین حال محدودیت دریافت پول نقد از خودپردازها به ۶۰ یورو در روز کاهش یافته است. خودپردازها از روز سه‌شنبه فعال خواهند شد. «کنترل سرمایه» احتمالا برای چندین ماه به درازا خواهد کشید.
کنترل سرمایه، تدابیری مانند محدودیت‌های مالی، مالیات بر معاملات یا برخی ممنوعیت‌های آشکار است که دولت‌ها برای کنترل جریان بازارهای مالی در حساب دارایی (میزان سرمایه در اختیار) در پیش می‌گیرند. در همین رابطه پس از آنکه بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفت میزان کمک اضطراری به یونان را افزایش ندهد، دولت یونان تایید کرد که بانک‌های این کشور در تمام طول هفته تعطیل خواهند ماند.
این درحالی است که فرانسه و آلمان می‌گویند اگر یونان حاضر باشد به میز مذاکره بازگردد، آنها نیز مایل به ادامه مذاکرات برای رسیدن به توافق هستند. سخنگوی آنگلا مرکل گفت صدراعظم آلمان برای گفتگو با آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان آمادگی دارد. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز گفته است «هنوز چندین ساعت به پایان قطعی مذاکرات» به‌ویژه درباره موضوع تمدید فرصت یونان برای پرداخت بدهی باقی مانده است. یونان باید  امروزیک قسط  6/1 میلیارد یورویی به صندوق بین‌المللی پول بپردازد، همان روزی که برنامه پرداخت وام تازه در قالب یک طرح نجات مالی به این کشور منقضی می‌شود.
مذاکره بین یونان و کشورهای حوزه یورو درباره تمدید مهلت بازپرداخت وام‌های یونان روز شنبه بی‌نتیجه خاتمه یافت. به این ترتیب یونان یک قدم بیشتر با خطر خروج از حوزه یورو مواجه شده است.
پس از آن آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد پیشنهاد وام‌دهندگان مبنی بر کاهش هزینه‌های دولتی (از جمله کاهش حقوق بازنشستگی) را در روز  ۵ ژوئیه به همه‌پرسی می‌گذارد.
در همین حال اتحادیه اروپا قصد دارد آخرین پیشنهاد خود را به یونان در رابطه با وضعیت بدهی‌های این کشور ارائه کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در همین رابطه امشب «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا، آخرین پیشنهاد خود را برای جلوگیری از سقوط یونان ارائه می‌کند.
در همین حال دیگر مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که با وجود شکست مذاکرات هفته گذشته امکان از سرگیری گفتگوها با آتن بر سر بدهی‌های یونان وجود دارد.
صندوق بین‌المللی پول، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا تنها در صورت پذیرفتن شروطی مشخص حاضر به ادامه کمک مالی به یونان هستند، از جمله صرفه‌جویی و اصلاح ساختارهای اقتصادی. این کشور باید تا  امروز سه‌شنبه (۳۰ ژوئن / ۹ تیر) یکی از اقساط خود بالغ بر ۶ / ۱ میلیارد یورو را به صندوق بین‌المللی پول بازپرداخت کند.
یونان از جمله نخستین کشورهای اروپایی بود که به‌واسطه بحران مالی گرفتار شد اما با وجود اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی و دریافت وام‌های بین‌المللی هنوز نتوانسته بر مشکلات خود چیره شود.