صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

درآمد میلیاردی تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای

بازی‌های ویدئویی مثل سینما و تلویزیون یک رسانه فرهنگی به شمار می‌آیند. این بازی‌ها همیشه حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارند.

 ما از طریق این بازی‌ها با دنیای اطراف و تمام جهان ارتباط برقرار می‌کنیم و در حالی که در منزل خود به‌طور مثال در ایران نشسته‌ایم با این ابزار محبوب به آفریقای جنوبی سفر می‌کنیم. وجود همین راه است که باعث کشف چیزهای جدید می‌شود.
تاثیر‌گذاری بالای اینگونه بازی روی مخاطب، این بازی‌ها را به یک ابزار با استعداد بسیار بالا برای آموزش، آگاهی و... تبدیل کرده است.
از سوی دیگر، امروزه صنعت بازی‌های ویدئویی به یک عرصه سودآور تبدیل شده است و شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده اینگونه بازی‌ها هر سال سود هنگفتی به دست می‌آورند، به گونه‌ای که سود خالص سالانه به دست آمده از صنعت بازی‌های ویدئویی از مرز میلیاردها دلار عبور کرده و سود سالانه حاصل از هالیوود را نیز پشت سر گذاشته است. بازی‌های ویدئویی بر خلاف بیشتر سرگرمی‌های دیگر، تعاملی بوده و از اینرو جذاب‌تر هستند.
عده‌ای از محققان، بازی‌های ویدئویی را اعتیادآور و خطرناک قلمداد می‌کنند. هر چند این مساله ثابت نشده است اما شواهد موجود نشان می‌دهد تعدادی از علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی به صورت غیرطبیعی به این سرگرمی وابسته شده و از زندگی عادی خود باز می‌مانند. به عبارت دیگر، صنعت بازی‌های ویدئویی به یکی از پردرآمدترین صنایع جهان تبدیل شده‌ و کشورها توانسته‌اند با سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه درآمد چندین میلیاردی عاید خود کنند.
براساس آمارهای ارائه شده از موسسه تحلیلی newzoo درآمد این صنعت تا پایان سال 2015 حدود 91 میلیارد دلار شده و چین با درآمد 22 میلیارد دلاری، در صدر فهرست کشورهای تولید‌کننده بازی‌های رایانه‌ای ایستاده است.
طی 5 سال گذشته بازی‌های تلفن همراه رشد خوبی داشته‌اند و در حال حاضر بازی‌های گوشی‌های هوشمند سالانه حدود 8.34 میلیارد دلار درآمد عاید سازندگان خود می‌کنند. بازی‌های آنلاین نیز در چند سال گذشته مخاطبان زیادی را جذب خود کرده‌اند و انتظار می‌رود این بخش به زودی افسار صنعت گیم دنیا را در دست بگیرد و فعالیت شرکت سوپرسل و محصولات موفق این شرکت گویای چشم‌اندازی روشن در بخش محصولات آنلاین است.