پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

تاج گل‌های میلیونی مراسم عزا

صنعت گل و گیاه یکی از پرمنفعت‌ترین و سودده‌ترین صنایع در تمام دنیاست اما متاسفانه درکشور ما باوجود اینکه ایران را به عنوان کشور چهار فصل می‌شناسند،

شایلی قرایی
 در صنعت گل و گیاه جایگاه مناسبی نداریم و در مقوله صادرات این حوزه نیز اقبال قابل توجهی وجود ندارد و در رقابت با دنیا در رده‌های پایینی قرار داریم.
از سوی دیگر، ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فردش، تونایی چندانی در استفاده از بازارهای برون‌مرزی و پرسود گل و گیاه ندارد و به علت عدم حضور گل ایرانی در بازارهای برون‌مرزی و نبود کشش داخلی، روزانه میلیون‌ها شاخه گل دور ریخته می‌شود.
قیمت بعضی از گل‌ها در بازار ایران گران‌تر از بازار‌های بین‌المللی است چراکه عرضه کم و تقاضا زیاد است و البته باید به تولید انبوه برسند و در بازارهای بین‌المللی از سایر کشورها در امر عرضه گل عقب مانده‌ایم و تولید‌کننده‌ها قادر به رقابت با کشورهای خارجی نیستند. علاوه بر این، باید به بسته‌بندی محصولات نیز رسیدگی و همچنین بازاریابی شود تا ببینیم در کشورهای مختلف به چه انواعی از گل نیاز است تا تولید به آن سمت سوق داده شود. برای بازاریابی باید در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور یافت و بازارهای خارجی را شناخت. اکنون مدتی است که برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور پیدا کنیم ولی باید حضور خود را در این نمایشگاه‌ها بیشتر کنیم تا ضمن شناسایی بازارهای مختلف، محصولات کشور خود را نیز معرفی کنیم.
سرانه خرید گل هر ایرانی سالانه 7 تا ۱۰ شاخه گل
اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه گل و گیاه ایران
امروزه و با توجه به وضعیت نه چندان مناسب صنعت گل در کشور، تا 60 درصد از گل‌هایی که در ایران تولید می‌شود از بین می‌رود.
بازار گل ما در رکود است. این را نمی‌شود کتمان کرد. گل را نمی‌شود انبار کرد چون قابلیت این کار وجود ندارد. در شرایط ایده‌ال می‌توانیم تا پنج روز در انبار از آنها محافظت کنیم که بازهم متاسفانه با توجه به نبود بازار مناسب، گل‌های تولید شده در حال از بین رفتن هستند. از سوی دیگر، ما صادرات گل به‌صورت شاخه‌ای نداریم چراکه به لحاظ قیمتی نمی‌توانیم با بازارهای دنیا رقابت داشته باشیم به این دلیل که قیمت تمام شده برای ما بالاتر از استاندارد جهانی است و باید در داخل هزینه‌هایی همچون حمل‌ونقل برای گل‌فروشان و تولیدکنندگان پرداخت و علاوه بر این دولت هیچ‌گونه تسهیلاتی در اختیار این حوزه قرار نمی‌دهد. مهم‌تر از همه اینکه ما نسبت به بسته‌بندی گل از استانداردهای جهانی عقب‌تر هستیم و در رابطه با مباحث گمرکی نیز مشکلات هزینه‌ای داریم. پس شرایط صادرات گل را نداریم، هرچند که تولید باغداران داخلی با کشورهای خارجی برابری می‌کند و گلخانه‌های خوبی در ایران وجود دارد. در حال حاضر سرانه خرید گل برای هر ایرانی سالانه 7 تا ۱۰ شاخه گل است، درحالی که در اروپا این میزان به ۱۵۰ شاخه گل برای هر نفر می‌رسد.
در برخی موارد 5-4 میلیون برای تاج گل عزا پرداخت می شود
امین ابراهیمی، گلفروش و گلخانه‌دار
خیلی صریح بگویم این روزها گل در سبد هزینه خانوار هیچ جایی ندارد. کسی دیگر گل به آن صورت نمی‌خرد. سر چهارراه ها احتمالا  دیده‌اید  همه جا و همه نوع آدمی گل می‌فروشند. ولی کو خریدار؟ حتما باید مجلس عزا باشد تا ما گل‌هایی را که رنگ‌های آن در هیچ جای جهان نظیرش را نمی‌بینید، با ربان‌های مشکی تزئین کنیم. البته در مراسم عروسی هم از گل استقبال می شود ولی من خودم به عنوان یک گل‌فروش می‌گویم که خرید گل برای مراسم عزا بیشتر است چون همه ترجیح می‌دهند به عروس و داماد هدیه نقدی بدهند زیرا بیشتر به چشم می‌آید اما انگار برای مراسم سوگواری چاره‌ای نیست جز اهدای گل.
مشتری داشته‌ایم که تا یک میلیون و نیم و در برخی موارد تا 4 و 5 میلیون تومان برای تاج گل عزا پرداخت کرده است. همین را برای عروسی بخواهد بخرد، ترجیح می‌دهد سکه کادو بدهد.
همچنین بیشتر از نصف گل‌هایی که در مغازه داریم، پژمرده می‌شوند و به ناچار در سطل زباله می‌اندازیم. ساعت کاری ما از 7 صبح تا 10 شب است و  یکسره کار می‌کنیم. مردم می‌گویند قیمت گل بالاست ولی در شرایط فعلی، اگر گل را به قیمت پایین‌تر از این بفروشیم، اصلا به‌صرفه نیست. گرچه الان هم کسب و کارمان تعریفی ندارد.
همه گل فروش شده‌اند
مینو امامی، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی
به عقیده من بازار گل از جمله بازارها و کسب کارهایی است که با مناسبت‌ها و اعیاد رونق بیشتری دارد اما با این حال باز هم مشکلات دیگری در این حوزه وجود دارد. کاری به بحث صادرات یا تولید نداریم. بحث مفصلی است که در این مجمل نمی‌گنجد. مشکل بازار در حال حاضر دستفروشان گل هستند. در نزدیکی ایام عید که بازار خوبی به وجود می‌آید، شاهد هستیم که همه کار خود را رها می‌کنند و به فروش گل و گیاه روی می‌آورند. علاوه بر آن برخی نیز دستفروشی می‌کنند. شاید با دستفروشان نتوان مقابله کرد اما می‌توان با واحدهای صنفی و قانونی که در ایام رونق گرفتن بازار در مقابل مغازه خود بساط می‌کنند، برخوردهای نظارتی انجام داد.