صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

محسن بیگلری، عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

ارز چندنرخی، زمینه ایجاد رانت

ضرورت تک‌نرخی شدن ارز، اهمیت ویژه‌ای دارد و طرح تک‌نرخی شدن ارز در دستور کار قرار گرفته است. ثروت انباشته‌ای که ارز چندنرخی رقم زده است، لزوم تدوین طرحی برای تک‌نرخی کردن ارز را یادآور می‌شود.

معایب چندنرخی بودن ارز در کشور بسیار است و بروز رانت و دلالی در بازار نتیجه وجود همین ارز چندنرخی بوده و درنتیجه نوسانات بازار ارز منجر به فاصله طبقاتی بسیار زیادی میان مردم می‌شود. تجربه ثابت کرده دونرخی یا چندنرخی بودن ارز زمینه ایجاد رانت در موضوعات اقتصادی را فراهم می‌کند و باید پذیرفت تعیین نرخ ارز طی سال‌ها یکی از مسائل اصلی در اقتصاد کشور است که باید به‌طور جامع سامان یابد. زیان‌دیدگان بازار ارز و نوسانات آن قشر اعظمی از مردم هستند و در سال‌های اخیر بازار ارز به بروز فاصله طبقاتی بسیار زیادی میان مردم منجر شده است.
نرخ ارز متاثر از عوامل اقتصادی است که البته در برخی اوقات فضای روانی نیز در نرخ ارز موثر است بنابراین باید همواره با سیاست‌های اقتصادی نرخ ارز کنترل شود.
 البته ثبات نسبی ایجاد شده در بازار ارز در حدود سه سال گذشته از کارهای مناسبی بوده که در کنترل نرخ رشد تورم موثر بوده است. دولت اعلام کرده سیاست تک‌نرخی کردن ارز را دنبال می‌کند که اقدام مناسبی بوده و در کنترل قیمت سایر کالاها مانند کالاهای معیشتی نیز تاثیرگذار است. تک‌نرخی شدن ارز در ثبات اقتصادی بازارها بسیار تاثیرگذار است و این حرکت جلوی نوسانات شدید آنکه ناشی از دلال بازی است را خواهد گرفت. باید دولت عزمی راسخ برای ساماندهی بازار ارز داشته و به ایجاد ثبات در این بازار اقدام کند. طی چند سال گذشته که قیمت ارز با افزایش نجومی روبه‌رو شد، بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلاتی مواجه شدند به‌دلیل اینکه بخشی از مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید و صنعت وارداتی بوده که برای واردات نیازمند ارز با نرخ بالا بود. در حال حاضر نیز بسیاری از تولیدکنندگان با نوسانات نرخ ارز ورشکسته شده‌اند و دولت باید با ایجاد ثباتی در بازار ارز به دلال‌بازی در آن پایان دهد. مجلس نیز درباره تک‌نرخی کردن ارز حساس بوده و درصورت لزوم کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با دعوت از مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برنامه آنها را که تک‌نرخی کردن ارز  است، جویا خواهد شد.