صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

به گزارش کسب وکار

بومی سازی تولید توپ های شست وشو و استیک آلکالاین

بخش خصوصی کشور توپ های شست وشو و استیک آلکالاین را با موفقیت بومی سازی کرد.

به گزارش کسب وکار، مدیرعامل شرکت تولیدکننده این محصولات گفت: از سال 1391 و پس از سه سال واردات نمونه های خارجی توپ های شست وشو و استیک آلکالاین، تصمیم به بومی سازی و تولید داخلی این محصولات گرفتیم و موفق شدیم با کمک محققان و دانشگاه های داخلی به تولید آنها با کیفیت و قیمتی به مراتب بهتر از نمونه های خارجی دست یابیم.
به گفته آرش منتظرصاحب، توپ های شست و شو که در ماشین های لباس شویی مورد استفاده قرار می گیرد، زمینه کاهش 90 درصدی و در برخی موارد حذف کامل پودر رختشویی و مواد شیمیایی را از چرخه شست وشو فراهم می کند و همین موضوع، در کنار صرفه جویی اقتصادی برای خانوارها، مخاطرات کمتری برای محیط زیست به دنبال خواهد داشت.وی همچنین با اشاره به تولید استیک آلکالاین با کاربرد بهبود کیفیت آب، افزود: این محصول با استفاده از خاصیت قلیایی و آنتی اکسیدانی، امکان بهینه سازی کیفیت آب را در بازه زمانی دو تا هشت ساعت فراهم می کند.به گفته منتظرصاحب، انجام بیش از هشت هزار و 800 آزمایش مختلف بر روی این محصول، موجب شده تا مزیت عمده آن در قیاس با نمونه مشابه خارجی تغییر نکردن رنگ، بو و مزه آب باشد.این فعال اقتصادی تاکید کرد، با بومی سازی این محصولات، زمینه صرفه جویی ارزی بیش از یک میلیون دلاری در کشور فراهم شده است
.به گفته وی، از آنجایی که این محصولات در بازار داخلی جدید هستند، هنوز برخی استانداردهای آنها در کشور تعریف نشده و هم اینک با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست تدوین است.منتظرصاحب تصریح کرد: در راه اندازی خط تولید این محصولات، حتی یک ریال از تسهیلات و اعتبارات دولتی استفاده نشده است و با سرمایه گذاری اولیه یک میلیارد ریالی موفق به تولید محصولات نهایی شدیم. به گفته این تولیدکننده، پیشتر محصول نهایی خارجی با تعرفه گمرکی 15 درصدی وارد کشور می شد، اما امروز بطور نمونه سرامیک بال ها به عنوان ماده اولیه تولید این محصولات با تعرفه 40 درصدی وارد کشور می شود، به گونه ای که اگر محصول خارجی وارد کنیم صرفه بیشتری خواهد داشت و در این زمینه خواستار توجه هر چه بیشتر مسئولان بویژه مدیران میانی اجرایی هستیم.
منتظرصاحب گفت: پس از دو سال و نیم تلاش، این محصولات تحت صنف لوازم برودتی قرار گرفتند، اما دلیل اصلی که موفق به صادرات در سال های گذشته نشدیم، تعریف نشدن استانداردهای داخلی برای محصولات بود.این فعال بخش خصوصی پیش بینی کرد، با رفع مشکلات موجود و هموار شدن مسیر صادرات، سالیانه دو تا سه میلیون دلار ارزآوری از محل صادرات این محصولات عاید کشور شود که تلاشی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری است.
توپ (فیلتر) لباسشویی محصولی است که با قلیایی کردن آب موجب کاهش چشمگیر استفاده از مواد شوینده می شود. مصرف کنندگان می توانند تا هزار بار استفاده از این محصول لباس های خود را با ماشین لباس شویی بشویند.استیک آلکلاین محصولی است که سرامیک بال های موجود در آن موجب افزایش PH آب و تغییر آن از حالت اسیدی به قلیایی، کاهش خاصیت اکسیدکنندگی آب و افزایش خاصیت آنتی اکسیدانی آب می شود. توپ های شست وشو و استیک آلکالاین محصولاتی هستند که این روزها با ورود فناوری های نوین به زندگی جوامع در اکثر خانواده ها به کار گرفته می شود. این محصولات تاکنون وارد می شدند اما با تولید و بومی سازی آن ضمن فراهم شدن زمینه اشتغالزایی بیش از هفت هزار نفر (500 نفر به طور مستقیم و بیش از 6 هزار نفر به صورت غیرمستقیم)، زمینه صرفه جویی سالیانه بیش از یک میلیون دلار ارز نیز فراهم شده است.