صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عرضه سراسری گازوییل یورو4 از سال آتی

زمینه تولید دوبرابر گازوییل یورو4 با آغاز طرح های جدید فراهم است

امکان افزایش دو برابری ظرفیت تولید گازوییل یورو4 با بهره برداری از دو طرح جدید ارتقای کیفیت گازوییل در پالایشگاه های کشور تا پایان امسال فراهم می شود.

به گزارش وزارت نفت، بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی به حضور ایران در جمع کشورهای صادرکننده گازوییل جهان منجر شده است.
بر این اساس از آغاز امسال تاکنون به طور متوسط روزانه 13 میلیون لیتر گازوییل صادر شده که با ایجاد زیرساخت هایی در شبکه خطوط لوله، پایانه ها و مخازن امکان افزایش صادرات روزانه گازوییل کشور به بیش از 20 میلیون لیتر در روز فراهم است.
در شرایط کنونی ظرفیت تولید گازوییل در پالایشگاه های نفت کشور به بیش از 95 میلیون لیتر در روز رسیده است که تا پایان امسال و با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه پنج میلیون لیتر دیگر به ظرفیت تولید این محصول نفتی افزوده می شود و ظرفیت تولید گازوییل ایران از مرز 100 میلیون لیتر در روز عبور می کند.
اکنون ظرفیت تولید گازوییل با استاندارد یورو4 با بهره برداری از طرح های جدید بهبود کیفیت در دو پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند و تهران به 24 میلیون لیتر رسیده است و در هشت کلانشهر تهران، کرج، اراک، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز و شیراز نیز عرضه و توزیع می شود.
همچنین در بهار امسال واحد تصفیه گازوییل پالایشگاه لاوان به بهره برداری رسیده و روزانه دستکم دو میلیون لیتر به میزان تولید گازوییل یورو4 کشور اضافه شده است.
**سناریوهای کاهش مصرف گازوییل
همزمان با تعریف و اجرای برنامه های متعدد افزایش ظرفیت تولید گازوییل با استاندارد یورو4 در کشور، برنامه گسترده ای نیز برای مدیریت مصرف این فرآورده نفتی در دو بخش نیروگاهی و حمل و نقل در حال اجراست.
نخست، با توسعه گازرسانی به نیروگاه ها و سپس اجرای طرح های مدیریت مصرف در بخش حمل و نقل همچون عرضه گازوییل بر اساس میزان پیمایش خودروها یا حذف سهمیه گازوییل خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث مصرف این فرآورده نفتی از آغاز امسال تاکنون روندی رو به کاهش را در پیش گرفته است.
آمارهای رسمی نشان می دهد از ابتدای امسال با اجرای این دو سناریو، متوسط مصرف روزانه گازوییل با ثبت بیش از 9 درصد کاهش به 72 میلیون و 500 هزار لیتر در روز رسیده است که از این میزان نزدیک 40 میلیون لیتر آن در بخش حمل و نقل استفاده می شود.
**افزایش دو برابری تولید گازوییل یورو4
هم اکنون، پنج طرح جدید ارتقای کیفیت و بهبود فرآیند تولید در پالایشگاه های نفت کشور برای افزایش ظرفیت تولید گازوییل با استاندارد یورو4 در کشور در دست اجراست به طوری که پیش بینی می شود برخی از این طرح ها با مشارکت و سرمایه گذاری شرکت های بین المللی نفت جهان در دوران پسابرجام اجرا شوند.
با بهره برداری از طرح ارتقای کیفیت گازوییل در پالایشگاه نفت بندرعباس تا پایان امسال، روزانه 16 میلیون لیتر گازوییل تولیدی این پالایشگاه با استاندارد یورو4 عرضه می شود.
تا پایان امسال ظرفیت تولید گازوییل یورو4 کشور با افزایش دو برابری از 26 میلیون لیتر کنونی به 47 میلیون لیتر افزایش می یابد که در این صورت امکان توزیع و عرضه سراسری گازوییل یورو4 در همه نقاط کشور فراهم می شود.
از سوی دیگر، در صورت عرضه سراسری گازوییل یورو4 در کل کشور تا اواسط سال 1396، صنعت پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور به مصوبه هیات دولت برای عرضه سراسری این فرآورده نفتی با استاندارد یورو4 جامه عمل می پوشاند.
همزمان با برنامه افزایش عرضه سراسری گازوییل یورو 4، با اجرای سه طرح جدید در پالایشگاه های نفت تبریز، اصفهان و آبادان در قالب یک برنامه سه ساله ظرفیت تولید گازوییل یورو4 کشور 44 میلیون لیتر دیگر افزایش می یابد.
با بهره برداری از فاز دوم و سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز 9 میلیون لیتر دیگر به ظرفیت تولید گازوییل یورو4 ایران اضافه می شود.
در شرایط کنونی طرح های جدید بهبود کیفیت گازوییل در پالایشگاه نفت اصفهان با ظرفیت 21 میلیون لیتر در روز و تبریز با ظرفیت 6 میلیون و 500 هزار لیتر در روز در مرحله اجرا و ساخت است و در سال 1397 به بهره برداری می رسد.
همچنین طرح تثبیت پالایشگاه نفت آبادان نیز برای تولید محصولات استاندارد یورو4 در مرحله پایان طراحی است و با توجه به تامین منابع مالی پروژه در نیمه دوم امسال عملیات اجرایی آن آغاز می شود تا در مجموع ظرفیت تولید گازوییل یورو4 ایران تا پایان سال 1398 به بیش از 100 میلیون لیتر در روز ارتقا یابد.