صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نرسی قربان

تأخیر در اجرای جدید قراردادهای نفت و گاز ما را بیشتر به عقب می‌برد

با توجه به اینکه الگوهای جدید قرار دادهای نفت و گاز در صدد جبران نواقص و کاستی های الگوهای قبلی است یک کارشناس انرژی معتقد است به احتمال زیاد این مسئله بتواند نسبت به الگوهای قبلی جذاب تر باشد.

نرسی قربان، کارشناس اقتصاد انرژی در گفت وگو با ایسنا ضمن تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاری و تکنولوژی جدید در حوزه نفت و گاز ایران طی چهار دهه گذشته صورت نگرفته است اظهار داشت: به صورت جدی نیاز به جذب سرمایه گذاری و تکنولوژی برای ما وجود دارد. این در حالی است که رقبای ما از این تکنولوژی برخوردار بوده و سرمایه زیادی برای توسعه دادن به حوزه هلای اقتصادی خود اختصاص داده اند.
این تحلیل گر ارشد مسائل انرژی با بیان اینکه ایران نمی تواند نسبت به توسعه حوزه نفت و گاز بی تفاوت باشد باید بهترین تکنولوژی را به کار گیرد تا شاهد تغییر در این حوزه باشیم،‌ افزود:این اقدامات جدید باید اجرایی شود تا بتوان نواقص و کاستی های آن را درک کرد و برای بر طرف کردن آنها دنبال راه چاره بود.
وی در خصوص اهمیت قراردادهای جدید نفت و گاز در رونق اقتصادی تصریح کرد: این قراردادها نه تنها موجب بالا رفتن درآمد ملی می شود بلکه می‌تواند ضعف ما درمسائل استراتژیک را جبران کند چراکه در استفاده از منابع نفت و گاز ما، منافعی وجود دارد، که باید از آن ها بهره مند شویم.
قربان در توضیح قراردادهای نفت وگاز ضمن اشاره به محتوای اصلی قراردادهای جدید تصریح کرد: به طور کلی قرارداد یک الگو است که طی این الگو دو نفر با هم همکاری می کنند. در خصوص قرار دادهای جدید نفتی، قبلا الگویی وجود داشت که برای شرکت های خارج از ایران در حوزه تکنولوژی و سرمایه جذابیت نداشت؛ در نتیجه یک الگوی جدید پیشنهاد شد،این الگوی جدید می تواند معایب و نواقصی داشته باشد وتا به مرحله اجرایی نرسد نمی توان جذابیت مورد انتظار را در آن پیش بینی کرد.
این کارشناس در ادامه اظهار داشت: ما باید هرچه زودتر به جایی برسیم که بتوانیم جذب سرمایه و تکنولوژی داشته باشیم؛ اتفاقی که نزدیک به چهار دهه از آن فاصله گرفته ایم.
وی با بیان اینکه هیچ ضمانتی برای طرح جدید وجود ندارد، افزود: باتوجه به اینکه طرح جدید، با در نظر گرفتن نواقص و عدم جذابیت الگوی قبلی طراحی شده است، امید است که جذابیت های بیشتری را در برداشته باشد تا بتواند تمام مسائل گذشته را حل کند.
وی پیش بینی موفقیت های این طرح را در گروی اجرایی شدن آن در آینده و پس از به وقوع پیوستن آن عنوان کرد.
نرسی قربان همچنین  ضمن اشاره به تاخیر در اجرایی کردن طرح جدید قرار دادهای نفت و گاز تاکید کرد: با توجه به پذیرش و الزام کشور در نیاز به تکنولوژی و جذب سرمایه؛ هرچه در حوزه اجرایی شدن این طرح، دیر تر اقدام شود قطعاً دیرتر به نتیجه خواهیم رسید.