صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتاق اصناف ایران در گفتگو با «کسب‌وکار» مطرح کرد

چابک‌سازی اصناف با ادغام اتحادیه‌های همسان

طی ماه‌های گذشته چندین بار با انتشار اخباری درباره ادغام اتحادیه‌ها از سوی مسئولان مربوطه مواجه شده‌ایم. این مصوبه مربوط به واحدهای صنفی‌ای می‌شود که ظرفیت قانونی برای تشکیل اتحادیه را نداشته و در مرحله بعدی واحدهای صنفی‌ای که در عرض هم کار می‌کنند یا تداخل صنفی دارند.

علی فاضلی:
ادغام اتحادیه‌های همسان به کمیسیون‌های نظارت بر اصناف محول شد
رئیس اتاق اصناف ایران با اعلام آغاز ادغام اتحادیه‌های همسان به «کسب‌وکار» گفت: قرار است این همگام‌سازی طی سه ماه انجام شود. علی فاضلی همچنین افزود: کمیسیون‌های نظارت بر اصناف موضوع ادغام اتحادیه‌های همسان را آغاز کرده‌اند و این اتفاق طبق مصوبه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور جهت تقویت اصناف تدوین شد.
وی ادامه داد: براساس این مصوبه ابتدا قرار است آن دسته از واحدهای صنفی‌ای که ظرفیت قانونی برای تشکیل اتحادیه را ندارند، ادغام شوند و پس از آن اتحادیه‌هایی که همگن هستند یعنی در عرض هم کار می‌کنند و تداخل صنفی دارند، ادغام خواهند شد.
رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه موضوع ادغام اتحادیه‌های همسان بر عهده کمیسیون‌های نظارت بر اصناف محول شده است، اظهار داشت: این ادغام برای تقویت و چابک‌سازی اتحادیه‌های صنفی است.
فاضلی تصریح کرد: ممکن است برخی اتحادیه‌ها در این زمینه مخالفت‌هایی کنند، چراکه آنها فضا را برای خود محدود می‌بینند اما باید بدانیم نباید به‌صورت شاخه شاخه فعالیت کنیم و در همین راستا برای تقویت و مدیریت اتحادیه‌ها برای چابک‌سازی گام ‌برداریم.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان مصنوعات سیمانی:
ادغام اتحادیه‌های کوچک سبب افزایش کارآمدی آنها می‌شود
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان مصنوعات سیمانی و لوازم فلزی ساختمانی نیز در این‌باره گفت: اگر ادغام اتحادیه‌های همگن به‌درستی انجام شود و تصمیم‌گیران اشتباه نکنند، مشکلی پیش نخواهد آمد.
حسین اکبر درباره ادغام و چابک‌سازی اتحادیه‌های همگن گفت: اتحادیه‌های کوچک کارایی چندانی ندارند و درصورت ادغام، هزینه‌های آنها کاهش و کارآمدتر می‌شود.
وی در عین‌حال بر اصلاح و جابه‌جایی رسته‌ها برای تخصصی شدن فعالیت‌های صنوف تاکید کرد و افزود: اصلاح و جابه‌جایی رسته‌ها نیز درصورتی مثمر خواهد بود که تصمیم‌گیران اشتباه نکنند و رسته‌ها را بنا به نوع فعالیت و تخصص به‌خوبی تفکیک و به مرتبط‌ترین اتحادیه محول کنند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان مصنوعات سیمانی و لوازم فلزی ساختمانی درباره علت مخالفت اتحادیه‌های همگن با ادغام و چابک‌سازی نیز اظهار داشت: برخی از بابت اینکه اتحادیه‌شان تحت پوشش اتحادیه دیگری برود، تعصب دارند.
وی در عین‌حال گفت: اگر ادغام به‌درستی انجام بگیرد، اتحادیه‌های صنفی تخصصی‌تر از گذشته می‌شوند و در غیر این صورت از تخصصی بودن خارج خواهند شد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی:
ادغام اتحادیه‌های همگن اصولی و منطقی انجام گیرد
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران نیز به «کسب‌وکار» گفت: ادغام اتحادیه‌های همگن نیازمند برنامه کارشناسی شده است و باید اصولی و منطقی انجام گیرد.
علی‌اکبر ایلخانی افزود: مخالف یا موافق اجرای طرح ادغام اتحادیه‌های همگن اهمیتی ندارد؛ مهم این است که اگر قرار بر اجرای طرح است، به‌صورت درست برنامه‌ریزی شود تا در اجرا مشکلی پیش نیاید.
وی با بیان اینکه این طرح از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده، افزود: این طرح نیز مانند طرح ادغام اتحادیه‌های تولیدی و توزیعی اجرایی خواهد شد و لازم است قبل از اجرایی شدن، کار کارشناسی شده دقیقی روی آن صورت گیرد تا اتحادیه‌هایی که ادغام می‌شوند، در آینده با مشکلات عدیده برخورد نکنند. ایلخانی گفت: اکثر اتحادیه‌ها به‌دلیل اینکه به دنبال استقلال لازم هستند، مخالف اجرای این طرح خواهند بود؛ از اینرو لازم است در اجرای این طرح همه جوانب و شرایط اعضا و رسته‌های صنفی اتحادیه‌ها در نظر گرفته شود. وی تاکید کرد: اگر ادغام اتحادیه‌ها همراه با برنامه‌ریزی درست و در نظر گرفتن مشکلات اعضای صنف همراه شود، قطعا می‌تواند مثمر باشد و باعث رشد و پیشرفت اتحادیه‌ها نیز شود و ادغام اتحادیه باید زیرنظر اتاق اصناف ایران و با نظارت اتاق صورت بگیرد.
ایلخانی تصریح کرد: به‌عنوان مثال در بخش مواد غذایی در حال حاضر ۷ اتحادیه مرتبط فعالیت می‌کنند؛ درحالی که ضرورتی وجود ندارد و می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح، در قالب ۲ اتحادیه فعالیت داشته باشند. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران تصریح کرد: رسته‌های صنفی در ادغام اتحادیه‌ها باید یکسان شوند و رسته‌های دارای فعالیت مشابه می‌توانند در کنار هم فعالیت داشته باشند. ایلخانی تعداد واحدهای صنفی فعال در اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران را در حال حاضر یک هزار و ۷۰۰ واحد ذکر کرد و افزود: ۳۰۰ تقاضا برای دریافت پروانه کسب در این صنف نیز در دست اقدام است.
رئیس اتحادیه ابزارفروشان:
ادغام اتحادیه‌ها باید باعث کارایی اتحادیه‌ها شود
رئیس اتحادیه ابزارفروشان تهران درباره ادغام اتحادیه‌های همسان به «کسب‌وکار» گفت: ادغام اتحادیه‌های همگن باید باعث بالا بردن توان اجرایی اتحادیه‌ها شود.
فریدون غمام‌نو افزود: طی ۱۰ سال گذشته ۴ رسته صنفی در قالب اتحادیه‌های صنفی به‌دلیل اینکه تعداد اعضای آنها به ۳۰۰ نفر رسیده بود، از اتحادیه ابزارفروشان جدا شدند و اکنون باید ادغام شوند.
وی تصریح کرد: رسته‌های صنفی قفل و لولا، رنگ‌فروشان و … از اتحادیه جدا شدند و اکنون در قالب ادغام اتحادیه‌های همگن باید
 بازگردند. غمام‌نو افزود: ادغام اتحادیه‌ها باید باعث کارایی اتحادیه‌ها شود و توان و قدرت اجرایی اتحادیه را بالا ببرد و اگر همراه با تغییر نباشد، تاثیری در بهبود فعالیت‌ها نخواهد داشت. رئیس اتحادیه ابزارفروشان تعداد واحدهای صنفی تحت پوشش این اتحادیه را ۳ هزار واحد ذکر کرد.