صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

‌با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استان و مدیران شهری،

المان کاروان جاده ابریشم در قزوین رونمایی ‌شد

‌با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استان و مدیران شهری، المان کاروان جاده ابریشم در میدان مینودر قزوین رونمایی ‌شد.
هم‌زمان با برگزاری یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم شنبه‌شب در مراسمی با حضور فریدون همتی استاندار، «کواک» رئیس سازمان شهروندان جهانی، معاونان سیاسی امنیتی، اقتصادی، عمرانی استانداری و مسعود نصرتی شهردار قزوین از المان کاروان شتر بانام «قزوین در مسیر جاده ابریشم» در میدان مینودر قزوین رونمایی شد.
این المان نمادین به‌صورت کاروان تجاری شتر در مدت ۷ ماه ساخته‌شده و از جنس فایبرگلاس است.
این کاروان دارای ۹ شتر تک کوهانه از نژاد ترکیبی است که درگذشته در ایران پرورش داده می‌شده است.
با توجه به‌قرار داشتن شهر قزوین در شاهراه تجاری ابریشم و میزبانی این شهر برای اجلاس یازدهم شهرداران راه ابریشم، سازمان زیباسازی با تأکید شهردار محترم پروژه طراحی و ساخت المان کاروان جاده ابریشم را آغاز کرد.
هدف از اجرای این المان، ایجاد نشانه معنایی در شهر و برقراری پیوند با گذشته به‌وسیله اثری هویت گرا و منطبق با پیشینه تاریخی ۴ هزارساله راه ابریشم و همچنین جذب گردشگر فرا شهری با بازنمایی رویدادهای گذشته و تداعی عملکرد تاریخی شهر با اشاره به نقش گره‌گاهی شهر قزوین به‌عنوان تداعی عملکرد تاریخی شهر و کانون تمدن و تجارت خصوصاً دوران پایتختی صفوی است.
همچنین ارتقاء کیفی محیط شهری و ایجاد سرزندگی در فضای شهری و بازنمایی تاریخی شهر در کالبد امروزی آن با استفاده از عناصر بومی حامل آموزه‌های تاریخی و اشاره به ویژگی‌های ارتباطی راه ابریشم و تبادل فرهنگی بین شرق و غرب است.
 با توجه به بررسی‌های انجام‌شده در اکثر قریب به‌اتفاق شهرهای واقع در مسیر جاده ابریشم المان‌هایی با فرم کاروان متشکل از چهارپایان و انسان‌ها طراحی و تعبیه‌شده است.
محل نصب المان در محوطه میدان مینودر قزوین یا دروازه بهشت انتخاب شد که در هماهنگی با مفهوم این المان به‌عنوان دروازه ورودی شهر قرار گیرد.
داریوش قاسمی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین در این مراسم اظهار کرد: فرایند اجرایی این المان با دعوت از هنرمندان بومی شهر قزوین در دی‌ماه سال قبل آغاز شد و پس از دریافت ماکت و بررسی آثار توسط اساتید برجسته مجسمه‌سازی کشور، اثر محمدعلی جمالی هنرمند قزوینی پذیرفته شد.
وی گفت: المان ساخته‌شده از کاروان شترهایی حامل کالاهایی مانند طاقه ابریشم، قالیچه ابریشم، صندوقچه حاوی چینی‌آلات، پتو، جواهرات و خمره‌های بزرگ است که بر اساس مستندات از جاده ابریشم عبور می‌کرده است.
قاسمی افزود: خمره‌های این کاروان برای حمل اشربه و مایعات بوده و سه نفر پرسناژ همراه کاروان شامل یک نفر ساربان، یک نفر تاجر و یک همراه است که به‌صورت نمادین در کاروان حضور داشته‌اند.
 تصریح کرد: با توجه به وسعت میدان مینودر ابعاد المان کاروان شتر یک‌چهارم بزرگ‌تر از ابعاد واقعی آن است تا در این میدان بهتر دیده شود.