صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» بررسی می‌کند

غلبه بازاریابی دیجیتالی بر بازاریابی سنتی

در دنیای امروز دیگر مردم وقت خود را کمتر با خواندن روزنامه و دیدن تبلیغات تلویزیون سپری می‌کنند، بخش زیادی از زمان مشتریان شما پای کامپیوتر یا موبایل می‌گذرد که به آنها رسانه‌های دیجیتال می‌گویند.

 اگر می‌خواهید ارتباط موثرتری با مخاطبان خود داشته باشید، حضور قوی شما در دنیای دیجیتال ضروری است لذا یکی از الزامات امروز برای شناخته شدن نزد مشتریان بازاریابی دیجیتالی است.
بازاریابی دیجیتال روشی برای ترویج محصولات یا برند با استفاده از یک یا چند روش دیجیتال و الکترونیک است. بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی بسیار متفاوت است که این مساله شامل استفاده از کانال‌ها و متدهایی است که درواقع به ما می‌گوید چه چیز کار می‌کند و چه چیز کار نمی‌کند. درواقع بازاریابی دیجیتال یعنی دستیابی به اهداف بازاریابی با استفاده از روش‌ها و ابزارهای دنیای فناوری دیجیتال.
روش‌های سنتی بازاریابی
در گذشته‌ای نه چندان دور روش‌هایی برای تبلیغات و بازاریابی حضور داشتند که ما اکنون به آنها می‌گوییم روش‌های سنتی بازاریابی. این روش‌ها، مواردی چون رادیو، تلویزیون، چاپ و نشریات و بیلبورد (تابلوهای تبلیغاتی) را شامل می‌شوند ولی این روش‌های سنتی باوجود همه مزایا، دو عیب بزرگ دارند:
روش‌های گران و پرهزینه‌ای هستند: به صورتی که فقط شرکت‌های بزرگ می‌توانند هزینه و ریسک آن را بپذیرند ولی شرکت‌های کوچک توانایی استفاده از این روش‌ها را ندارند.
روش‌هایی هستند بدون بازخورد آنی؛ به این معنا که از این روش‌ها نمی‌شود به صورت آنی و سریع گزارش بازخورد گرفت. گزارش و بازخوردی که نشان دهد چند نفر، چگونه، چه اندازه پیام تبلیغاتی یا بازاریابی را دریافت کرده‌اند.
با گذشت زمان و پیشرفت فناوری و راهکارها، کانال‌های ارتباط و توزیع جدیدی وارد عرصه بازار شدند و میانِ بازیگران مختلف بازار نقش ایفا کردند. درواقع، تمام مفاهیم و جریانات بازاریابی از روش‌های سنتی وارد فضای بسیار گسترده‌تر و منعطف‌تر دیجیتال شدند و ساختار و فرایندهای جدید و ویژه خود را خلق کردند.
توازن میان بازاریابی سنتی و دیجیتالی
در وضعیت کنونی جهان، احتمالا بازاریابی سنتی با مشکلات زیادی مواجه شده است اما هنوز به‌طور کامل از بین نرفته است. در مقابل آن استراتژی بازاریابی دیجیتال وجود دارد که دارای انعطاف‌پذیری و سرعت بالاتری است. برنامه‌هایی که از ترکیب این دو استراتژی بازاریابی سنتی و دیجیتالی در یک حالت منسجم بهره برده‌اند به یکی از بهترین‌ها تبدیل و موفق شده‌اند هدف مورد نظر را در کمترین زمان و با کمترین تلاش جذب کنند. روش استفاده از بازاریابی سنتی طرفدارهای خودش را دارد اما در این جهان سریع، اولویت با بازاریابی دیجیتالی است لذا برای برتری نسبت به رقبا لازم است که بین این دو استراتژی توازن برقرار شود.
بازاریابی دیجیتال، بازاریابی الکترونیکی و بازاریابی اینترنتی
رابطه میان این سه نوع بازاریابی برپایه «مولد بودن و پشتیبانی» است. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در دل بازاریابی اینترنتی قرار دارد. بازاریابی اینترنتی در دل بازاریابی الکترونیکی شکل می‌گیرد. بازاریابی الکترونیکی در دنیای بازاریابی دیجیتال به وقوع می‌پیوندد.
چالش‌های بازاریابی دیجیتالی
سه چالش بزرگ در بازاریابی دیجیتالی وجود دارد
اول اینکه تنوع رسانه‌های آنلاین باعث می‌شود صاحبان برند برای برنامه‌ریزی و فعالیت در هر رسانه با مشکل روبه‌رو شوند. دوم هزینه پایین و باور اشتباه به عدم نیاز به تخصص در رسانه‌های آنلاین در مقایسه با سایر رسانه‌هاست که باعث می‌شود تعداد زیادی از برندها با رویکردهای حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای برای تبلیغ به این فضا هجوم بیاورند و این خودش سبب تشدید
رقابت می‌شود. سوم اینکه انفجار این‌همه اطلاعات در رسانه‌های آنلاین باعث می‌شود مخاطب شما با حجم زیادی از تبلیغات روبه‌رو شود. بسیاری از این افراد با واقعیت آن کالا یا خدمت زیاد آشنایی نداشته و سبب کم شدن اعتماد مصرف‌کننده نسبت به همه تبلیغات در فضای مجازی می‌شود.
مزیت بازاریابی دیجیتالی یا همان دیجیتال مارکتینگ این است که یک بستر دوجانبه برای شما مهیا می‌کند و می‌توانید ازنظر مشتریان‌تان نیز مطلع شده و با اعداد دقیق بدانید چه مطالبی برای مخاطب شما جذاب‌تر است اما این موضوع به‌تنهایی کافی نیست، شما باید بتوانید یک رابطه خوب با مشتری‌های‌تان داشته باشید تا هم از نظرت آنها آگاه شوید و هم بتوانید انتظارات مشتری‌های‌تان را برطرف کنید. ایجاد رابطه و تعامل با مشتریان، یکی از برتری‌های محسوس رسانه‌های آنلاین نسبت به سایر
رسانه‌ها هست. حالا شما با این داشته‌ها می‌توانید استراتژی بازاریابی و فروش کالا یا خدمات خود را تحلیل کنید و ببینید چه‌کارهایی جواب مناسب را می‌دهد و چه‌کارهایی نه. شما باید با تولید محتوای جذاب به مشتریان خود این حس را منتقل کنید که برای شما فروش تنها دغدغه نیست و در تلاش برای بالاتر بردن سطح زندگی آنها هستید. تمام نظرات مشتری‌ها را به‌دقت رصد کرده و تشویق‌شان کنید داستان‌های خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، این کلید موفقیت شما در دنیای  امروز است.
استفاده از بازاریابی دیجیتالی یک ضرورت است و نه یک انتخاب
دکتر یاسر چایچی، فعال اقتصادی در گفتگو با «کسب‌وکار» در این خصوص گفت: در دنیای امروز استفاده از بازاریابی دیجیتال و الکترونیک یک ضرورت است و نه یک انتخاب. امروزه دنیای بازاریابی الکترونیک به میدان رقابتی تمام عیار تبدیل شده است که دانش و تخصص بالاتر در بازاریابی و فناوری اطلاعات، برندگان و پیشتازان این میدان هستند.
دنیای تجارت امروز طالب قیمت‌های پویا و اختصاصی و نیز محصولات و خدمات اختصاصی و نوآورانه است که بتوانند انعطاف بالا و سریعی را برای تطبیق با نیازهای به‌شدت متغیر بازار داشته باشند و فضای دیجیتال می‌تواند ابزارهای لازم برای این اهداف را با حداکثر سرعت و کمترین هزینه در اختیار بازاریابان قرار دهد. بازاریابی الکترونیک و دیجیتال، فرصت‌های بی‌نظیری را چه در داخل و چه در خارج از مرزهای‌مان بیش از هر زمانی پیش‌روی سرمایه‌های انسانی جوان و خلاق و نیز کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کشور قرار می‌دهد. به نظر من دنیای امروز از تخصص‌های تک‌رشته‌ای عبور کرده است و لذا آشنایی مهندسان IT با دانش بازاریابی و نیز آشنایی بیشتر متخصصان بازاریابی با دنیای فناوری اطلاعات ضرورت دارد که در این خصوص لازم است قدم‌هایی از سوی دانشگاه‌ها و متصدیان آموزشی کشور برداشته شود.