صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتاق اصناف ایران:

تولیدات ۵۰ هزار بنگاه صنفی قابلیت برند شدن دارند

اجلاس ماهانه اتاق اصناف تهران با حضور روسای اتحادیه‌های صنفی درحالی برگزار شد که بیشترین بحث‌های آن به طرح ادغام اتحادیه‌های صنفی و قاچاق اختصاص داشت.

گروه اصناف
در این اجلاس پس از اظهارنظر روسای اتحادیه‌های صنفی و اعضای هیات رئیسه، رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به برگزاری اجلاس اتاق اصناف در حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و نظرش بر موافقت با اجرای قانون به شرط اخذ و اجرای اظهارنظر کارشناسی روسای اتحادیه‌های صنفی تاکید کرد: تاکنون هیچ سندی درباره تعداد اتحادیه‌ها در راستای ادغام اتحادیه‌های صنفی از سوی اتاق اصناف تهران امضا نشده است.
علی فاضلی با اشاره به اینکه باید همواره در جهتی گام برداریم که با قضاوت مثبت آیندگان مواجه شویم، گفت: براساس تعاملات صورت گرفته با دولت تاکنون دو مصوبه و عضویت در چهار کار گروه وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اصناف داشته‌ایم. وی تصریح کرد: اتاق اصناف برای نخستین بار  در تاریخ اقتصاد کشور در حال حاضر عضو شورایعالی کار و همچنین شورایعالی تامین اجتماعی شده است. فاضلی افزود: برای اینکه صدور مجوز برای فعالیت انجمن‌ها با هماهنگی اصناف باشد، تشکیل و صدور مجوز انجمن‌های متقاضی فعالیت و همچنین ساماندهی آنها، کارگروه بین وزارتخانه و اتاق اصناف شکل می‌گیرد.
رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه کارهای انجام شده زیرساختی است، تاکید کرد: نخستین دستاورد عضویت اتاق اصناف در کارگروه اقتصاد مقاومتی، ارائه برنامه بسته تسهیلات بانکی به اصناف است. وی با بیان اینکه روسای ۸۳۰۰ اتحادیه صنفی در کشور مخالف برخورد با قاچاق نیستند، گفت: آسیب قاچاق بر اصناف تاثیرگذارتر از سایر بخش‌هاست؛ با مسیری که فرایند ورود کالای قاچاق طی می‌کند، برخوردی نمی‌شود اما می‌خواهند فقط با اصناف برخورد کنند.
فاضلی خاطرنشان ساخت: کدام عاقلی جنگ را در خانواده انجام می‌دهد. بازار ناموس شهر است؛ برخورد با قاچاق را به بازار آورده‌اند درحالی که امر مقام معظم رهبری، برخورد با لنج‌ها و دیگر مبادی ورود کالای قاچاق است؛ این در حالیست که اصناف شاید ۵ درصد در قاچاق و آن هم در بخش توزیع نقش داشته باشند.
فاضلی: مجتمع‌های تجاری ساخته شده با الگوهای جهانی فاصله دارد
رئیس اتاق اصناف ایران همچنین اعلام کرد: از حدود ۶۶۰ هزار واحد صنفی تولیدی کشور، تولیدات حداقل ۵۰ هزار واحد قابلیت برند شدن دارند.
علی فاضلی در جلسه  هم‌اندیشی «تحلیل جایگاه مجتمع‌های چندمنظوره در فرهنگ‌سازی و ترویج الگوهای رفتاری و مصرفی اصناف و مردم منطبق با موازین اسلامی- ایرانی»  که با حضور حداد عادل مشاور مقام معظم رهبری، آل‌اسحاق پیشکسوت بخش بازرگانی و تجارت و همچنین شماری از مدیران دانشگاه‌ها و صاحبان مجتمع‌های تجاری برگزار شد، بر لزوم حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکید کرد.
وی در این هم‌اندیشی که با محوریت الگوی مصرف ایرانی و اسلامی برگزار شد، با اشاره به گسترش ساخت مجتمع‌های تجاری در کشور گفت: هرچند مجتمع‌های تجاری ساخته شده در سال‌های گذشته با الگوهای جهانی فاصله دارد اما در چهار سال گذشته در راستای اهداف تعریف شده در حال ساخت است ، ضمن اینکه گسترش شهرنشینی ایجاب می‌کند این ساختار را بپذیریم. فاضلی با بیان اینکه مجتمع‌های تجاری می‌توانند به نمایشگاه‌های دائمی تولیدات بنگاه‌های صنفی تولیدی تبدیل شوند، تصریح کرد: رشد مجتمع‌های تجاری سبب تعطیلی واحدهای کوچک نخواهد شد. وی افزود: مجموعه تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده از گسترش مجتمع‌های تجاری سود خواهد برد اما علمی کردن فعالیت آنها با ایجاد مراکز آموزشی، کمبودها را برطرف خواهد کرد. فاضلی اظهار کرد: چنانچه ایجاد مجتمع‌های تجاری مبتنی بر اصول علمی باشد، حتی ذائقه مصرف‌کنندگان را به سمت استفاده از تولیدات داخلی سوق خواهد داد. رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه یکی از کمبودهای اصناف موضوع آموزش است، گفت: نظام آموزشی در تمام واحدهای صنفی به‌ویژه بنگاه‌های تولیدی و خدماتی تقویت و گسترش خواهد یافت. فاضلی افزود: بحث آموزش در حدود ۸۰۰ هزار بنگاه صنفی در بخش تعمیر و نگهداری نیازی  جدی است اما به دلیل وجود نگاه سنتی حاکم بر این بخش، تاکنون نتوانسته‌ایم نظام آموزشی را در این بخش عملی کنیم.
به گفته وی، در حال حاضر برای بخشی از صنوف از طریق اتحادیه‌های مربوطه، مراکز علمی- کاربردی برای ارتقای سطح علمی اعضای صنف ایجاد شده است. وی اصناف کشور را یک مجموعه عظیم اقتصادی ذکر کرد و گفت: حدود ۹۰ درصد تولیدات داخلی کشور و ۷۵ درصد کالاهای وارداتی از طریق شبکه اصناف توزیع می‌شود.
حدادعادل: مجتمع‌های تجاری را به مرکزی برای ترویج  الگوی درست مصرف تبدیل کنید
غلامعلی حدادعادل، مشاور مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این همایش از آمادگی فرهنگستان با همکاری سازندگان مجتمع‌های تجاری برای نامگذاری آنها خبر داد و گفت: کارگروهی برای این منظور تشکیل و تصویب شد که ابلاغ واژگان جدید را در دستور کار قرار می‌دهد. وی افزود: امروز رهبری از ملت برای تحقق اندیشه اقتصاد مقاومتی درخواست همکاری دارد و همه ما که در گروه تولیدکننده یا مصرف‌کننده هستیم، در این مسیر وظیفه داریم.
حدادعادل ادامه داد: نخستین فروشگاه بزرگ ایران در سال ۱۳۳۶ به نام فردوسی افتتاح شد و آنقدر مهم بود که وزارت پست و تلگراف آن زمان برایش یک تمبر یادبود منتشر کرد. حدادعادل ابراز امیدواری کرد بهره‌برداری از مجتمع‌های بزرگ تجاری و چندمنظوره منجر به تحقق اقتصاد مقاومتی و استقرار الگوی درست مصرف ایرانی  اسلامی در خانواده‌ها شود چون مدیریت متمرکز مجتمع‌های تجاری بزرگ می‌تواند باعث شکل‌گیری فرهنگ صحیح شود.
آل‌اسحاق: توجه به واحدهای کوچک و متوسط تولیدی ضروری است
یحیی آل‌اسحاق، پیشکسوت بخش تجارت و بازرگانی نیز در این مراسم گفت: برگزار‌کنندگان این مراسم به‌خوبی توانسته‌اند با تلفیقی از مباحث تخصصی اقتصادی در حوزه کار و اصناف با بحث آموزش و پرورش، فضایی معنوی با ادبیات متناسب جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند.
وی افزود: شاید در بدو ورود دیدن اصناف در کنار مجتمع‌سازی تجاری حکایت از تضاد منافع داشته باشد اما این همایش می‌خواهد تضاد موجود را به تفاهم و همکاری تبدیل کند.
 آل‌اسحاق ادامه داد: سهم صنایع کوچک و متوسط از واحدهایی که از وزارت صنعت مجوز بهره‌برداری گرفته‌اند، حدود ۹۶ درصد است و بیش از ۵۳ درصد از اشتغال کشور و ۵۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌های کشور و ۳۳ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در گرو فعالیت  همین واحدهای تولیدی است اما سهم آنها از تسهیلات نظام بانکی کمتر از ۱۰ درصد است بنابراین توجه به واحدهای کوچک و متوسط تولیدی یک ضرورت در واقعیت‌های اقتصادی  کشور است.