صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه طلا و جواهر از کاهش تقاضا برای خرید طلا در ماه رمضان می​گوید

سرمایه ای جذب بازار طلا نمی​شود

درحال حاضر با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان بازار خرید و فروش طلا رونقی ندارد ولی پیش‌بینی می‌شود بعد از ماه رمضان رونق به بازار برگردد ولی تغییرات قیمتی خاصی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در این باره در گفتگو با «کسب و کار» گفت: معمولا در ماه مبارک رمضان با کاهش تقاضا روبه‌رو هستیم و با توجه به اینکه عرضه و تقاضا متعادل است، می‌توان گفت که بازار باثباتی را پیش‌رو داریم.
محمد کشتی‌آرای در پاسخ به اینکه با توجه به نزدیک‌ شدن به ماه مبارک رمضان آیا تاثیراتی را در بازار طلا و سکه شاهد خواهیم بود؟ اظهار کرد: در این ایام میزان تقاضا کاهش می‌یابد و تا بعد از ماه مبارک رمضان معمولا نوسانی را در بازار شاهد نخواهیم بود.
کشتی‌آرای با اشاره به رونق بازار طلا در فصل تابستان نیز گفت: معمولا فصل تابستان بهترین فصل رونق کار در همه ابعاد است و به نظر می‌رسد از اواسط ماه مبارک رمضان بازارها فعال شوند و رونق بیشتری بگیرند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: با پایان فصل امتحانات درگیری خانواده‌ها درباره مسائل امتحانات دانش‌آموزان کمتر می‌شود و این تابستان بهترین فرصت برای خرید و فروش طلا به شمار می‌رود. همچنین مناسبت‌های خوبی در پیش رو داریم و امیدوارم این مناسبت‌ها رونق بیشتری را به بازار دهد.
صاحبان سرمایه برای انتقال پول به بازار طلا انگیزه ندارند
رئیس اتحادیه طلا و جواهر همچنین در ادامه اظهار داشت: با گذشت چندین هفته از مصوبه شورای پول و اعتبار و کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی، انگیزه‌ای برای هدایت صاحبان سرمایه و انتقال پول‌هایشان به بازار طلا ایجاد نشد.
محمد کشتی‌آرای درباره تاثیر کاهش 2درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی بر بازار طلا، افزود: هرچند نرخ سود سپرده‌ها براساس مصوبه شورای پول و اعتبار دو درصد کاهش یافت اما این نرخ هنوز از نرخ تورم بالاتر است و به همین دلیل رغبت سپرده‌گذاری در بانک‌ها بالاست. وی اظهار داشت: علاوه‌بر این قیمت طلا در بازارهای داخلی و جهانی در دو سال گذشته نوسان چندانی نداشته به‌طوری‌که این بازار نیز جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارد.

منابع مالی به سمت سوددهی سوق می‌یابد
وی با بیان آنکه منابع مالی به سمتی سوق می‌یابد که سوددهی داشته باشد، ادامه داد: بازار طلا در دو سال گذشته پارامتر سوددهی را از دست داده و به همین دلیل سرمایه‌ای به این بازار جذب نمی‌شود.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر، گفت: علاوه بر بازار طلا، بازار سکه نیز در دو سال گذشته نوسانات محدودی داشته به همین دلیل سرمایه‌گذاری در بازار سکه نیز کاهش یافته است.
کشتی‌آرای با بیان آنکه، سرمایه‌گذاران از بازار سکه سودی عایدشان نشده است، اظهار داشت: این درحالی است که سپرده‌گذاری در بانک‌ها و موسسات مالی سود مناسبی عاید سپرده‌گذاران می‌کند.
وی تصریح کرد: در دو سال گذشته هیچ سرمایه چشمگیری به بازار طلا وارد نشده و کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز باعث جذب سرمایه‌ها به این بازار نخواهد شد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان آنکه نوسان قیمت طلا در دو تا سه سال گذشته در بازار طلا عادی بوده، افزود: بعید است سرمایه‌ها از بانک‌ها خارج شود ضمن آنکه قراردادهای قبلی بانک‌ها برای سپرده‌ها هنوز به قوت خود باقی است.  وی با بیان اینکه بازار طلا در سال‌های گذشته با رکود شدیدی مواجه شده است، گفت: بازدهی پایین این بازار سبب شده هم سهم مصرف‌کنندگان این بازار و هم تولیدکنندگان مصنوعات طلا در کشور کاهش یابد.
کشتی‌آرای تصریح کرد: میزان رکود در بازار طلا و سکه به میزانی است که بانک مرکزی دیگر در بانک کارگشایی حراج سکه انجام نمی‌دهد زیرا دیگر نیازی به حراج نیست.
وی یادآور می‌شود که شورای پول و اعتبار در مصوبه خود برخی از 4 شرط بانک‌ها را در تعیین نرخ سود بانکی تامین کرده است. براساس مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله 20 درصد، نرخ سود تسهیلات بانکی برای عقود مشارکتی 24 درصد و نرخ سود عقود مبادله‌ای 21 درصد تعیین شد.