سه شنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نماینده افغانستان در اسکار به جشنواره فیلم فجر می‌آید

جمشید محمودی فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم ˝رفتن˝ از احتمال نمایش این فیلم در جشنواره فجر امسال خبر داد.
جمشید محمودی به همراه برادرش نوید دو سال پیش با فیلم "چند متر مکعب عشق" خوش درخشیدند و فیلم آن‌ها نماینده افغانستان در اسکار بود. اکنون "رفتن" تازه‌ترین ساخته این دو برادر هم به عنوان نماینده افغانستان در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان معرفی شده است.
جمشید محمودی تهیه‌کننده و نویسنده فیلمنامه "رفتن" درباره معرفی این فیلم به عنوان نماینده سینمای افغانستان در اسکار و همچنین اکران این فیلم در داخل کشور اظهار کرد: "رفتن" سال گذشته مهرماه کلید زده شد و مراحل فنی‌اش کمی طول کشید، به همین دلیل هم نتوانست در جشنواره فیلم فجر سال گذشته حضور داشته باشد. بنابراین تلاشمان این است که در جشنواره فیلم فجر امسال حضور داشته باشیم. چون جشنواره فیلم فجر سال گذشته را از دست دادیم و به دلیل اینکه این فیلم به کارگردانی برادرم نوید ساخته شده است در بخش مسابقه جشنواره فیلم بوسان اولین حضور و اکران این فیلم رقم می‌خورد و خوشحالیم در میان 11 فیلم آسیایی شرکت‌کننده هستیم. برای اکران در ایران، هنوز برنامه خاصی نداریم و هردو با هم تصمیم می‌گیریم که چه زمانی بعد از جشنواره در داخل کشور این فیلم اکران شود.
محمودی همچنین درباره ساخت فیلمی درباره مهاجران افغان عنوان کرد: به دلیل اینکه اصالت ما افغان است، همواره یک دغدغه‌هایی نسبت به مهاجران افغان داریم، ولی الزامی بر آن نیست که همیشه این‌گونه باشد و شاید قصه بعدی که برای فیلممان انتخاب می‌کنیم موضوع دیگری باشد که ربطی به مهاجران افغان ندارد.
کارگردان" چند متر مکعب عشق" در ادامه درباره محیا شدن فضای لازم برای فیلمسازی در افغانستان بیان کرد: تقریباً با فیلم "چند متر مکعب عشق" جریانی برای ما راه افتاد و در افغانستان فضای کاری برایمان مهیا شد. از آنجایی که همواره چند طرح آماده برای ساخت دارم، الان هم قصه‌ای دارم که بتوانم در افغانستان کار کنم، اما منتظر هستم تا شرایط فراهم شود و امنیت بیشتری در کشور وجود داشته باشد و بتوان مطمئن فیلم ساخت. چرا که نمی‌شود عجله‌ای و با یک تیم کوچک این کار را انجام داد. در نتیجه هر زمان احساس کنم شرایط مهیاست، قطعاً در افغانستان فیلم می‌سازم.
جمشید محمودی
وی با اشاره به اینکه اولین اکران رسمی فیلم"رفتن" در جشنواره بوسان است، درباره موفقیت این فیلم در اسکار 2017 گفت: پیش‌بینی را به بعد از جشنواره بوسان موکول می‌کنم، چرا که اولین اکران فیلم و رونمایی رسمی از آن در این جشنواره رقم می‌خورد و آنجاست که بازخوردها را می‌توان دید و نظر منتقدان را بررسی کرد بعد درباره عملکرد این فیلم در اسکار هم پیش‌بینی داشت.
این هنرمند جوان درباره حضور بازیگران چهره ایرانی در فیلم "رفتن" اظهار کرد: در "رفتن" دو بازیگر اصلی فیلم نابازیگر هستند و برای اولین بار جلوی دوربین قرار گرفتند و هر دو اصالت افغان دارند. در کنار این دو بهرنگ علوی، نازنین بیاتی و شمس لنگرودی نیز حضور افتخاری دارند و خیلی به ما محبت کردند. آن هم به این دلیل است که فیلم بتواند راحت‌تر به مخاطبی که در ایران است شناسانده شود. در واقع این دوستان با حضورشان به ما کمک کردند تا فیلم را راحت‌تر به مخاطب معرفی کنیم.
محمودی در ادامه درباره استفاده از صدای خوانندگان مطرحی چون بنیامین در تیتراژ فیلم و تأثیر آن در جذب مخاطب نیز گفت: واقعاً هنوز تصمیمی دراین‌باره نگرفتیم، ولی روی آن فکر می‌کنیم. همه این موضوعات به بازخورد مخاطب در کشور بازمی‌گردد و چون دغدغه فیلم مانند "چند متر مکعب عشق" موضوعی انسانی است، قطعاً خود فیلم می‌تواند جای خود را میان مخاطبان باز کند. تمام این حدس و گمان‌ها به بعد از جشنواره بازمی‌گردد و بعد از آن راحت‌تر می‌توان روی این موضوعات فکر کرد و تصمیم گرفت.
محمودی که این روزها روی فیلمنامه‌ای به نام "شکستن همزمان 20 استخوان" کار می‌کند، درباره این پروژه کار می‌کند، گفت: فیلم در ژانر اجتماعی خواهد بود و تلاش داریم آن را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کنیم.
برنده بهترین کارگردانی جشن هفدهم خانه سینما درباره حال و روز امروز سینمای ایران نیز عنوان کرد: من حالم با امروز سینمای ایران، بسیار خوب است و احساس می‌کنم این سینما بعد از سال‌ها توانست در دل مخاطب به شدت و جدی جای باز کند. امسال خیلی‌ها به سینما آمدند و مخاطب آن بودند و در کنار موفقیت‌های همیشگی سینمای ایران در جشنواره‌ها که امسال هم ادامه پیدا کرد و بزرگ‌ترین آن هم فستیوال کن و جایزه آقای فرهادی بود، توانست با مخاطب هم ارتباط جدی برقرار کند و این حال من را نسبت به سینمای حال حاضر خوب می‌کند.
وی ادامه داد: فضای فیلمسازی به نسبت چند سال گذشته برای جوانان فیلمساز بسیار بهتر شده است، هر سال در فیلم‌های جشنواره چهره‌های بسیاری دیده می‌شوند که مشتاقانه با جوانان کار می‌کنند. چرا که جوانان فعال در سینمای ایران با حرف‌های تازه و فرم‌های تازه مشغول کار هستند و فیلمسازانی هستند که به جز محتوای جدید، با فرم‌های جدید به سینما می‌آیند. بنابراین بازیگران نیز وقتی این فضای جدید را می‌بینند قطعاً از آن استقبال می‌کنند چراکه تجربه کردن در فضاهای جدید همیشه جذاب بوده است. به همین دلیل در اثر هر کارگردان فیلم اولی، چند بازیگر چهره را هم می‌بینید.
محمودی در خاتمه گفت: آرزوی موفقیت برای سینمای ایران و برای فیلم "رفتن" دارم و امیدوارم بتواند در سینمای بین‌الملل و سینمای ایران شاهد اتفاق‌های خوبی باشد.