صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد:

تبدیل فرودگاه‌های استانبول و دوبی به هاب منطقه در غیاب تهران

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید در غیاب تهران فرودگاه‌های دوبی و استانبول به هاب منطقه تبدیل شده‌اند و پیشنهاد می‌دهد که ‌پروژه تبدیل ایران به هاب منطقه از سوی نظام طراحی و در دو فاز طی سه و چهار سال عملیاتی و اجرا شود.

هادی شوشتری به ضرورت کسب جایگاه هوایی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت : موقعیت جغرافیایی ایران موقعیت ژئواستراتژیکی هست که باید تبدیل به هاب منطقه شود.
نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در غیاب تهران و فرودگاه امام خمینی﴿ره﴾ فرودگاه استانبول و دوبی به هاب منطقه تبدیل‌شده‌اند، افزود: تا این وضعیت ادامه دارد درصد بالایی از منابع ارزی به جیب شرکت ها و‌‌ ایرلاین‌های خارجی ‌منتقل می‌شود، بنا‌براین ضرورت دارد نظام به عنوان یک پروژه اساسی و بنیادی تبدیل شدن ایران به هاب منطقه را بازتعریف و باز مهندسی نماید.
وی توضیح داد: با توجه به شرایطی که ایران از حیث ژئوپولیتیکی و جغرافیایی دارد باید تبدیل شدن کشورمان به هاب منطقه هدف گذاری شود ضمن اینکه این مهم  در کوتاه مدت و در غالب یک برنامه سه یا ۴ ساله عملیاتی و اجرایی شود. یعنی دو برنامه دو و حداکثر چهار‌ساله تحت عنوان فاز یک و دو طراحی و عملیاتی شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: این برنامه باید استفاده از موقعیت جغرافیای کشور را گوشزد کند و ترجیع بند آن این باشد که کشورمان با توجه به موقعیت جغرافیایی اش می‌تواند به هاب منطقه تبدیل شود و این برنامه ها در دو فاز کاری طی این مدت زمانی برای رسیدن به این نقطه باید انجام بگیرد.
شوشتری ادامه داد: امکان دارد این سوال پیش آید که منابع مالی این پروژه چگونه تامین شود؟ بر اساس اطلاعات کسب شده از چگونگی ساخت فرودگاه جدید استانبول‌ صد درصد منابع این پرژه از محل فاینانس شرکت‌های خارجی یعنی منابعی بیرون از کشور ترکیه به دست آمده است. یعنی خارجی ها برای ترک ها فرودگاه ساخته‌اند و دولت ترکیه یک لیر هم برای ساخت این فرودگاه هزینه نکرده است طبیعی است که ما هم می توانیم این توانایی را داشته باشیم و با شرکت های فاینانسور خارجی مذاکره کنیم.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نکته مهم دیگر ضرورت نوسازی ناوگان هوایی کشور است، گفت: تا جایی که داده‌های تکنیکال و فنی می‌گوید بازه زمانی مناسب یک هواپیما ۲۵ سال است  ‌و تحت همین فرمول عمر مفید و فنی هوا‌پیماهای ایران به پایان رسیده است. بر همین اساس توقع داریم دولت و وزارت راه و شهرسازی از ظزفیت پسابرجام برای نوسازی و تجهیز فرودگاه‌های کشور استفاده کند و سازمان هواپیمایی کشور اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.