صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه طلا و جواهر از تعطیلی ۵۸۸ واحد طلافروشی در تهران خبر داد

کاهش 80 تنی تولید طلای کشور

در بحران ۴ سال اخیر به‌دلیل مشکلات اقتصادی ایجاد شده در کشور نگرش مردم نسبت به خرید طلا و جواهرات تغییر کرده و میزان مصرف کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور با اعلام این مطلب در گفتگو با «کسب‌وکار» گفت: نگرش مردم در چند سال اخیر نسبت به بازار طلا تغییراتی داشته است.
از سال ۸۹ تاکنون با تشدید بحران‌های اقتصادی در دنیا قیمت جهانی طلا افزایش و سالانه هر اونس ۳۰ درصد افزایش یافت.
محمد کشتی‌آرای قیمت‌های نجومی و مزد سود سالانه طلا طی چند سال اخیر را موجب خروج پول از بانک‌ها و خرید این کالاهای گرانبها دانست.
وی با اشاره به اینکه در ۲ سال گذشته قیمت جهانی طلا ثابت و بهای ارز نوسان ۷ تا ۸  درصدی را تجربه کرد، اظهار داشت: در این مدت گرایش به خرید طلا کاهش یافت و نرخ مالیات بر ارزش افزوده منجر به رکود بازار شد.
کشتی‌آرای با بیان اینکه سال گذشته ۱۲ درصد از اصناف طلا در شهر اصفهان رو به تعطیلی بوده است، افزود: در تهران نیز ۵۸۸ واحد طلافروشی تعطیل شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط اقتصادی استفاده از طلا را گرفته و آن را به خرید مشابه بدل داده است، گفت: از این‌رو فرهنگسازی مجدد در راستای استفاده از طلا امری ضروری است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور با بیان اینکه براساس آمار جهانی تاکنون ۸۵ درصد از طلای جهان کشف و بهره‌برداری شده است، اضافه کرد: در سال ۲۰۱۵ طلا به‌عنوان گرانبهاترین فلز شناخته شد و ۸۵ درصد از طلای جهان در ذخایر بانک‌ها نهفته شده و تنها ۱۵ درصد آن توسط ۷میلیارد نفر جمعیت جهان استفاده می‌شود.
۱۱۰ تن طلا در کشور تولید شد
وی با بیان اینکه تا سال ۹۱ در کشور ۱۱۰ تن طلا تولید شده است، افزود: این در حالیست که امروز میزان تولید طلای کشور به یک‌سوم میزان تولیدی یعنی به حدود ۳۰ تن کاهش یافته است.
کشتی‌آرای با تاکید بر اینکه برپایی چنین نمایشگاهی موجب احیای فرهنگ استفاده از طلا خواهد شد، تصریح کرد: وجود چنین روز منجر به ارتقای صنعت طلا و جواهر کشور خواهد شد.

ایران در صنعت جواهرسازی و سنگ‌های قیمتی سرآمد شود
وی در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر طلا باید به موضوع سنگ‌های گرانبها نیز اهمیت دهیم، گفت: ایران باید در صنعت جواهرسازی و سنگ‌های قیمتی نیز سرآمد شود چراکه ۱۱ درصد ذخایر معدنی و سنگ‌های قیمتی دنیا در کشور ما قرار دارد.

کاهش نرخ‌ سود بانکی تاثیری بر بازار سکه و طلا نداشت
محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به گذشت دو هفته از انتشار اخبار نرخ‌های جدید سود بانکی مصوبه شورای پول و اعتبار گفت: اخبار کاهش نرخ‌های سود بانکی تاکنون هیچ تاثیری بر بازار سکه و طلا نداشته است.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، دلیل عدم تاثیر‌گذاری نرخ‌های جدید بر بازارهای موازی سکه و ارز را میزان اندک کاهش نرخ‌های سود اعلام کرد و افزود: حتی اعلام خبر کاهش نرخ‌های سود هم باید بر بازار سکه و طلا تاثیر می‌گذاشت اما چنین اتفاقی نیفتاد.
به گفته وی به نظر نمی‌رسد اجرایی شدن مصوبه کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده‌ها هم تاثیری بر این بازارها داشته باشد و باعث خروج سپرده‌ها از بانک‌ها شود. کشتی‌آرای با بیان اینکه نرخ سود سپرده ۲۰درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی از نرخ تورم بالاتر است و به همین دلیل هنوز سپرده‌گذاران برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها راغب هستند، تصریح کرد: سپرده‌گذاری در بانک‌ها سودده است.

بازار طلا برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست
وی گفت: در حال حاضر به‌دلیل عدم نوسانات در بازار طلا چه در داخل و چه در خارج از کشور این بازار برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست.
کشتی‌آرای با اشاره به اینکه پول‌ها همواره به سمت بازارهای سودده حرکت می‌کنند، بیان کرد: به‌دلیل اینکه سوددهی در بازار طلا کاهش یافته است، پول‌ها کمتر به سمت این بازار هدایت می‌شوند.

فضای اقتصادی کشور تغییر روحیه می‌دهد
کشتی‌آرای درباره شرایط داخلی کشور هم گفت: همزمانی شرایط داخلی کشور با کاهش قیمت رابطه درستی نیست و این موضوع بستگی به بازارهای جهانی دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که حجم معاملات طلا و سکه در بازار در سال 94 چگونه ارزیابی می‌شود، گفت: با توافق هسته‌ای فضای اقتصادی کشور تغییر روحیه می‌دهد و بر همین اساس شاهد تغییر شرایط اقتصادی خواهیم بود. وی ادامه داد: به‌طور حتم با این تغییرات، دادوستدها، فضای کسب‌وکار و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها روند مثبتی را در سال جاری طی خواهد کرد.