صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دانشگاه آکسفورد نتایج مطالعات خود را منتشر کرد:

چشم‌انداز جهانی پروژه‌های سرمایه‌ای و زیرساخت تا سال 2020

دانشگاه آکسفورد با انجام پژوهشی، سرمایه‌گذاری تا سال 2020 را در دو سناریوی خوش‌بینانه و بد‌بینانه، بررسی کرده و بر اساس نتایج این مطالعه، این چشم‌انداز در بلندمدت مثبت است، اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت به دلیل نوسان‌ بازارهای مختلف، کشورها استراتژی‌های جایگزین برای پروژه‌های اولویت‌دار خود تعیین کنند.

نتایج مطالعه چشم‌انداز جهانی پروژه‌های سرمایه‌ای و زیرساخت (Capital Projects and Infrustructure) که در سایت موسسه PWC، یکی از شبکه‌های ارائه خدمات تخصصی در جهان، منتشر شده موید این نکته است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت در جهان وجود دارد. در سناریوی بدبینانه، افت اقتصادی چین و در سناریوی خوش‌بینانه تقویت رشد اقتصادی جهان مورد توجه قرار گرفته است و بسته به بروز هر یک از سناریوهای محتمل فوق، میزان سرمایه‌گذاری می‌تواند متفاوت باشد و شکاف این دو رقم، معادل 1.7 تریلیون دلار برآورد شده است. در سناریوی بدبینانه، سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت در جهان در دوره زمانی پنج ساله 2016-2020 حدود 27 تریلیون دلار و در سناریوی خوش‌بینانه حدود 29 تریلیون دلار برآورد شده که تفاوت دو رقم مذکور نزدیک دو تریلیون دلار است.
در سناریوی بدبینانه رشد سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت صفر فرض و پیش‌بینی شده است که منابع تخصیص یافته به زیرساخت در برخی مناطق جهان از جمله آسیا تا 60 درصد و در آمریکا و کانادا تا 15 درصد کاهش یابد. بخش‌های مواجه با بیشترین کاهش شامل حوزه‌های استخراج، حمل‌ونقل و تاسیسات بوده است که 75 درصد از کاهش هزینه‌های انجام گرفته در سرمایه‌گذاری مربوط به این حوزه‌ها خواهد بود. مناطق اقتصادی وابسته به تولید کالاهای اساسی با کاهش تقاضای کشور چین و افت قیمت‌ها، با بیشترین کاهش در زمینه سرمایه‌گذاری مواجه خواهند شد.  اما سناریوی خوش‌بینانه بر پایه تقویت اقتصاد منطقه یورو و آمریکا و کاهش قیمت نفت نهاده شده است. البته این احتمال مطرح است که به واسطه وقوع این تحولات، مخارج بیشتری در زمینه سرمایه‌گذاری زیرساخت صورت خواهد گرفت. چنانکه برآورد شده، رقم انباشت سرمایه‌گذاری در زیرساخت در فاصله سال‌های 2015 تا 2020 به حدود 29 تریلیون دلار برسد. اگرچه ممکن است سرمایه‌گذاری در بخش استخراج حدود 15 کاهش یابد، اما نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که جهان شاهد رشد سرمایه‌گذاری در زمینه حمل‌ونقل به میزان 3 درصد باشد.
 همچنین پیش‌بینی شده است که کل سرمایه‌گذاری زیرساخت در منطقه خاورمیانه در سال 2016 حدود 220 میلیارد دلار باشد که نسبت به تولید ناخالص داخلی (GDP) منطقه 8.9 درصد بوده و حدود 5 درصد کل سرمایه‌گذاری زیرساخت در جهان را تشکیل می‌دهد. محققان دانشگاه آکسفورد همچنین این پیش‌بینی را ارائه کرده‌اند که بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت در منطقه آسیا پاسفیک با ارزش تقریبی 2.2 تریلیون دلار باشد که بیش از نیمی از رقم کل جهان را در بر می‌گیرد. نسبت سرمایه‌گذاری زیرساخت به تولید ناخالص داخلی منطقه 9 درصد بوده که بیشتر از 5.9 درصد، میانگین جهانی است. بر اساس همین یافته‌ها به سرمایه‌گذاران در زیرساخت و پروژه‌های سرمایه‌ای توصیه شده که در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت با هدف دستیابی به رشد بلندمدت توازن بخشی مجددی داشته باشند. افزودن چابکی به مدل‌های اجرا و تحویل پروژه‌ها به منظور انطباق بهتر با تغییرات شرایط بازار، توجه دقیق‌تر به مشتریان، سازندگان، زنجیره تامین و ریسک‌های اعتباری در شرایط دشوار اقتصادی به منظور حفاظت از پروژه‌های سرمایه‌ای از دیگر توصیه‌های ارائه در این پژوهش شده است.